0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
att elda något som nyss växt är ett nollsummespel där koldioxidhalten före innan det växt och efter när man eldat växten är samma - så i det avseende har 'miljöfacisterna' rättdet som tas ur marken i form av gas, olja och kol kom till största delen från något som en gång i tiden var växter i olika former (dock vulkaner sprutar ut en hel del koldioxid som förmodligen aldrig har varit på jordytan tidigare) och för att inte koldioxidhalten skall höjas i atmosfären så måste det finnas något som absorberar det i samma takt och lägga den absorberade koldioxiden på lager i någon form av kemisk förening (brukar vara trä och växtdelar i början) som inte används av någon brukare senare. och sådan stor koldioxidlagrare har vi inte även om havet gör en del genom att omvandla löst kalcium till kalksten sakta men säkert.problemet är att vi släpper ut så mycket på kort tid att naturen hinner inte med och hålla efter och resultat gör att koldioxidhalten höjs.dessutom är det rovdrift på skog i framförallt rengskogar, misshandlar åkrar så att de är ej odligsbara och eroderar till öken, dikar ut mosar och sumpmark vilket gör att omsättningen och nedbrytningen av torv mm. organiskt ökar väldigt vilket gör att allt taget tillsammans utsöndrar väldigt mycket koldioxid utöver vad som bränns upp som fossil bränsle.sedan har vi ett antal kolbränder under jord över världen som ofta började för att någon inte ville betala $50 eller grannen hjälpa till med en tankbil med vatten för att släcka den lite större än tänkta brasan och ett halvår senare måste utrymma hela byar då underjordsbranden blivit osläckbar och snarare brinner på bättre när man försöker släcka med vatten (bildar vattengas - dvs. blandning av väte och CO) - här kan verkligen kalla det för suboptimering som slår tillbaka väldigt hårt...så tyvärr, 'miljöfacisterna' har dessvärre ganska mycket rätt i många saker...
Sanyo använder CO2 i två av sina luft/vatten-värmepumpar.
inges som hör av sej verkar nu närmare ebay än nånsin passar på att köpa en vakumsug oxå sen öppnar ja svart butik hehe.
Citat från: Oskar P. skrivet 26 juli 2011, 23:14:39Citat från: Rickard skrivet 26 juli 2011, 00:52:47Om du ändå skall fuska, gör det ordentligt, köp rejäla grejer. Thumbsup håller helt med dig här! jag har absolut inget emot at folk utan cert håller på med köldmedium, olagligt eller ej spelar inte mig nån roll, jag höll på en hel del med kyla innan jag skaffade Cert, även åt folk mot betalning. kör också ofta i "för mig passande hastighet" med bilen, men en sak stör jag mig på NÅT SÅ INÅT HELVETE, det är amatörer som tror att dom har stenkoll och vägrar ta åt sig kritik och istället gapar om "kartellbildning, revirpinkande och allt möjligt utan att inse att reglerna kom till just för att vissa personer ska hålla sig undan sånt dom inte begriper, eller vill begripa.det är samma med elinstallationer, jag hänger på ett elforum och det finns många "tömtar" som tror dom är minst lika bra som en elektriker med allmän behörighet, men dom kan inte ens förstå vad fasförskjutningen har för inverkan på strömstyrkan i nolledaren.jag håller på en del med el också, och gör det fackmannamässigt så det inte ser hempulat ut, jag har skaffat facklitteratur och läst INNAN jag drog om elen hemma, just för att få det perfekt, för jag inser att ju mer man kan desto bättre förstår man hur fel man hade innan man kunde!jag riktar inte detta enbart till TS, utan amatörer i största allmänhet, på alla områden!Och vad jag vet så är det cert som gäller vid elinstallationer även ombyggnad av befintlig el i hemmet.Så snacka om hyckleri.
Citat från: Rickard skrivet 26 juli 2011, 00:52:47Om du ändå skall fuska, gör det ordentligt, köp rejäla grejer. Thumbsup håller helt med dig här! jag har absolut inget emot at folk utan cert håller på med köldmedium, olagligt eller ej spelar inte mig nån roll, jag höll på en hel del med kyla innan jag skaffade Cert, även åt folk mot betalning. kör också ofta i "för mig passande hastighet" med bilen, men en sak stör jag mig på NÅT SÅ INÅT HELVETE, det är amatörer som tror att dom har stenkoll och vägrar ta åt sig kritik och istället gapar om "kartellbildning, revirpinkande och allt möjligt utan att inse att reglerna kom till just för att vissa personer ska hålla sig undan sånt dom inte begriper, eller vill begripa.det är samma med elinstallationer, jag hänger på ett elforum och det finns många "tömtar" som tror dom är minst lika bra som en elektriker med allmän behörighet, men dom kan inte ens förstå vad fasförskjutningen har för inverkan på strömstyrkan i nolledaren.jag håller på en del med el också, och gör det fackmannamässigt så det inte ser hempulat ut, jag har skaffat facklitteratur och läst INNAN jag drog om elen hemma, just för att få det perfekt, för jag inser att ju mer man kan desto bättre förstår man hur fel man hade innan man kunde!jag riktar inte detta enbart till TS, utan amatörer i största allmänhet, på alla områden!
Om du ändå skall fuska, gör det ordentligt, köp rejäla grejer.
Att fylla på en pump är inte särskilt avancerat enligt min åsikt, men man bör nog läsa på och skaffa sig nödvändig information så man slipper göra misstag som sedan dräper ut sin pump i förtid.det är väll som med allting annat,en del är händiga och löser det mesta, vissa drar toppen på traktorn med shiftnyckel eller försöker få en m8 mutter på en unc bult, dvs allting är relativtDin bromsluftare gör troligtvis dålig nytta och du kommer få en för dålig vaccumsugningsom sedan troligtvis minskar livslängden på dina bil Ac installationer och framtida värmepumpar.Köp en vaccumpump som är avsedd för att vaccumpumpa.. en 1-stegs pump ala 1495:- duger om du bara ska vaccumpumpa rören, men skall du vaccumpumpa hela maskinen så bör du nog ha en 2-stegspumpsen eftersom du gör det åt dig själv och inte har nå´n tidspress,låt den stå och gå i ett par timmarspelar ju ingen roll, sen om du har möjlighet att göra installationen en varm sommardag så blir din vaccumsugning troligtvis bra med en 1-stegspump, men närmar sig ute tempen mot noll gradigt så ökar risken att du inte får ett tillräckligt bra vaccum, så varma rör/utedel är en av nycklarna.R410a hittar du i tyskland, exempelvis på Ebaydu behöver en digital våg från tradera..=)samt ett manometer ställ avsett för R410aDu måste exempelvis tänka på att spola ur slangarna, smörja flärkopplingarna innan åtdragning för att inte få skär/friktions skador på tätytorna, etc etclite googling på nätet och nå´n lämplig youtube film så har du den nödvändiga informationen.allt detta beroende på om du har m8 muttrar på alla dina unc bultar eller inte.Dogge