Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbil  (läst 49968 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35967
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbil
« Svar #135 skrivet: 08 januari 2021, 21:36:40 »
Jag avvaktar nog ett par år till, troligen en dålig ide eftersom skatten kommer att stiga om några år - men ändå.
Provade en KIA Optima plugin, men den gick ju inte köpa alls då den värmer kupén med bensinmotorn om det är så kallt att det behövs värme.
Har idioti någonsin varit mer uppenbar?
Det som är mer skrämmande är väl hur många svenskar som lurats att köpa en Optima, och tror att de köper en bil som går på el så länge de håller sig inom räckvidden för batteriet.   

Skulle jag köpa en så skulle jag nog överväga en Polestar 2, även om laddningen är mindre tillgänlig än för Tesla så är det inget stort problem i Piteå.
Så vitt jag vet har Tesla ingen laddstation i Piteå.

Jag skulle klara mig bra på vad vi kan ladda hemma utan att säkra upp.
« Senast ändrad: 08 januari 2021, 21:38:40 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2591
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbil
« Svar #136 skrivet: 08 januari 2021, 22:16:44 »
Har haft en sådan Optima i 3 år, kört 4930 mil med ett snitt på 0,35l/mil.
Tankade efter 120-170 mil sisådär.Väldigt snål när elen är slut för en bil i V90-storlek (0,50-0,55).
Grejen med att använda bensinmotorn är att man kommer längre på vintern än om man bränner elen för att värma kupén, nackdelen är om man ofta bara köra väldigt korta sträckor så är det slöseri, stänger man av klimatanläggningen så startas ej bensinmotorn.
På sommaren kan den kyla utan användande av bensinmotorn.
Optiman är en väldigt bra bil! Mycket nöjd med den under de här tre åren.
Har gått mellan 5 och 7 mil på ren eldrift oftast vilket är bland det bästa av samtliga plug-in.

Idag hämtade jag ut ersättaren, en Seat Leon Sportstourer Plug-in.
« Senast ändrad: 08 januari 2021, 22:21:35 av Mike »

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Elbil
« Svar #137 skrivet: 08 januari 2021, 22:42:05 »
Blir det ingen ren elbil så blir det nog en Rav4 plug-in-hybrid. Den har ett batteri på 18 kWh. Kommer lätt 7mil med den. Och förmånsvärdet är mindre än Teslan.
0-100 på 6 sek.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad G.F

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elbil
« Svar #138 skrivet: 08 januari 2021, 22:56:34 »
Bättre enbart elbil än laddhybrid när det är både bensin och el kostar mer service. Brytpunkt år 2025 blir förbi höjs elbil än laddhybrid minskar när det gäller försäljningsstatistik.
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35967
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbil
« Svar #139 skrivet: 09 januari 2021, 10:00:26 »
Har haft en sådan Optima i 3 år, kört 4930 mil med ett snitt på 0,35l/mil.
Tankade efter 120-170 mil sisådär.Väldigt snål när elen är slut för en bil i V90-storlek (0,50-0,55).
Grejen med att använda bensinmotorn är att man kommer längre på vintern än om man bränner elen för att värma kupén, nackdelen är om man ofta bara köra väldigt korta sträckor så är det slöseri, stänger man av klimatanläggningen så startas ej bensinmotorn.
På sommaren kan den kyla utan användande av bensinmotorn.
Optiman är en väldigt bra bil! Mycket nöjd med den under de här tre åren.
Har gått mellan 5 och 7 mil på ren eldrift oftast vilket är bland det bästa av samtliga plug-in.

Idag hämtade jag ut ersättaren, en Seat Leon Sportstourer Plug-in.

Mycket hänger väl på var man bor och hur långt man kör, jag kör kanske 10 gånger/år längre sträckor än 4 mil, så för mig hade en riktigt plugin med värmepump troligen räckt för 98% av mina resor, utan att slå igång bensinmotorn.
Det där med servicekostnader är också något att väga in, men jag har en känsla av att det är/kommer att vara rätt likt - i vart fall under bilens garantitid?

Under min provtur med Optiman i ca 0°C utetemp, 1.5 mil, så drog den 0.54 liter/mil i läge "Pure" = "helt elektrisk drift"
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Elbil
« Svar #140 skrivet: 09 januari 2021, 15:26:14 »
Bättre enbart elbil än laddhybrid när det är både bensin och el kostar mer service. Brytpunkt år 2025 blir förbi höjs elbil än laddhybrid minskar när det gäller försäljningsstatistik.
Det är en tjänstebil för mig så det spelar mindre roll.

Teslas supercharger är ju ett stort plus.
Gjorde en simulerad resa från Piteå till Stockholm.
Kostnad el 257kr.
Laddtid typ 1 timma.
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2591
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Elbil
« Svar #141 skrivet: 09 januari 2021, 17:24:57 »
Mycket hänger väl på var man bor och hur långt man kör, jag kör kanske 10 gånger/år längre sträckor än 4 mil, så för mig hade en riktigt plugin med värmepump troligen räckt för 98% av mina resor, utan att slå igång bensinmotorn.
Det där med servicekostnader är också något att väga in, men jag har en känsla av att det är/kommer att vara rätt likt - i vart fall under bilens garantitid?

Under min provtur med Optiman i ca 0°C utetemp, 1.5 mil, så drog den 0.54 liter/mil i läge "Pure" = "helt elektrisk drift"

Då skulle min nya Seat Leon passa.
Körde första turen idag och den gick 42 km utan att använda en droppe bensin i 0-gradig temp. Skönt att den har förklimatisering också vilket Kian saknade. Kian kom 70 km under samma förutsättning men drack ca 1,2 l bensin också för att värma.
Kian var alltså snålare trots större bil om man kör över ca 6 mil.

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elbil
« Svar #142 skrivet: 09 januari 2021, 19:53:30 »
Min bil står det 12V på så det måste väl vara en elbil?

Sorry, jag läste fel, det står V12..  men det kan väl inte ändra något?  ;)

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad mysman

  • Ännu inte på något vis
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 532
  • Karma +0/-0
  • NIBE F370 -15, Klimatzon III
SV: Elbil
« Svar #143 skrivet: 09 januari 2021, 20:36:37 »
Om V kommer före 12 är det en batteriladdare.  :D
Motorn driver en generator som laddar upp ett 12V batteri. Fiffigt va?
Frånluftspump NIBE F370 (+5,6kW) Värmekurva 7(+1), punkt 14°(-3°), Fläkt 65%, fläktsynkdrift 55%, Värme av >16° dygnsmedel (50% fläkt via X7), Elpatron av >13° dygnsmedel (trendb.gräns 6°), Transfertid 45 min. Ext.termostat -12° eller lägre = Fläkt 60% & vv 50°-51°(AUX), vv-Ekonomi start 46°/stop 52°, CP läge II, G3 luftfilter (20mm) Loggning USB parametrar i LOG.SET samt Excel

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 707
  • Karma +0/-0
  • Värmepump Nibe F1255-12
SV: Elbil
« Svar #144 skrivet: 10 januari 2021, 09:37:41 »
Om V kommer före 12 tänker jag på Mercedes 600, Rolls-Royce, Aston Martin m.m.  8)
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert/SGU: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Huvudsäkring  16 A
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72,  45 år med olja, elpatroner o pellets.
VP Nibe F1255-12       2024       8373 kWh ( VP 6419  )
VP Nibe F1255-12       2023       8394 kWh ( VP 6593  )
VP Nibe F1255-12       2022       8024 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2021       8839 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2020       7783 kWh ( inkl. HH-el.)
VP Nibe F1255-12       2019       8019 kWh ( inkl. HH-el )
(Tilläggsisolering vind  + 2 x 95 mm skivor under 2018)
VP Nibe F1255-12       2018       9132 kWh ( inkl. HH-el )
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 (-12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år + HH-el.
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  25500 – 29500 kWh ( + HH-el, )
Oljeeldning                   1973 – 1982:  3300 – 3500 l/år + HH-el.

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Elbil
« Svar #145 skrivet: 10 januari 2021, 19:02:49 »
Hansson: Jag köpte en RAV4 laddhybrid den 22.9. Då kom jag ca 9mil på el,nu kommer jag ca 6mil pga kylan.jag ratade elbil eftersom säger dom att den gär UPP TILL 40mil så går den 20-25 mil om det är kallt.Kör man dessutom fort (ca 100 km/h) maxar den nog 20mil=VÄRDELÖST! Om du kör mycket ,men korta sträckor (2-3mil) Köp en RAV4: en  underbar bil! Kör du en och annan längre sträcka ja då får den väl dra lite soppa.Jag har kört 450 mil till idag och har tankat 1 ggr och har nästan full tank nu.Däremot laddar jag den varje natt mellan 23.00-07.00:800-900kwh.Glöm inte att tala om vad du valde!/Bensod
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Elbil
« Svar #146 skrivet: 10 januari 2021, 19:28:57 »
Hansson: Jag köpte en RAV4 laddhybrid den 22.9. Då kom jag ca 9mil på el,nu kommer jag ca 6mil pga kylan.jag ratade elbil eftersom säger dom att den gär UPP TILL 40mil så går den 20-25 mil om det är kallt.Kör man dessutom fort (ca 100 km/h) maxar den nog 20mil=VÄRDELÖST! Om du kör mycket ,men korta sträckor (2-3mil) Köp en RAV4: en  underbar bil! Kör du en och annan längre sträcka ja då får den väl dra lite soppa.Jag har kört 450 mil till idag och har tankat 1 ggr och har nästan full tank nu.Däremot laddar jag den varje natt mellan 23.00-07.00:800-900kwh.Glöm inte att tala om vad du valde!/Bensod

Ja Rav4an känns lyckad. Om du kör en längre sträcka. Typ 20-30 mil. Vad får du för förbrukning då?

Har du laddbox hemma? Hur lång tid tar det att ladda upp den?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad 944_Driver

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kumla
  • Antal inlägg: 1663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Elbil
« Svar #147 skrivet: 10 januari 2021, 21:10:01 »
Om V kommer före 12 tänker jag på Mercedes 600, Rolls-Royce, Aston Martin m.m.  8)

Nästan, BMW 750iL -95.

// Magnus
Nuvarande huset:
Nibe F1155-12 och VPBS 300, Platta solpaneler 6m2, 210m hål, 'aktivt' ~190m. FTX Heru 130 S EC 2. Hus byggt 1941 med dålig isolering, 110m2 boyta, 70 m2 källare.
Förra huset:
Bosch (IVT) 7kW 2008, VVB 300l, 172m hål, 'aktivt' ~155m, Hus byggt 1915 med dålig isolering, 82m2 + källare mm samt lite värme i garage.

Utloggad Bensod

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 70
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vet lite om vedeldning och lite mer om solpaneler
SV: Elbil
« Svar #148 skrivet: 10 januari 2021, 21:23:45 »
Vet inte-har kört max 10 mil,och då går bensinmotorn in på slutet.Det finns en inställning där man laddar batteriet med motorn medans man kör.men jag tvivlar på att motorns verkningsgrad är så hög att det lönar sig jämfört med att bara ladda från elnätet.
 Det finns 3 laddnings nivåer :8Amp 16A och 30A  ENFAS! Jag kör 8A  och har ställt laddtiden  23.00-16.00.Om batteriet är tomt tar det7-8 tim att ladda upp med 8A.Nattströmmen är billig-jag har laddat hela hösten för mellan 1 och 10 öre/Kwh,men nukostar det ca 40-50 öre/Kwh.Jag har alltså ingen laddstation eftersom den inte fyller någon funktion./Bensod
« Senast ändrad: 10 januari 2021, 21:48:14 av Bensod »
Byggt 165m2 enplansvilla 2009.Atmos 35 kW ved mot 500+2000l ackar.Garage 60m2-Coolix
lvp instalerad 2010.Verkstad 126m2-Coolix lvp
instalerad 2009+värmekanon 25kW vid behov
(<-17 gr) Norra Sörmland. BVP Nibe 1255 år 2014

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35967
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbil
« Svar #149 skrivet: 11 januari 2021, 07:18:22 »
Vilken serviceintervall är det på RAV4:an?
Har du gjort någon kalkyl där du jämfört med bensinvarianten (om det finns).
Man hör ju en del skräckhistorier om bensinmotorer som havererar för att de används för sällan på pluginbilar som nästan bara körs på el, så jag gissar att det är kortare tid mellan service på pluginbilarna?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!