0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mina kommentarer gällde om man inte har några ack.tankar alls...Med ack,tankar och vedeldning så blir det också knasigt att inte kunna värmahuset direkt med 30-35 gradigt vatten som finns i tankarna från vedeldningen.Bort emot hälften av den energi vi laddade in i tankarna vid eldningen går alltsåinte att värma huset med....Med ack.tankar och sol blir det också dåligt eftersom det är många dagar höstoch vår som solen klarar av värmen åtminstone dagtid. Om vi tackar nej till allabidrag till värmen under 50 grader får vi mycket riktigt inget alls, men det berorju på att vi har kopplat fel. När värmesäsongen sätter in på allvar blir det förståssom du säger att solen bara duger till att förvärma varmvatten.
Jag tror inte det är särskilt lämpligt att kyla en CTC med 30-gradigt vatten.Nu har jag inte lyckats få se någonstans hur dessa magiska två rör är kopplade.CTC är ju värre än VP ORAKLET på att försöka hålla saker och ting hemliga ThumbsupJag menar förstås inte dagar som solen värmer huset direkt på dagarna, utan när detshuntas ut solvärmt vatten på radiatorerna. Första gången det hände i år (som jag märkte)var i februari.
De går alltså rakt in i pannvattnet (utan VVX) eller hur skall man tolka bilden?Är det inte också så att en CTC håller ganska höga temperaturer även i denundre delen av den interna tanken??