Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme  (läst 42240 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Hur kan jag justera expansionsventilen? Egelhof "TER/A 6" R22
« Svar #75 skrivet: 27 januari 2013, 17:26:50 »
Har alltså problemet att suggastemp är högre än inkommande brine, jag värmer sjön..
Om jag ska justera expansionsventilen, är det utgående temp från expansionsventilen jag skall ha koll på då?
Jag har en tempgivare kvar, ska jag sätta den direkt efter expansionsventilen, och direkt före vvx, evaporatorn?
Bifogar bilder på hur ventilen sitter.
Alltså märkt TER/A 6
Det närmaste jag kommer är en ventil från Emerson, https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CC0QFjAA&url=http%3A%2F%2Fwww.emersonclimate.com%2Fen-US%2Fproducts%2Fvalves%2Fexpansion_valves%2FPages%2Fthermal-expansion-valves.aspx&ei=tD0FUfuOOKnL4ASB0IHAAQ&usg=AFQjCNFZnUvC7esSN7TKfZ04UAy2pG6Imw&sig2=AgvATA42FaUT-3r1JV9ifw&bvm=bv.41524429,d.bGE
Eller Alco..: https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&cad=rja&ved=0CDcQFjAB&url=http%3A%2F%2Fwww.carlyleccrp.com%2Fsite%2Fcatalog07%2FALCO%2FALCO-001.pdf&ei=tD0FUfuOOKnL4ASB0IHAAQ&usg=AFQjCNFbsy8xML0jwAYYLaNjCBD1BQ6_dQ&sig2=nZYH4DeRwfg5HzYKCqs7BQ&bvm=bv.41524429,d.bGE
de har båda ventiler kallade TER, men hittar ingen bild på ngn som ser exakt ut som min, är det ngn annan tillverkare?

Edit: Klart det är, tog en bild från andra sidan, det är en Egelhof, se bild. Hmm, svårt att hitta ngn dokumentation om dem, ngn som vet var det finns, hittar inget på Egelhofs hemsida?

Frågan är sedan hur man justerar den, ska man vrida på 4-kant greppet, eller är det bara en täckplugg och skruven sitter innanför?
Har förstått att man helst ska mäta trycken när man justerar men är det så farligt att justera ngn grad lägre sålänge som man har bra koll på relevanta temperaturer?
« Senast ändrad: 27 januari 2013, 18:59:50 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur kan jag justera expansionsventilen? Egelhof "TER/A 6" R22
« Svar #76 skrivet: 27 januari 2013, 21:54:47 »
Har alltså problemet att suggastemp är högre än inkommande brine, jag värmer sjön..

Ja, det heter ju inte sjövärme för inte.  *roflmao*
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hur kan jag justera expansionsventilen? Egelhof "TER/A 6" R22
« Svar #77 skrivet: 27 januari 2013, 22:23:56 »
Ja, det heter ju inte sjövärme för inte.  *roflmao*
:::_) :-))
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #78 skrivet: 27 januari 2013, 22:31:31 »
Hei,
Monter inverter og kjør VP pÃ¥ 70Hz. Da fÃ¥r du mye mer effekt ut av VP  :)
Jeg kjøpte en PID regulator  med 4-20mA output signal som regulerer VP varvtall opp/ned etter varmebehovet.

Dersom du setter din varmepumpe til varmvann produksjon til 36 °C, sÃ¥ vi varvtallet gÃ¥ ned, og strømforbruket blir lavere, men COP er konstant  ;)

Jeg har en VP med scrollkompressor, og må ikke lavere enn 30Hz for opprettholde oljesmøring i kompressoren.

PID regulator kjøpte jeg pÃ¥ Ebay til USD40  :)

Det funker kanon med ettermontering av inverter :-)
Jeg kjøpte en OMRON V1000 inverter.

Hur gör du med din trasiga expansionsventil? Justerar du in den efterhand när den inte klarar det själv?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9769
  • Karma +19/-4
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #79 skrivet: 28 januari 2013, 13:45:37 »
Är du säker på att givarna visar rätt temperatur? Jag tycker faktaunderlaget är lite tveksamt som motiv för att börja ändra inställning på expansionsventilen. Vad är det för temperatur efter expansionsventilen under drift ?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #80 skrivet: 28 januari 2013, 14:42:14 »
Är du säker på att givarna visar rätt temperatur? Jag tycker faktaunderlaget är lite tveksamt som motiv för att börja ändra inställning på expansionsventilen. Vad är det för temperatur efter expansionsventilen under drift ?

De är helt nya, och visar samma in/ut för både kb o vb om man kör pumparna utan kompressorn igång.
Jag kan sätta en 7e givare då direkt efter expansionsventilen och kolla vad den säger.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #81 skrivet: 19 februari 2013, 22:39:25 »
OK, dags att ansluta manometerställ...
Hur ansluter man då till sugsidans nippel längst till höger?
Gängan passar ju (1/4"), men jag antar att man måste ha ngn längre pinne för att kunna öppna shräderventilen..?
Jag har bara det man ser på bilden, slangar som den blå med koniska anslutningar + ett par vinklar med de där gummipackningarna, vad ska jag skaffa och var hittar jag det, "schräderöppnare"..?
På hetgassidan sitter den inte en sexkant som det gjorde innan jag tog bilden på sugsidan, utan en mer rund skydddshatt, den sitter som berget, är det inte meningen man ska lossa den..?
« Senast ändrad: 25 februari 2013, 21:58:05 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #82 skrivet: 20 februari 2013, 16:07:04 »
 help
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #83 skrivet: 20 februari 2013, 23:26:48 »
OK, jag har fattat nu att jag behöver en schräderventilöppnare (Schrader??), men vad är min koppling i mitten till för, den med 4-kanten som inte sticker ut nämnvärt?
Hur fungerar det med Scharderventilöppnare, finns det olika, även om gängan är rätt, har läst lite om att vissa inte "når in" ordentligt, fast det var väl kanske mest på bilsidan.
Vilka olika gängor finns egentligen, och hur kan det vara olika för olika köldmedium, har inte alla vp samma nipplar?
Är det typ kodat samma för alla med samma köldmedia, t.ex R22 eller R134a?
Kort sagt, hur är det tänkt egentligen...? dontknow
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #84 skrivet: 22 februari 2013, 13:35:21 »
Men detta kan väl någon svara på iaf?? help help help
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 859
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #85 skrivet: 22 februari 2013, 13:46:40 »
Jag kan inte svara :( men tipsa: kanske dags att starta separat tråd med rättvisande ämnes-rad för just den sista frågan. Så finns det säkert nån expert på sånt som ser det!
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #86 skrivet: 22 februari 2013, 13:47:58 »
Jag kan inte svara :( men tipsa: kanske dags att starta separat tråd med rättvisande ämnes-rad för just den sista frågan. Så finns det säkert nån expert på sånt som ser det!

Mmm, bra ide, tack!
Jag startar en ny tråd här:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=51173.0
« Senast ändrad: 23 februari 2013, 19:42:59 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Hur mäter man nu då med manometer o termometer?
« Svar #87 skrivet: 25 februari 2013, 20:15:11 »
OK, dags för lite hands-on...
Om jag nu flyttar suggastempgivaren till strax efter bulbens samt lägger till en till strax efter expansionsventilen, och sedan kopplar i mina manometrar på kompressorns sug- och trycksida, vad bör jag då se om allt är normalt och det inte är köldmedelsbrist?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Nipplar?
« Svar #88 skrivet: 25 februari 2013, 21:51:41 »
Det märks att detta är en gammal vp, det är rätt rostigt på den nedre rotalockanslutningen (ser ut som den sista bilden men mkt rostigare skruvnippel), jag har svårt att gänga på 1/4-muttrar. Får väl skaffa ngt gängsnitt och försöka rensa gängorna, annars lär det inte bli tätt på högtryckssidan.
Pratar vi vanliga UNC eller UNF 1/4" här så jag kan köpa en sådan här sats, eller är det en annan typ av 1/4" gänga?:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Ovrigt/Gangrenoveringssats-43-delar-191278/

Sedan, är det meningen att jag måste skaffa konade anslutningar (flare?), eller brukar man koppla på den typ av kopplingar som jag har på bilden, dvs med packning på dessa nipplar? Sitter denna typ av packningskoppling med pinne i på alla mina slangar.
Blir det tätt nog?
« Senast ändrad: 25 februari 2013, 22:27:08 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1148
  • Karma +19/-3
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #89 skrivet: 25 februari 2013, 22:33:49 »
Har du manometer på suggassidan inkopplad - den är ganska viktig för att visa den egentliga koktemperaturen av köldmediet i evaporatorn och också indikerar om det är för lite då sugtrycket i det fallet motsvarar mycket lägre temperatur än vad brinen håller .

dvs. dess tryck  översatt till temperatur (om du inte har en temperaturskala pÃ¥ manometern redan) bör vara 2.5-3.5 grader lägre än bulbens temperatur pÃ¥ utloppet och inte sÃ¥ mycket kallare än din kallbrine ut.

Exempel: om din kallbrine in är +5 grader och utloppen är +2 grader så bör manometerns tryck indikera koktemperatur runt 1-2 grader C medans suggastemperatur vid bulben bör vara 4-5 grader C

Har du för lite köldmedie så kanske manometerns tryck indikerar -6 grader trots att brinen är +5 grader in och kanske +3 grader ut, köldmediet täcker bara en del av värmeväxlarens inre ytor och den delen som är vätt ångar av vid lägre temperatur i den lägre sugtrycket då värmeöverföringen mellan brine och köldmediet begränsas av mellanväggens värmetransportegenskaper då när man försöker man ta ut dubbel effekt på samma yta (för att halva ytan är inaktiv för att det är torrt) så blir temperaturdiffen mycket större mellan köldmediet och brinevätskan på andra sidan väggen.

Har man inte manometer inkopplad sÃ¥ kan man ev. gissa förÃ¥ngningstemperaturen genom att mäta temperaturen en bit efter expansionsventilen  mot evaporatorn (typ 1 dm ifrÃ¥n eller sÃ¥) - dock kan det var nÃ¥gon eller ett par grader missvisande för varmt - dels för att det leder värme i röret  frÃ¥n kondensatsidan genom expansionsventilen, men ocksÃ¥ att evaporatorn kanske är ganska smal i rördiameter och har stor tryckfall mellan inloppet och utloppet med den gasmängden som produceras vid utloppet av expansionsventilen och som ocksÃ¥ gasar av frÃ¥n flytande kondensatet pÃ¥ vägen mot utloppet  - att köra med manometer pÃ¥ sugsidan är mer exakt.

MÃ¥nga manometerställ har tillsammans med tryckgradering ocksÃ¥ temperaturskalor för dom vanligaste köldmediena som (R22), R404A, R407C. skall du köra med propan sÃ¥ liknar den väldigt R407C vid 'dew', kör du med propylen sÃ¥ liknar den väldigt mycket R407C vid 'bubble' när temperaturerna är under +25 grader C - Den som du ser pÃ¥ manometerstället för R407C är ett mellanvärde och man kan nog utan allt för stor fel anta att propan är ca 2.5 grader varmare än markerad R407C:s temperatur pÃ¥ mätaren och ca 2.5 grader kallare än 407C-temperatur pÃ¥ mätaren om du kör med propylen 

du kan själv skaffa dig tryck/temperatur-tabell med hjälp av coolpack om du saknar något - den kan genera tabeller för dom vanligaste köldmedierna

---

Det är meningen att dina slanganslutningars gummi eller teflon  skall täta mot konan pÃ¥ anslutningen - din verkar vara av gummityp men ofta är det av teflon - det viktiga är att du ser till att det är tätt innan du släpper pÃ¥ gasen - helst skall du vakumpumpa slangarna innan sÃ¥ att det inte är nÃ¥gon luft kvar som kan blanda sin med resten av systemet (samtidigt fÃ¥r du koll pÃ¥ att du har fÃ¥tt det tätt om vakumet behÃ¥lls väldigt länge trots att kran till vakumpumpen är stängd. Att lÃ¥ta det 'pysa' för att fÃ¥ ut luften ur slangar och manometer  är inte lagligt och rensar heller inte speciellt bra (tex. utrymmet i manometern)  - att bygga ett T-koppling med kran mot vakumpumpen är rekommendabelt sÃ¥ att man alltid kan evakuera slangarna innan nÃ¥gon slags gas släpps pÃ¥.

Rotalock-blocket är lite speciellt då i läget nu så är det tätt mot anslutningsnippeln (utan schraderventilinsats) - när du vrider inåt på dess nycketag så öppnar den mot kompressorn och kylslingan och anslutningsnippeln blir trycksatt, det är också i det här läget som du skall provköra - vrider man in ventilkolven tills det ta emot igen så stänger man vägen in mot inkommande rör och tex. kan man med kort provkörning av kompressorn se att det blir ordentlig vakum (det får inte läcka i mätstället så att det kommer in luft) och att den inte försvinner allt för fort (läcka i ventil), och i teorin skulle man också kunna byta kompressor fast det är köldmedie i systemet om det sitter rotalock på både insug och högtryck, i praktiken bestäms det av hur rotalock-blocket är monterat på kompressorn.

Den här bilden ger en ide hur den är konstruerad   http://mysite.verizon.net/jjm01/ac/svcvalve.gif

uttaget mot kompressorn uppåt, anslutningsnippen för manometertället nedåt och anslutning mot rörsystemet åt höger
« Senast ändrad: 25 februari 2013, 22:41:03 av xxargs »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!