0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Så nu var den nya z Nova vvc pumpen på plats. Mätte den med effekt mätare. Den drar fan bara 4 wh. Helt sjukt. Och man hörde när man starta den att det blev bra fart på vattnet. Nu ser jag också att jag har exakt samma temp på tillopp och retur i slingan. Ska bli spännande att se efter några dagar hur vv laddningarna ser ut och hur ofta dom sker. Den gamla pumpen som egentligen inte är så gammal ( 5 år ) såg för hemsk ut i pump huset. Massvis med beläggningar och skit. Såg riktigt bedrövlig ut. Blir det så eftersom den går i färskvatten?
Jag har helt enkelt inte märkt någon direkt skillnad om jag har vvc igång eller inte. Men det beror på att jag har så oregelbundna körningar. Ibland kan den klara sig upp till 5 timmar på natten innan den kör en ny vv laddning. Och ibland startar den varannan timme. Tror jag snittar 7-8 starter per dygn som varar oftast ca 8 min. Jag plockade däremot av plåten på vv beredaren i förra veckan för att kolla hur pass uselt givaren var monterad. Jag kom fram till att den sitter inte ens i yttermantaln utan den är monterad utanpå. Fattar inte hur man kan göra det så dåligt. Det var luft emellan beredaren och isoleringen.Nu tryckte jag dit med isolering så det blev tätt plus att jag försökte stoppa i lite isolering i röret där givaren ligger. Tror att det är viktigt. Vet inte om det blivit bättre för nu kör jag lite värme när det behövs. Sommaravstängning på 18 grader. Teoretiskt sätt skulle man kunna flytta givaren. Men IVT har väl hoppas jag kommit fram till att där den sitter är den bästa placeringen. (Även om jag skulle velat ha den inuti beredaren i varmvattnet.)