0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: purjo__ skrivet 20 juni 2011, 10:36:10Citat från: Rickard skrivet 19 juni 2011, 17:13:07Citat från: rabalder skrivet 19 juni 2011, 11:28:52Citat från: Lexus skrivet 19 juni 2011, 11:00:19Är det inte så att dieslarna idag har så hög verkningsgrad, så att det ger för lite förluster som omvandlas till värme i kupén?Bilarna förbrukar mindre bränsle till motorn, men behöver komplettera uppvärmningen med extravärmare på vintern. Visst är det så, verkningsgraden är så hög att det inte blir mycket värme kvar.Detta kan man ju inte kalla för brist.Att verkningsgraden är hög på dieseln är naturligvis inte en brist, utan det som det resulterar i, nämligen att kupen inte kan hållas varm, eller att bilen fördyras med typ 10 000 kr för att man behöver en dieselvärmare.Om dieselbilarna inte kostade mer i inköp skulle de naturligvis vara ett vettigt ekonomiskt alternativ, men majoriteten av dieselbilar idag blir inte mer ekonomiska än bensinalternativen om man kör typ mindre än 1500 mil/år.Mina två senaste dieselbilar (Opel) hade dieselvärmaren inbyggd från början. För 1800:- fick man dessutom tiduret så att man kunde köra den som parkeringsvärmare.Visst, men du tror väl inte at du fick dieselvärmaren gratis, även om den var monterad i fabrik?Den fördyrar bilen, och gör kalkylen svårare att räkna hem, men trots detta så finns det ett antal olika modeller som vid en snabb anblick blir billigare att äga än sina bensinvarianter.
Citat från: Rickard skrivet 19 juni 2011, 17:13:07Citat från: rabalder skrivet 19 juni 2011, 11:28:52Citat från: Lexus skrivet 19 juni 2011, 11:00:19Är det inte så att dieslarna idag har så hög verkningsgrad, så att det ger för lite förluster som omvandlas till värme i kupén?Bilarna förbrukar mindre bränsle till motorn, men behöver komplettera uppvärmningen med extravärmare på vintern. Visst är det så, verkningsgraden är så hög att det inte blir mycket värme kvar.Detta kan man ju inte kalla för brist.Att verkningsgraden är hög på dieseln är naturligvis inte en brist, utan det som det resulterar i, nämligen att kupen inte kan hållas varm, eller att bilen fördyras med typ 10 000 kr för att man behöver en dieselvärmare.Om dieselbilarna inte kostade mer i inköp skulle de naturligvis vara ett vettigt ekonomiskt alternativ, men majoriteten av dieselbilar idag blir inte mer ekonomiska än bensinalternativen om man kör typ mindre än 1500 mil/år.Mina två senaste dieselbilar (Opel) hade dieselvärmaren inbyggd från början. För 1800:- fick man dessutom tiduret så att man kunde köra den som parkeringsvärmare.
Citat från: rabalder skrivet 19 juni 2011, 11:28:52Citat från: Lexus skrivet 19 juni 2011, 11:00:19Är det inte så att dieslarna idag har så hög verkningsgrad, så att det ger för lite förluster som omvandlas till värme i kupén?Bilarna förbrukar mindre bränsle till motorn, men behöver komplettera uppvärmningen med extravärmare på vintern. Visst är det så, verkningsgraden är så hög att det inte blir mycket värme kvar.Detta kan man ju inte kalla för brist.Att verkningsgraden är hög på dieseln är naturligvis inte en brist, utan det som det resulterar i, nämligen att kupen inte kan hållas varm, eller att bilen fördyras med typ 10 000 kr för att man behöver en dieselvärmare.Om dieselbilarna inte kostade mer i inköp skulle de naturligvis vara ett vettigt ekonomiskt alternativ, men majoriteten av dieselbilar idag blir inte mer ekonomiska än bensinalternativen om man kör typ mindre än 1500 mil/år.
Citat från: Lexus skrivet 19 juni 2011, 11:00:19Är det inte så att dieslarna idag har så hög verkningsgrad, så att det ger för lite förluster som omvandlas till värme i kupén?Bilarna förbrukar mindre bränsle till motorn, men behöver komplettera uppvärmningen med extravärmare på vintern. Visst är det så, verkningsgraden är så hög att det inte blir mycket värme kvar.Detta kan man ju inte kalla för brist.
Är det inte så att dieslarna idag har så hög verkningsgrad, så att det ger för lite förluster som omvandlas till värme i kupén?Bilarna förbrukar mindre bränsle till motorn, men behöver komplettera uppvärmningen med extravärmare på vintern.
David. På vilket sätt blir Focus för liten? Jag har senaste 10 åren hela tiden försökt hitta en bil som förutom bra drfiftskostnader packar bra. Hittills har focusen vunnit. Men jag struntar i om 3 personer sitter bekvämt i baksätet t.ex. eftersom jag aldig använder detta. Dragstyrkar mm struntar jag också i och det är kanske dessa parametrar som är viktiga för dig?
99% lär bli diesel och kombi..
Citera99% lär bli diesel och kombi..Region Skåne. 100% E85 0% diesel.Övriga Sverige?
Citat99% lär bli diesel och kombi..Region Skåne. 100% E85 0% diesel.Övriga Sverige?Gäller nog bara Malmö där det är kanske 1km mellan mackarna. Utanför storstan så gäller naturligtvis diesel då vi inte har så tätt mellan bensinstationerna
CiteraCitat99% lär bli diesel och kombi..Region Skåne. 100% E85 0% diesel.Övriga Sverige?Gäller nog bara Malmö där det är kanske 1km mellan mackarna. Utanför storstan så gäller naturligtvis diesel då vi inte har så tätt mellan bensinstationernaGäller hela Region Skåne och har gällt i många år. Inga nyinköp alls på flera år och tre års avtal. dessutom tror jag inte det köptes någon disel tidigare heller utan det var då visas bensinbilar. region Skåne har dessutom beslutat att bli koldioxidnetaralt senast 2020 och det är inet ens säkert att E85 kommer att godkännas och absolut inte diesel. Biogas och elbilar blir nog valet. Att det skulle vara långt mellan mackarna för E85 kan jag inte förstå. det är väl exakt samma avstånd som mellan diselmackarna? Möjligen någon liten minimack som har dispans och endast släljer fossilbränsle. Dessa mackar försvinner i snabb takt och är ganska ovanliga. 100% ac Chell, Preem, statoils m.fl. mackar har väl E85.Det finns inga områden i Skåne där avständen mellan mackarna skulle innebära behov av diesel.