0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Har haft en sådan Optima i 3 år, kört 4930 mil med ett snitt på 0,35l/mil.Tankade efter 120-170 mil sisådär.Väldigt snål när elen är slut för en bil i V90-storlek (0,50-0,55).Grejen med att använda bensinmotorn är att man kommer längre på vintern än om man bränner elen för att värma kupén, nackdelen är om man ofta bara köra väldigt korta sträckor så är det slöseri, stänger man av klimatanläggningen så startas ej bensinmotorn.På sommaren kan den kyla utan användande av bensinmotorn.Optiman är en väldigt bra bil! Mycket nöjd med den under de här tre åren.Har gått mellan 5 och 7 mil på ren eldrift oftast vilket är bland det bästa av samtliga plug-in.Idag hämtade jag ut ersättaren, en Seat Leon Sportstourer Plug-in.
Bättre enbart elbil än laddhybrid när det är både bensin och el kostar mer service. Brytpunkt år 2025 blir förbi höjs elbil än laddhybrid minskar när det gäller försäljningsstatistik.
Mycket hänger väl på var man bor och hur långt man kör, jag kör kanske 10 gånger/år längre sträckor än 4 mil, så för mig hade en riktigt plugin med värmepump troligen räckt för 98% av mina resor, utan att slå igång bensinmotorn.Det där med servicekostnader är också något att väga in, men jag har en känsla av att det är/kommer att vara rätt likt - i vart fall under bilens garantitid?Under min provtur med Optiman i ca 0°C utetemp, 1.5 mil, så drog den 0.54 liter/mil i läge "Pure" = "helt elektrisk drift"
Hansson: Jag köpte en RAV4 laddhybrid den 22.9. Då kom jag ca 9mil på el,nu kommer jag ca 6mil pga kylan.jag ratade elbil eftersom säger dom att den gär UPP TILL 40mil så går den 20-25 mil om det är kallt.Kör man dessutom fort (ca 100 km/h) maxar den nog 20mil=VÄRDELÖST! Om du kör mycket ,men korta sträckor (2-3mil) Köp en RAV4: en underbar bil! Kör du en och annan längre sträcka ja då får den väl dra lite soppa.Jag har kört 450 mil till idag och har tankat 1 ggr och har nästan full tank nu.Däremot laddar jag den varje natt mellan 23.00-07.00:800-900kwh.Glöm inte att tala om vad du valde!/Bensod
Om V kommer före 12 tänker jag på Mercedes 600, Rolls-Royce, Aston Martin m.m.