0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Varför tar du inte betalt för dina tjänstemil av företaget då.Eller du kanske kan låta företaget betala bensinen helt och skatta för privatmilen.
Oj oj oj, vilken fart det blev på den här tråden då Att införa en fast skatt skulle nog funka, men den får allt vara lite högre än vad vi har idag.Att det "drabbar" folk olika är helt naturligt, livet är inte helt rättvist. Vi måste komma bort från oljeberoendet. Ett oljepris på 200-300$ fatet är inget som världsekonomin fixar. Att envisas med att köra bil är inte rätt väg att gå. Jag vet att vi är bilberoende, men bilisterna gör inte mycket för att lobba för bättre tåg/buss/spårvagn/tunnelbana/cykelvägar, de sitter hellre i sina bilköer och gnäller på att vägarna inte byggs ut mer. Har man mindre än en mil till jobbet kan man allt cyckla året runt. Att det inte finns mer alternativa drivmedel beror på att det inte efterfrågas tillräckligt. De snackas mycket från regeringshåll och företag (i hela världen) men faktum är att otroligt lite resurser (relativt sett) har satsats på det och det beror enbart på efterfrågan. Det är så profithungriga bolag fungerar.
Citat från: Dr. SiC skrivet 07 oktober 2005, 16:08:38Oj oj oj, vilken fart det blev på den här tråden då Att införa en fast skatt skulle nog funka, men den får allt vara lite högre än vad vi har idag.Att det "drabbar" folk olika är helt naturligt, livet är inte helt rättvist. Vi måste komma bort från oljeberoendet. Ett oljepris på 200-300$ fatet är inget som världsekonomin fixar. Att envisas med att köra bil är inte rätt väg att gå. Jag vet att vi är bilberoende, men bilisterna gör inte mycket för att lobba för bättre tåg/buss/spårvagn/tunnelbana/cykelvägar, de sitter hellre i sina bilköer och gnäller på att vägarna inte byggs ut mer. Har man mindre än en mil till jobbet kan man allt cyckla året runt. Att det inte finns mer alternativa drivmedel beror på att det inte efterfrågas tillräckligt. De snackas mycket från regeringshåll och företag (i hela världen) men faktum är att otroligt lite resurser (relativt sett) har satsats på det och det beror enbart på efterfrågan. Det är så profithungriga bolag fungerar.Jag har 2 mil till jobbet, det är vinter här (med snö/is) 5 månader/år. Cykla Allmänna kommunikationer för skiftarbetare från byar med totalt mindre än 200 pers i arbetsför ålder faller på sin egen orimlighet.Snacka om sånt går bra för de som bor i storstäder, men vi är lika många som inte ens har möjligheten till allmänna kommunikationer eller den närhet som krävs för andra alternativ.Mitt recept på hur skattepengarna skulle räcka längre är att halvera antalet politiker i kommuner, landsting, riksdag och regering.De sysselsätter så att säga sig själva, för varje ny politiker krävs fler möten, fler sekreterare, fler utredningar/utredare och fler och större lokaler.Enkelt eller hur
Kanske därför miljöpartiet har flest anhängare i storstäderna.
För det första, vi har samma fastighetsskatt som alla andra.
Om vårt hus hade betingat ett värde i centrala Piteå på 700 000 kr så värderas det 2 mil utanför till ca 400 000 kr.Taxeringsvärdet ligger väl på ca 70% av denna summa vilket ger 280 000 kr i taxeringsvärde.Vid 1% fastighetsskatt ger det en skatt på 2800 kr.Samma hus i centrala Piteå skulle ge en skatt på ca 4900 kr.
Citat från: Rickard skrivet 10 oktober 2005, 07:54:18Kanske därför miljöpartiet har flest anhängare i storstäderna.Jag undrar om du har rätt. Jag kommer ihåg en gång ett besök hos bekanta som äger en del i en sommarstuga i Djursdala (ligger i Småland om stället är obekant). Vi gick en dag en lång promenad och jag häpnade över de gigantiska vedhögar vi såg vid nästan varenda stuga. Hemkommen gjorde jag ett besök på Statistiska Centralbyråns bibliotek och upptäckte att i den valkrets dit Djursdala hörde röstade 40 % på Centern och Miljöpartiet. Ungefär lika fördelning mellan partierna. Inte så konstigt att de vill ha höjda energiskatter. Energiskatterna kommer ju till största delen att betalas av andra om man själv värmer huset med ved.
Med de huspriser vi har i Stockholm betalar vi i vårt område närmare 25000:- i fastighetskatt i varje år, sen tilllkommer eventuell förmögenhetsskatt. Höjningen 2006 innebär att vi betalar ytterligare 3-400:-/månad i skatt.