0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jo denna var så kompessorsvag, så Nibe för förbredde denna för dockning, men enlitgt anibe skall 750'in vara så bäst, att dockning ej behövs..!! Går att docka mot solfångare som laddar VVB'en..Men hur ska du få Niben att styra ut värmen?? Hur skall denna dockas för att tro att värmen kommer från " sig skälv", annars blir värmen ut orgeglerad.Testade att köra ext värmekälla på returen in, värmen går bara igenom efter en shunt stänger aldrig returen.Tänkte gräva kulvert mellan garage och hus, men la ned detta, för mycket bök för lite...
Håller med, att slippa öppna och stänga kranar mm, sen att en vanlig kakelugn har stor accumelarad effekt..
Följande koppling kan troligtvis fungera under vissa betingelser, men hela ideen är tveksam:Först och främst skall du ha en laddomat som ger 60 grader i framledning, du kopplar fram och returtill 750's förådsberedare - cirkpump behövs. På framledningen sätter du en tempgivare som vid inställdtemp drar ett relä som kopplas till 750's tariffstyrning (endast eltillskott), denna tempgivaranordning måsteha en hysteres på sisådär 5 grader (tillslag 55 grader, avslag 50 grader), denna styr även cirkpumpen.Arbetssätt:När du eldar värms kamintank och eventuell ackberedare, när toppen på dessa har värmts upp till 55 graderstängs VP av och shuntning mot kaminen sker med 750's interna styrsystem, om högre temp än de 50-55 gradersom levereras från kamin behövs används eltillskott (ej VP)! När temperaturen från kamin understiger 50 graderåtergår 750 till vanlig drift och kaminvarmvattnet används ej! Fördelar:- Du kan docka en kamin till din 750- Kontinuerlig eldning (ej mys) kan troligen få detta system att bli effektivt.Nackdelar:- Det förutsätter att när du eldar täcker det hela fastighetens behov av värme och vv, om inte går elpatron (inte värmepump in och stöttar). - All energi som upparbetats från rumstemperatur till avstängning (50 grader) kommer inte värmesystemet tillgodo, men beroendepå kaminkonstruktion avges den eventuellt till rummet från kamin (dock med skorstensförluster).- Eventuellt lång och dyr rördragning, udda styrning - inga garantier för att det funkar bra!Slutsats:Tveksamt, jag har givit upp denna dröm, direktavgivande kaminer (2 st) är min melodi istället!Var 100% säker på att entreprenören vet vad han talar om, att han begriper sig på reglerteknik, och att han kan beskriva arbetssättetför lösningen!MVH/Jonas
Jag tryckte på med Dieselvärmare på golvvärmens retur och in i Niben, det var 60gr men pumpen stannar ej.! Samt att det blir ganska varmt inne..! Eftersom inget reglerar tempen inomhus, efter shunten ej stänger returen.Hade tänkt mig kulvet till garage med panna, men alltför bökigt för lite samt bygglov för skorsten i garage mm mm mm..