Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
VVC hur fungerar det i praktiken :)
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
...
8
Next
Alla
Gå ned
Författare
Ämne: VVC hur fungerar det i praktiken :) (läst 60272 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Apan
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 4193
Karma +0/-2
Apan
SV: VVC hur fungerar det i praktiken :)
«
Svar #15 skrivet:
01 juli 2011, 13:31:36 »
Citera
Går det att efterdra rör från sista tappstället tillbaka till "pannan" då? i har nästan lite för långt mellan värmepump till köket, ca 9m, men kändes lte overkill att dra VVC för desa metrar och som föregående sa, så rinner det iväg några liter vatten och energi med att "fylla" ledningen med VV, och välisolerad VVC med timerstyrd pump torde vara det bästa..
Loggat
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm, Tyresö
Antal inlägg: 6954
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #16 skrivet:
01 juli 2011, 13:40:00 »
Citera
Jag kommer inte, på något enkelt sätt, kunna dra fram till köket. Så där får det vara utan.
Men det primära familjebadrummet är på övervåningen så det blir ju utan problem över 10 meter (mer troligt minst 15 meter med böjar och allt) = man får vänta ett tag.
Med avseende på BBR. Absolut jag tänker köra så det blir 50 grader hela vägen. Och då förstår jag det som att om jag stänger ner VVC på natten, ja då är det inte VVC längre. Och därmed gör det inget att tempen går ner till 10 grader.
Alltså, så fort jag använder VVC så har jag minst 50 grader hela vägen, inga problem.
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
Art Deco
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 2102
Karma +9/-4
Art Deco
«
Svar #17 skrivet:
01 juli 2011, 14:23:12 »
Citera
Räkna på vad du bränner iväg i onödig vattentappning.
Vi har långa rör - frugan kör ut 20-25L innan varmvattnet kommer.
Så då blir det 2 x 20 liter (morgon och kväll) = 40 liter om dagen x 365 dagar = 14.600 liter om året.
Är det då varmvatten som ska spolas igenom så blir det då 14,6 m3 som man spolar igenom till ingen nytta.
Tål att tänka på.
Sobris anmärkning om legionella behöver benas ut, legionella brukar gro i stillastående vatten, med vvc cirkulerar vattnet hela tiden förutom när timern stängt av och då svalnar vattnet av ganska snabbt beroende på isolering, jag skulle inte bli skrämd av legionella eller BBR:s s.k krav, om det inte är en nyproduktion, sen kan man ju fimpa vvc om kåken ska säljas så får nya ägaren bestämma om man vill ha denna option för vvc är egentligen en komfortfråga. Och börjar du blanda in regulatorer som ska hålla en viss temp om du kör ut över 50+ i vvc kommer problemet när någon annan i huset använder vatten för då brukar oftast regulatorn gå fel så den som står i dushen antingen får för varmt eller kallt beroende på tryckförändringarna.
Loggat
Friskt kopplat - hälften brunnet ....
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13354
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #18 skrivet:
01 juli 2011, 14:26:23 »
Citera
Legionellan bryr sig nog inte om att vattnet cirkulerar - Däremot gror det bra i vatten som konstant hålls vid en lagom temperatur. Därför måste man hålla tillräckligt hög temp i alla system där inte vattnet konstant byts ut, t ex förrådsberedare och vvc.
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Göteborg
Antal inlägg: 1504
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #19 skrivet:
01 juli 2011, 15:44:34 »
Citera
Hittills bara purjo_ som har fattat vad "Lägst 50 grader i HELA VVC-kretsen HELA tiden" betyder....
Att stänga cirkulationen då och då och påstå att man då inte har ett VVC-system alls
var ju kreativt
Loggat
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #20 skrivet:
01 juli 2011, 15:57:03 »
Citera
Jo men nog måste det väl ändå vara så att om jag stänger ner min VVC pump så står ju vattnet stilla och det blir kallt precis som ett system som inte har någon VVC pump.
Att sitta o snurra runt 40 gradigt vatten hela tiden måste väl vara det som avses som ett problem.
Inte att snurra runt 50 grader och när man inte snurrar så blir det kallt. För med detta kan väl ändå inte finnas något problem? Eller är problemet att det finns en avstickare då, returen, som ligger o plaskar och drar ner tempen på vanliga varmvattnet, när inte VVC är i drift?
Loggat
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.
purjo__
Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Gävleborg
Antal inlägg: 13354
Karma +23/-12
Kön:
Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
purjo__
«
Svar #21 skrivet:
01 juli 2011, 16:07:47 »
Citera
Ja, det blir ju såklart ett 'dött' avstick när cirkularionen stannar där diverse trevligheter kan mogna. Jag ändrar min rekommendation till att cirkulationen alltid skall vara igång.
Iofs svalnar ju avsticket ganska snabbt så har man cirkulation minst en gång per dygn så borde det inte hinna växa så mycket jämfört med en ljummen varmvattenberdare...
Loggat
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5 plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.
Ju mer man vet desto mindre förstår man.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #22 skrivet:
01 juli 2011, 16:12:23 »
Citera
Min tanke är att kunna ha vvc avstängt under kvällen exempelvis. Men även om man är borta en längre tid.
En annan tanke är ju att säkerställa att VVC går igång när legionella körningen körs. Men det är för mig oklart huruvida någon sådan styrsignal går att fånga.
Loggat
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #23 skrivet:
01 juli 2011, 16:19:44 »
Citera
Det räcker väl att lyssna på dem som berättar om självcirkulation i varmvattenrören
om det finns loopar?? De säger ju att beroende på hur rören går så kan det bli ganska
varmt även utan CP igång.
Det är ju också väldigt ologiskt att anvisningen lyder "...HELA systemet HELA tiden..."
om temperaturgränsen inte skulle gälla om pumpen står stilla, eller hur?
Den grundläggande regeln är att kallvatten skall hållas kallt och varmvatten skall
hållas varmt (hett).
Om du bygger en VVC så måste du driva den som en VVC, det duger inte att bara stänga CP.
Loggat
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #24 skrivet:
01 juli 2011, 16:32:44 »
Citera
Jag förstår.
Och därmed blir jag återigen och ännu mer förvånad över att grundfos säljer med integrerat tidur på sin VVC pump.
Ok om dom lägger med möjligheten för någon att kunna koppla in sådant själv. Men att faktiskt ha detta helt integrerat och lika lättanvänt som en vanlig timer känns ju i så fall helt fel.
Risken är ju att någon som inte har koll på BBR tycker att funktionen känns bra och därmed använder den, med de risker som därmed finns.
Loggat
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #25 skrivet:
01 juli 2011, 23:17:31 »
Citera
Det säljs förrådsberedare med solslinga i också och den produkten borde
inte heller få finnas
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35978
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #26 skrivet:
01 juli 2011, 23:27:08 »
Citera
Värmepumpsforum har funnits i 9 år, och ännu har ingen medlem, så vitt jag vet, drabbats av legionella, inte ens de som har VVC.
Däremot är pappersbruken med bakteriell rening av avloppsvatten stora spridare av legionellabakterier, nu senast i ö-vik... som varnar allmänheten för att använda älv-vattnet till duschar, bevattning o.s.v.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
sobris
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +3/-4
sobris
«
Svar #27 skrivet:
01 juli 2011, 23:43:05 »
Citera
Vad medlemmar på forumet lider eller inte lider av för sjukdommar har ju förstås
ingen som helst bäring på denna fråga. Det är ju lika dumt som att säga att jag
har minsann aldrig haft någon användning av säkerhetsbältet i bilen, så därför
skall jag sluta använda det. Dessutom skall jag uppmuntra andra att sluta med
bälte de också.
Jag är förresten väldigt intresserad av att få veta varför man inte får vattna med
vatten som innehåller legionellabakterier? Man kan ju utan problem DRICKA
vatten som har naturligt förekommande koncentrationer av legionellabakterier.
Att bada i ett badkar med massor av legionellabakterier i vattnet är heller inget
problem.
När det är så enkelt att göra rätt, varför skall man då ens tänka tanken att göra fel istället?
Loggat
David Rinnan
Svart bälte i frågor...
Dignitär inom värmepump
Karma +61/-60
Kön:
Teknikintresserad
David Rinnan
«
Svar #28 skrivet:
01 juli 2011, 23:48:16 »
Citera
Jag håller med generellt avs bbr men just vad gäller legionella är jag lite osäker
Loggat
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35978
Karma +57/-50
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #29 skrivet:
01 juli 2011, 23:52:33 »
Citera
Många som vattnar använder diffusörer som finfördelar vattnet, och kan då smittas.
Naturligvis har du rätt, man kan aldrig gå ut och uppmana folk att strunta i BBR:s regelverk, deras rekommendationer är de enda säkra, och skall naturligvis följas.
Det enda jag ville ha sagt med mitt inlägg var att det i värmepumpsbranschen förekomer temperaturer och tillvägagångssätt som gör att legionellavänliga temperaturer ofta uppstår, men ytterst få, eller ingen, har drabbats av legionella trots detta.
På mer eller mindre alla pappersbruk med "biorening" är det skyhöga nivåer med legionella, och en massa folk i rörelse i "dimmiga" miljöer, och visst, där förekommer det att folk blir sjuka.
Jag har själv arbetat i "londondimma" vid en bioreningsbassäng, dagarna innan en av mina arbetskamrater blev allvarligt drabbad av legionella, så jag vet vad det kan göra med en människa.
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor:
Prev
1
[
2
]
3
...
8
Next
Alla
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
VVC hur fungerar det i praktiken :)
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 725
dolda: 0
användare: 4
Användare online
:
berkan
T Ramsmark
slutsteg
Raketost
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info