0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: smurfen72 skrivet 07 juli 2011, 22:12:02Läste lite på boverket om allmänna rekomendationer det stog Allmänna råd är generella rekommendationer om tillämpningen av en författning som anger hur någon kan eller bör handla i ett visst hänseende. Allmänna råd är alltså rekommendationer oavsett om de innehåller kan eller bör. I språket kan nog en del uppfatta det som att det finns en nyans mellan kan och bör. Men juridiskt är båda rekommendationer. Nu fattar jag ändå inte måste man följa en allmän rekomendation eller är det just en rekomendation .Tänk såhär, varför skulle dom bemöda sig med att ta med det i en lagtext om det var frivilligt?
Läste lite på boverket om allmänna rekomendationer det stog Allmänna råd är generella rekommendationer om tillämpningen av en författning som anger hur någon kan eller bör handla i ett visst hänseende. Allmänna råd är alltså rekommendationer oavsett om de innehåller kan eller bör. I språket kan nog en del uppfatta det som att det finns en nyans mellan kan och bör. Men juridiskt är båda rekommendationer. Nu fattar jag ändå inte måste man följa en allmän rekomendation eller är det just en rekomendation .
Kan man beräkna kostnad för vvc?
Är det några som kör VVC med BV utan spetsvärmare?
Faktiskt även timer men den är numera satt i "alltid på läge". Detta efter att ha varit i kontakt med Boverket och förklarat hur vårt system ser ut. Ett av skälen var att returledningen per definition blir en "blindledning" när VVC pumpen är avstängd men även kan ge oönskad självcirkulation. Blindledning blir det då VVC pumpen måste förses med backventil för att inte vatten ska kunna passera åt "fel" håll (kan gå sönder om den snurrar baklänges).Självcirkulationen är heller inte bra då det kan ge legionellavänliga temperaturer som man inte alls har kontroll på.
Citat från: utopiazz skrivet 09 augusti 2011, 11:50:40Faktiskt även timer men den är numera satt i "alltid på läge". Detta efter att ha varit i kontakt med Boverket och förklarat hur vårt system ser ut. Ett av skälen var att returledningen per definition blir en "blindledning" när VVC pumpen är avstängd men även kan ge oönskad självcirkulation. Blindledning blir det då VVC pumpen måste förses med backventil för att inte vatten ska kunna passera åt "fel" håll (kan gå sönder om den snurrar baklänges).Självcirkulationen är heller inte bra då det kan ge legionellavänliga temperaturer som man inte alls har kontroll på.Den Wilo Nova Star Z VVC-pump jag kommer att installera har inbyggd backventil. Har du kollat att din pump inte har det?
Citat från: David Rinnan skrivet 07 juli 2011, 19:24:54Kan man beräkna kostnad för vvc?Jag gjorde en beräkning för mååånga år sedan och om jag kommer ihåg rätt så blev totalkostnaden för oss 4-500:- per år. Då räknade jag med att cirkulationspumpen drog 25W vilket visade sig vara i överkant i praktiken. Den verkliga effekten blev 19W (korrigerat). Vår värmepump fick 1,5 extra starter varje dygn vilket blev 40-50 minuters gångtid, för enkelhens skull så räknade jag med att det kostade 2kWh per dygn.Summerar man ihop elförbrukningen så blev det ungefär 1000kWh per år vid drift dygnet runt. Nu körde vi på timer vilket innebar ungefär 45% drifttid till en kostnad av 450:- per år.Det jag inte har räknat med då är vad det skulle ha kostat utan VVC. hur mycket vatten som skulle spolas fram utan att det kan användas (för kallt) och hur mycket vatten som ska svalna i ledningarna (tappats fram i onödan).Citat från: David Rinnan skrivet 01 augusti 2011, 01:35:13Är det några som kör VVC med BV utan spetsvärmare? Vi kör bara med legionellahöjningen var 14 dag i vårt system.Faktiskt även timer men den är numera satt i "alltid på läge". Detta efter att ha varit i kontakt med Boverket och förklarat hur vårt system ser ut. Ett av skälen var att returledningen per definition blir en "blindledning" när VVC pumpen är avstängd men även kan ge oönskad självcirkulation. Blindledning blir det då VVC pumpen måste förses med backventil för att inte vatten ska kunna passera åt "fel" håll (kan gå sönder om den snurrar baklänges).Självcirkulationen är heller inte bra då det kan ge legionellavänliga temperaturer som man inte alls har kontroll på.
1,5 starter mer än utan vvc eller utan vv?Vad håll du för temp i slingan (även andra får svara utifrån sin erfarenhet eller planering så klart)
Skiktningen är hyfsad.