Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bilvård, allmänna tips.  (läst 24936 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2709
  • Karma +5/-1
SV: Bilvård, allmänna tips.
« Svar #30 skrivet: 01 juli 2011, 13:02:58 »
ok. Men typ motorolja då? På MCn brukar jag smörja in vissa delar i lite olja får att dom ska få den sluttouchen. Det brukar fungera ganska bra har jag för mig.

Nja, modern motorolja är egentligen inte heller något vidare. Däremot kan seg växellådsolja (SAE 90) göra viss nytta. Det syns tydligt om man tittar på skrotfirmor. Isärplockade bilmotordelar är genomrostiga redan efter att ha legat ute någon vecka, men delar från en växellåda eller bakaxelväxel klarar sig betydligt längre under bar himmel innan oljefilmen är borta och rosten kommer.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bilvård, allmänna tips.
« Svar #31 skrivet: 01 juli 2011, 13:45:13 »
hmm ok det kanske man ska testa.

På en MC är ju motorn exponerad och i mitt fall svart. Även om man tvättar blir det ju lite dimmigt så att säga. Med lite olja brukar det bli bättre. Man vill ju ha något som man kan "smörja" in svarta plast- och motor (alu?) delar med. Som inte brinner upp och luktar, skadar delarna eller försvinner efter första turen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Bilvård, allmänna tips.
« Svar #32 skrivet: 01 juli 2011, 19:53:32 »
Min förra granne tvättade även sin nya bil med diesel. Det hade han gjort sedan han var aktiv inom militären och tänkte fortsätta göra. Hans bil var ren och fin. Verkade inte lida av behandlingen.

Exakt hur tvätten gick till vet jag inte. Gissar han gjorde rent först sen smorde in med diesel?

De billigaste avfettningsmedlen som finns på marknaden i dag är helt enkelt diesel eller lacknafta blandat med tensider eller någon annan slags emulgeringsmedel, som ska göra medlet blandbart med vatten. Förr i tiden (70-80-talet) var alla avfettningsmedel uppbyggda på det sättet, i början av 90-talet ville man bli av med dieseloljan ur avfettning pga miljöskäl (substitutionsprincipen) och då dök det upp en mängd olika s k naturavfettningsmedel. En del av dem fungerade inte alls, andra var många gånger bättre än de traditionella avfettningsmedlen. I och med att Sverige gick med i EU så blev de gamla mineraloljebaserade avfettningsmedlen tillåtna igen, och idag står de som sagt för lågprissegmentet på marknaden, medan de modernare och bättre avfettningsmedlen ligger högre i pris.

Kan inte påstå att den absolut bästa avfettningsmedlet, alfanol HD, som inte är petrolium baserat är dyrt.
En 5 liters koncentratdunk på mekonomen kostar typ 180kr. Med en snitt blandning på 1:25 det ger ett literpris på under 1,50 medans en riktigt bra petrolium baserad avfettning kostar nästan hundra kronor per liter!

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Bilvård, allmänna tips.
« Svar #33 skrivet: 01 juli 2011, 20:10:10 »
En gång så fick jag ett infall att vara RIKTIGT grundlig i rengöringen av den bilen jag då hade, jag hittade någon sorts lacknafta i garaget som jag med rikliga mängder gnuggade bort asfaltsfläckar och annat gojs med ur lacken. Därefter så högtrycksspolade jag bilen och Floff så så lacken ut som en skinnflådd solbadare. Det var väl sådär kul, men jag fick ju i alla fall en ganska unik bil, lite cammoaktig på något vis, spräcklig och oregelbunden... :o

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2709
  • Karma +5/-1
SV: Bilvård, allmänna tips.
« Svar #34 skrivet: 04 juli 2011, 11:33:49 »
En gång så fick jag ett infall att vara RIKTIGT grundlig i rengöringen av den bilen jag då hade, jag hittade någon sorts lacknafta i garaget som jag med rikliga mängder gnuggade bort asfaltsfläckar och annat gojs med ur lacken. Därefter så högtrycksspolade jag bilen och Floff så så lacken ut som en skinnflådd solbadare. Det var väl sådär kul, men jag fick ju i alla fall en ganska unik bil, lite cammoaktig på något vis, spräcklig och oregelbunden... :o

Kan man gissa att den bilen egentligen hade varit ganska matt i lacken och att det var ett tjockt lager bilvax som fyllde igen porerna och gjorde att den såg blank ut före den grundliga rengöringen?
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Bilvård, allmänna tips.
« Svar #35 skrivet: 04 juli 2011, 17:59:49 »
Nej jag tror faktiskt inte det. Denna bilen hade jag "blankat" upp ett antal år tidigare med maskin och rubbing så den var i grund och botten rätt fin i lacken. Men efter en hård vinter med massor av asfaltsfläckar och skit så hände detta missöde, och jag har nog bara mig själv att skylla.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Bilvård, allmänna tips.
« Svar #36 skrivet: 08 juli 2011, 17:45:27 »
Jag har asfaltsfläckar sen kanske tre år tillbaka på min bil, jag duschade idag bilen med en billig Biltemaavfettning, och en hel del av "prickarna" försvann, men när jag skulle gnugga bort allihop så tröt tålamodet.

Jag åkte till stan och köpte en flaska Prickbort, jag har inte gått över bilen ännu, men jag var tvungen att testa på en skärm och visst verkade detta medel vara betydligt effektivare än det jag hade hemma.
När det blir lite svalare skall jag gnugga över hela karossen med detta och även Rubba, Polisha och vaxa alltihop. Sedan kommer gamla bettan glida genom luften som en projektil Thumbsup

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Bilvård, allmänna tips.
« Svar #37 skrivet: 08 juli 2011, 23:37:32 »
har kört med prickbort. Fungerar fint kring alla 4a hjul, nackdelen med fyrhjulsdrift...

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Bilvård, allmänna tips.
« Svar #38 skrivet: 09 juli 2011, 01:34:25 »
Bilen blir glad om den blir damsugen 1 gång per år :)

Är det inte ägaren som blir gladare av den behandlingen?
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Bilvård, allmänna tips.
« Svar #39 skrivet: 26 juli 2011, 20:35:14 »
Det är ju bara lackvård som diskuterats hitills, tycker ätt oljebyten i både motoro låda är minst lika viktigt, om inte viktigare, för en lång hållbarhet (mer än 30 000 mil) samt vanlig service med stift, filter osv.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Bilvård, allmänna tips.
« Svar #40 skrivet: 26 juli 2011, 23:00:27 »
bilar och fordon är min hobby så jag ser till att lägga mycket tid på dom, jag spolar alltid bort det förbannade salthelvetet på vintern, finns inget mer irriterande än att få sin fina bil nersprutad med frätande salt, jag spolar i hjulhusen och underredet, tvättar dock inte med svamp  på vintern.
sen underredsbehandling med linolja varje höst.
tänk om folk kunde sköta om sina bilar bättre så slapp vi detta slit och släng tänkande, ta väl hand om 90-talsbilarna ni som har såna, dom är robusta, driftsäkra, krocksäkra och miljövänliga! dessutom inte lika fula som nya bilar!

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Bilvård, allmänna tips.
« Svar #41 skrivet: 27 juli 2011, 07:11:59 »
Krocksäkra?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=86M_fV-1yKY[/youtube]

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19355
  • Karma +15/-15
SV: Bilvård, allmänna tips.
« Svar #42 skrivet: 27 juli 2011, 09:03:58 »
Jag trodde Volvo var en säker bil och det var den säkert också men det har hänt en del med bilarna utvecklingen går framåt. Tycker inte bilarna är sämre i dag än tidigare men vissa modeller är säkert usla men så har det ju alltid varit.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Bilvård, allmänna tips.
« Svar #43 skrivet: 27 juli 2011, 09:33:56 »
Volvo var säkert värdsledande, och kan nog säkert hävda sig bra fortfarande. Men det är skillnad på bilar från förr och hur de är byggda idag. Skulle de krockat Volvon mot en jämnårig Clio vore det antagligen säkrare att sitta i Volvon än i Renaulten.

Andemeningen var att vad vi ansåg som säkert och tryggt för tjugo år sedan står sig ganska slätt mot dagens konstruktioner.

Utloggad Oskar P.

  • i branchen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1022
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
  • the good old days
SV: Bilvård, allmänna tips.
« Svar #44 skrivet: 27 juli 2011, 10:05:17 »
Krocksäkra?

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=86M_fV-1yKY[/youtube]

menade såklart riktiga bilar:


för övrigt har det där filmklippet från fifth gear diskuterats flitigt på diverse internetforum, och orsaken till att det blev så är att dom arrangerade krocken så att renaulten smällde in i volvon längst ut på kanten, utanför rambalken, där finns liksom inget som bär upp smällen, en strålkastare, framskärm, ett hjul och sen torpedväggen in mot kupen.. hade dom krockat front mot front så är jag säker på att volvon "vunnit", mer vikt och lång motorhuv är en viktig faktor, i en småbil har man inte lika långt fram till "smällen" samt att man inte har nån vikt att sätta emot med, jag kommer aldrig köra småbilar, helt livsfarligt ju!

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!