0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ok. Men typ motorolja då? På MCn brukar jag smörja in vissa delar i lite olja får att dom ska få den sluttouchen. Det brukar fungera ganska bra har jag för mig.
Citat från: David Rinnan skrivet 01 juli 2011, 00:42:01Min förra granne tvättade även sin nya bil med diesel. Det hade han gjort sedan han var aktiv inom militären och tänkte fortsätta göra. Hans bil var ren och fin. Verkade inte lida av behandlingen. Exakt hur tvätten gick till vet jag inte. Gissar han gjorde rent först sen smorde in med diesel? De billigaste avfettningsmedlen som finns på marknaden i dag är helt enkelt diesel eller lacknafta blandat med tensider eller någon annan slags emulgeringsmedel, som ska göra medlet blandbart med vatten. Förr i tiden (70-80-talet) var alla avfettningsmedel uppbyggda på det sättet, i början av 90-talet ville man bli av med dieseloljan ur avfettning pga miljöskäl (substitutionsprincipen) och då dök det upp en mängd olika s k naturavfettningsmedel. En del av dem fungerade inte alls, andra var många gånger bättre än de traditionella avfettningsmedlen. I och med att Sverige gick med i EU så blev de gamla mineraloljebaserade avfettningsmedlen tillåtna igen, och idag står de som sagt för lågprissegmentet på marknaden, medan de modernare och bättre avfettningsmedlen ligger högre i pris.
Min förra granne tvättade även sin nya bil med diesel. Det hade han gjort sedan han var aktiv inom militären och tänkte fortsätta göra. Hans bil var ren och fin. Verkade inte lida av behandlingen. Exakt hur tvätten gick till vet jag inte. Gissar han gjorde rent först sen smorde in med diesel?
En gång så fick jag ett infall att vara RIKTIGT grundlig i rengöringen av den bilen jag då hade, jag hittade någon sorts lacknafta i garaget som jag med rikliga mängder gnuggade bort asfaltsfläckar och annat gojs med ur lacken. Därefter så högtrycksspolade jag bilen och Floff så så lacken ut som en skinnflådd solbadare. Det var väl sådär kul, men jag fick ju i alla fall en ganska unik bil, lite cammoaktig på något vis, spräcklig och oregelbunden...
Bilen blir glad om den blir damsugen 1 gång per år
Krocksäkra?[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=86M_fV-1yKY[/youtube]