Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Elbil  (läst 50125 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbil
« Svar #120 skrivet: 02 februari 2016, 17:37:30 »
Borde väl vara fullt möjligt.
Kanske var det vattenfall pysslade med när de skulle lagra CO2 i gamla oljekällor och liknande.
Men ännu bättre om man kan göra drivmedel av skiten.

Dock finns det väl troligen mycket annan skit i rökgaserna från kolkraftverken...
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Elbil
« Svar #121 skrivet: 02 februari 2016, 18:24:31 »
Vad de inte nämner är hur mycket energi det krävs för att göra CO2 till C och O2 samt att framställa vätet.
Den energin hade man kunnat använda till mycket annat bland annat driva väldigt många fler elfordon än att slösa bort energin och nyttan genom att förbränna den i en motor med 30% verkningsgrad.

Att ha CO2 upptaget som en ursäkt för att fortsätta elda med fossila bränslen håller inte iheller då utsläppen totalt sett kommer att bli högre.
Framförallt inte i USA där man eldar mycket kol och olja och kyler bort 60% av energin.

Att installera anläggningar där det finns sol eller vind och producera bränslen som är svåra att ersätta som exempelvis flygfotogene eller annat borde vara en bra ide.
Alla bäckar små!
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Elbil
« Svar #122 skrivet: 02 februari 2016, 20:04:09 »
Frmtidens förbränningsmotorer ligger som sagt inte på 30, utan 50%. Dessutom är det dumt att bränna energi på att generera, överföra, ladda och ladda ur batterier, när kemisk energi löser hela den biten utan förluster.
Enda kruxet är här förstås vad energiåtgången i maskinen är.
Dock är det ju dubbel effekt om man kan samla in CO2 från förbränning, som annars hade gått rakt upp i luften.
Ungefär som biogaskramarna brukar resonera... ;)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 35978
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Elbil
« Svar #123 skrivet: 02 februari 2016, 20:23:10 »
Om man kan generera drivmedel med hjälp av den oändliga solen så spelar det inte så stor roll om det åtgår energi för att omvandla energin till lagringsbar form.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Elbil
« Svar #124 skrivet: 02 februari 2016, 21:04:22 »
På 140 år har man enbart fått upp verkningsgraden några procent på ottomotorn, men nu skall man nästan dubbla verkningsgraden!
Och 30% är vid max belastning, vanlig körning är den på halva den siffran ca 15%.
50% är i vilket fall som helst inte bra nog med mer än 1 miljard bilar i världen.
Ju förr man går vidare och glömmer förbränningsmotorer som otto och diesel desstu lättare blir det för en själv.
Det blir till att planera sina resor bättre framöver.

Sol och vind kan vara källan, men målet med bränslet bör vara uteslutande till motorer som har svårare att köras med andra bränslen.
Att producera 14 miljoner m3  bensin/dag för att förbrännas med mycket låg verkningsgrad är enbart slöseri med resurser jämfört med att använda energin till att överföra, ladda och köra elfordon med små förluster.
Att släppa ut mellan 10-12 miljoner m3 utan att ha gjort något arbete är inte vägen till att klara de enorma utmaningar vi har framför oss för att klara att bromsa temperaturökningen.
Att titta i backspegeln kommer inte att driva utvecklingen frammåt.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Elbil
« Svar #125 skrivet: 02 februari 2016, 21:42:14 »
Utvecklingen av ottomotorer har gått snabbt de sista åren. Och mer är på gång.
Med billig bensin fanns inget incitament att färbättra förbrukning så mycket. Det är en myt att effektiviteten ligger på neråt 15% vid vanlig körning, snarare 25% . Jag har försökt förklara hur den kan nå 50% iaf på landsväg (ej fullgas), med rätt bränsle och för detta en optimerad motor.
En sak håller jag med dig om Bigfoot, det är bättre att bygga motorer som inte går att köra på fossilsoppa, vi ser ju hur gasbilarna tankas med bensin som normalbränsle pga den begränsade räckvidden.
Därför borde man börja med etanoloptimerade ottomotorer med så högt kompressionsförhållande att endast etanol duger.
Särskilt som syntetisk bränsleproduktion som den jag länkade till lika gärna kan framställa etanol som bensin.
Etanol ger renare avgaser, renare motorer och oljor, och inga miljöproblem vid eventuella utsläpp.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Elbil
« Svar #126 skrivet: 02 februari 2016, 23:06:23 »
Vi tycker olika karl.
Jag ser det som en omöjlighet att producera massor med CO2 för att producera flytande bränsle som sedan går till att producera värme i en 140 år gamal motor.
De motorer du hänvisar till med uppåt 50% är gasmotorer, egentligen dieselmotorer som man satt tändstift och optimerat för gas.
Biogas kan vi producera utan några större CO2 utsläpp.
15% är ingen myt, den siffran kommer direkt från ett av om inte den högskolan i landet som är bäst på förbränningsteknik.
Tills vidare är etanol renare och betydligt roligare bränsle än de fossila alternativen, men mängderna som skall behövas för att förse världens fordonspark med flytande bränsle gör det till en osanolik kandidat för framtiden.
Det är vad jag tror.
Tills vi får bättre alternativ så hade det varit betydligt bättre om vi kört på etanol och biogas.
Tyvärr så gör det låga oljepriset att vi inte rör oss i rätt riktning.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Elbil
« Svar #127 skrivet: 02 februari 2016, 23:12:48 »
Åldern på en av våra bästa uppfinningar hör ju inte hit iaf..
Uppfinningen idag gick ju nu ut på att använda den CO2 man kan utvinna ur tex avgaser från annan förbränning, tillsätta energi från något lämpligt håll, och på så sätt framställa stora mängder förnybar kemisk energi.
Jag har också visat att man INTE kan producera de mängder biogas du drömmer om, och att även den produktionen är tveksam på flera sätt.
Jag råkar ha gått på den där högskolan...och nej , det är inte gasmotorer jag tänker på.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9870
  • Karma +19/-4
SV: Elbil
« Svar #128 skrivet: 03 februari 2016, 08:50:00 »
Och 30% är vid max belastning, vanlig körning är den på halva den siffran ca 15%.
Det måste vara mer än 15 %. Elbilar påstås dra 1,5-2 kWh/mil enligt tillverkarna och det får man anta gäller under gynnsamma förhållanden. Min bil (KIA Ceed diesel) drar 0,5-0,6 L/mil beroende på om det är sommar eller vinter, korta eller långa körsträckor. Det motsvarar 5-6 kWh/mil. Med tanke på den höga verkningsgraden för elbilar bör min bil ha en verkningsgrad runt 30 %.

Fast egentligen är ju verkningsgraden noll. Kör man på en horisontell väg blir allt arbete som motorn uträttar friktionsförluster.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7750
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Elbil
« Svar #129 skrivet: 03 februari 2016, 09:01:41 »
Och jag som trodde att bilar har luftmotstånd  ;)
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4438
  • Karma +6/-0
  • Kön: Man
SV: Elbil
« Svar #130 skrivet: 03 februari 2016, 09:03:04 »
Fast egentligen är ju verkningsgraden noll. Kör man på en horisontell väg blir allt arbete som motorn uträttar friktionsförluster.

Du glömmer luftmotståndet, vilket är avsevärt i landsvägsfart.

Jag märker tydlig skillnad om vi kör på 90-väg eller motorväg med 110 (jag håller hastighetsbegränsningarna).

Det skiljer ca 0,1l/mil, ~0,55 på landsväg och ~0,65 motorväg (golf 7 sportsvan GT, 150 hk bensin).

Nu har den bara gått ca 400 mil och hittills bara på vinterhjul. Bör minska något med sommarhjul och lite mera inkörning, men luftmotståndet är svårt att göra nåt åt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Hindås
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Elbil
« Svar #131 skrivet: 03 februari 2016, 10:14:45 »
Här ett annat sätt att använda insamlad co2...:http://www.decentralized-energy.com/articles/2016/02/experimental-incinerator-to-heat-buildings-in-oslo.html
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Paxmax

  • En riktig filur samt
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +5/-2
  • Kön: Man
  • Går det att överklocka sin pump?
SV: Elbil
« Svar #132 skrivet: 03 februari 2016, 12:18:04 »
Här ett annat sätt att använda insamlad co2...
ööh...CO2 fracking i princip.. Ääh nej, jag ändrar mig, man pumpar ned övertryck för att slippa pumpa upp(suga) så hårt ur oljekällan... samt iaf tillfälligt blir av med co2..?
Det hemska med att bli klokare är att man snart inser hur lite man egentligen vet...
Mentalt förberedd ägare av äkta "H16"-DKE maskiner

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1737
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Elbil
« Svar #133 skrivet: 08 januari 2021, 18:43:26 »
Gammal tråd men jag lyfter den.
Det har ju hänt en hel del sen tråden skapades..

Funderar på att skaffa mig en elbil.

En tesla M3 SR+ lutar det åt.

Någon mer som kör på el här inne?

Hur fungerar det för er?
Är det smärtsamt eller går det bra?
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad G.F

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 221
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Elbil
« Svar #134 skrivet: 08 januari 2021, 20:24:47 »
Gammal tråd men jag lyfter den.
Det har ju hänt en hel del sen tråden skapades..

Funderar på att skaffa mig en elbil.

En tesla M3 SR+ lutar det åt.

Någon mer som kör på el här inne?

Hur fungerar det för er?
Är det smärtsamt eller går det bra?

Ja, det man drömmer att ha en Tesla några person är rik och har råd att köpa den.
Det är inte alla har råd. För mig själv nej tack för Tesla för att kvalitetproblem.
Jag skulle att skaffa en Skoda elbil små kombibil i framtid men inte idag finns bara citybil och mellanbil.
Min bil är 2 år gammal nu efter jag köpte en fabriksnytt bil en Skoda Fabia Combi ska köra 3 år till blir år 2024 då skaffar jag en ny elbil.
« Senast ändrad: 08 januari 2021, 20:31:16 av G.F »
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!