0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Frugan krockade med grannen i låg hastighet vi fick byta nummerplåt och plasten mitt i grillen på hennes skoda fabia grannen hade en volvo 140 fick koppla ett spännband i hans kofångare och göra några kraftiga ryck med bilen innan han kunde vrida på hjulet och köra hem han fick byta hela kofångaren det var den äldre typen av kromad kofångare.
Citat från: smurfen72 skrivet 28 juli 2011, 22:15:27Frugan krockade med grannen i låg hastighet vi fick byta nummerplåt och plasten mitt i grillen på hennes skoda fabia grannen hade en volvo 140 fick koppla ett spännband i hans kofångare och göra några kraftiga ryck med bilen innan han kunde vrida på hjulet och köra hem han fick byta hela kofångaren det var den äldre typen av kromad kofångare. När hade Volvo 140 kromade kofångare, det kan inte jag minnas däremot i aluminium.
Man vaknar o känner lukten av kaffeSen säljer man gammbilen o köper en ny. Den gamla kan återvinnas till stor del. Sluta åk runt o lukta på vägarna... och sluta dra massa soppa och sluta sätta dig själv o medpassagerare i onödig fara genom att tro det är ekonomoskt att åka gammal bil.
jag gillar inte slit och släng samhället, och moderna biltalar tilltalar inte mig varken utseende eller konstruktionsmässigt, så det är väl upp till var och en att bestämma vad man vill åka runt i?finns för övrigt nya bilar (volvo xc90 t.ex.) som drar mer soppa än min 17 år gamla jänkare med V8!har även en audi A6 TDI, tycker den luktar gött, äkta diesellukt!
Det låter på er som att man skall behålla en bil tills man dör Våra bruksbilar är alla 0-3år gamla och på dessa lyfter jag inte ett finger utöver automattvätt, har t.o.m däckhotel.På våra racingbilar däremot är det skillnad, där byter vi delar som inte ser bra ut men kanske inte tvättar dessa lika ofta.
Håller med Oskar, har ju en Buick LeSabre -59 Nailheadmaskin, den begriper man sig på. Fick av svågern en 850 GLT automat -96 24000 mil. När motorn blev varm så föll tempmätaren till botten, den började bluddra, rök svart o stannade. Köpte en motortempgivare för 350 spänn på Mekonomen, men han ville knappt sälja den till mig utan att få veta vad motordiagnosverkyget hade sagt....vart är vi på väg... det verkar som att de börjar tappa logiken, va sa diagnosen? Herregud.... Nu går den som en klocka, den går billigt på landsväg (arbetspendlar) åker hyffsat säkert för ca en tusenlapp i en välservad, blank, ren invändigt bil. När den var ny så blev det en kompletterande rostskyddsbehandling, nya hål lite här o där, rostskydd i A,B,C stolparna till 10 cm från taket tex. Denna lär det inte damma brunt om när det smäller... Fö så har den har körts lugnt. Det tog en dag att med maskin att få den blank, först flytande rubbing, sedan vax, använder Sonax. Har ikväll sköljt ur automatlådan på sin olja som blivit svart, nu är den röd o fin, växlar lite mjukare nu. Motorolja/luftfilterbyte i morrn. Svågern böt förra året framhjulslager, avgassystem med cat. I Maj i år så blev det nya bromsar runt om, skivor, ok, belägg, några stag med bussningar i bakvagnen o någe mer, 17-18000 kr... O jag har väl lagt ut en tusenlapp på en bil som är hyffsat billig i drift till jobbet (landsväg) i förhållande till säkerheten. Jag är också medveten om att detta är ett undantag.Beroende på hur man är, så är jag övertygad om att man åker skapligt säkert, billigt, bekvämt osv utan att behöva köpa en bil för runt 200 000kr eller mer. Jag är också medveten om att om dessa människor inte fanns som byter bilar när de är några få år gamla så skulle nog inte jag ha någon bil att åka i... näringskedjan ni vet. Jag värdesätter inte nya bilar som andra gör, så jag får väl tacka er för att jag har låga milkostnader.
Krocksäkra?[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=86M_fV-1yKY[/youtube]
Ekonomiskt är det i alla fall, låg försäkring, låg värdeminskning, låga servicekostnader.Vid ett dyrt haveri blir det skroten så farhågor om dyra reparationer finns inte heller.Endast marginellt om ens högre förbrukning än en nyare motsvarande bil.Krocksäkerheten håller jag med om men det är nog det enda argumentet för min del, nya bilar är ju inte ens komfortablare än mina 90-talare.