Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Diesel är underbart!  (läst 46102 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Diesel är underbart!
« Svar #45 skrivet: 19 juni 2011, 22:28:24 »
Nja men eftersom de drar mindre så är det inte säkert den verkliga skillnaden blir så stor.
http://dieselskatt.se/
Hej ..
ofta är det så att skatten + dyrare service zabbar förtjänsten...
man ska köra lååångt för det ska bära sig om man inte köper en splitt ny bil som e skattefri å går in som miljödiselbil
dvs har co på mindre än 119 g per mil

sen e det ju ingen nyhet direkt att dom flesta dislarna går bra ta bara vw tdi modeller från mitten på 90
går hyfsat vasst å drar lite bränsle ligger ofta på 0,45-0,55 orginal
felet med dom e skatten inte motorerna
« Senast ändrad: 19 juni 2011, 22:32:42 av Dr Chun-Lan »

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2065
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Diesel är underbart!
« Svar #46 skrivet: 19 juni 2011, 23:17:44 »
Är det inte så att dieslarna idag har så hög verkningsgrad, så att det ger för lite förluster som omvandlas till värme i kupén?
Bilarna förbrukar mindre bränsle till motorn, men behöver komplettera uppvärmningen med extravärmare på vintern.
Minns när turbodieslarna kom. Reklamen för Citroen XM: "Ystad-Haparanda på en tank" alltså 0.49 l/mil, vilket var en sensation för en fullvuxen bil då.

Men några råkade ut för det att kylarn på vintern plötsligt kunde hårdfrysa på motorvägen - motorns höga verkningsgrad gjorde att det krävdes mer frysskydd än man var van vid.

Köpte bil häromdagen - Landcruiser TD 1981. Nu stundar billiga mil, med off road capacity. Och en del svartrök emellanåt.  :)
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36076
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diesel är underbart!
« Svar #47 skrivet: 19 juni 2011, 23:41:27 »
Hittade just Vi bilägare nr7 i år.
Där har de gjoit en genomgång över de 30 populäraste bilmodellerna i Sverige, som finns med både bensin och diesel.

Av dessa 30 modeller gav:
14 st vinst om man hade en körsträcka på mer än 1500 mil/år.
4 st gav vinst vid körsträcka 1000-1500 mil/år
5 st gav vinst vid körsträcka på 1-1000 mil/år.
7 st gav vinst från första milen.

I undersökningen har man räknat med värdeminskningen, inköp och skatt, men inte tagit hänsyn till servicekostnaderna.
Man varnar även för de dyra partikelfiltren som på vissa modeller måste bytas redan vid ca 10 000 mil och kan kosta över 10 000 kr.

Min egen slutsats är att själva grundanledningen till att dieseln ökar så pass mycket som den gör är att det faktiskt finns att antal modeller som är billigare eller lika billiga i drift som bensinalternativen, och att skattebefrielsen för supersnåla modeller "lurar" folk att tro att de tjänar mer än de i realiteten gör.

Att diesel är/har varit populärare i andra länder än i Sverige tidigare har nog mest med deras lägre skatt att göra, och att deiselbilarna dragit mindre soppa och att soppan dessutom varit billigare än bensin...

För de som kör långt och väljer en av modellerna som gör vinst från första milen torde dieselalternativet vara helt självklart, men att kategoriskt påstå att diesel är ett smartare val
är ninte adekvat.

De märken modeller som gör vinst från första milen är:

Audi A4 2.0 TDIe
BMW 520d
Ford MondeoTDCi/115
Mercedes E220 CDI
Saab 9-3 TT1D4 Griffin
Saab 9-5 TJD4/160
Volvo S60 Drive

Jämförelserna har gjorts med snålaste bensinvariant av samma bilmodell.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2596
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Diesel är underbart!
« Svar #48 skrivet: 19 juni 2011, 23:44:38 »
Vilket bevisar vad jag skrev.

Observera att de i undersökningen räknar väldigt lågt på dieselns andrahandsvärde, så lågt så att Golf diesel har samma andrahandsvärde i kronor som den 20000:- billigare bensinaren.
Tveksamt om det är korrekt att göra så.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36076
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diesel är underbart!
« Svar #49 skrivet: 19 juni 2011, 23:50:41 »
Ja, men jag har en bestämd känsla av att dieselbilarna, om man skulle se på hela marknaden inte alls är konkurrenskraftiga på samma sått som när det gäller de 30 populäraste modellerna.
Många av dessa (dieselbilarna) är nog populära primärt för att de är just billigare i drift än bensinbröderna.

I 2-3 fall har de dessutom valt en annan motorvariant än den de tänkt för att dieselvarianten alls skulle vara konkurrenskraftiga, så inte heller denna sammanfattning är väl ett facit över vad som är sanning och påhitt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Diesel är underbart!
« Svar #50 skrivet: 20 juni 2011, 01:06:29 »
Är det inte så att dieslarna idag har så hög verkningsgrad, så att det ger för lite förluster som omvandlas till värme i kupén?
Bilarna förbrukar mindre bränsle till motorn, men behöver komplettera uppvärmningen med extravärmare på vintern.
Minns när turbodieslarna kom. Reklamen för Citroen XM: "Ystad-Haparanda på en tank" alltså 0.49 l/mil, vilket var en sensation för en fullvuxen bil då.

Men några råkade ut för det att kylarn på vintern plötsligt kunde hårdfrysa på motorvägen - motorns höga verkningsgrad gjorde att det krävdes mer frysskydd än man var van vid.

Nämen, vad är det för struntprat? Är kylaren tät och torr så är det ingen skillnad om bilen står parkerad avstängd eller om den körs i motorvägsfart. De hade nog för klen glykolblandning i systemet, och då spelar det ingen roll om det är motorvägsfart, eller om bilen är avstängd. En stor bluff, om du frågar mig, en miss som de "mörkade".
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13369
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Diesel är underbart!
« Svar #51 skrivet: 20 juni 2011, 10:33:56 »
Vilket bevisar vad jag skrev.

Observera att de i undersökningen räknar väldigt lågt på dieselns andrahandsvärde, så lågt så att Golf diesel har samma andrahandsvärde i kronor som den 20000:- billigare bensinaren.
Tveksamt om det är korrekt att göra så.

Problemet är ju att skattebefrielsen bara gäller i 5 år, sen är det helt plötsligt mer än dubbelt så hög skatt som motsvarande bensinbil. Det påverkar givetvis andrahandsvärdet.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13369
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Diesel är underbart!
« Svar #52 skrivet: 20 juni 2011, 10:36:10 »

Är det inte så att dieslarna idag har så hög verkningsgrad, så att det ger för lite förluster som omvandlas till värme i kupén?
Bilarna förbrukar mindre bränsle till motorn, men behöver komplettera uppvärmningen med extravärmare på vintern.


Visst är det så, verkningsgraden är så hög att det inte blir mycket värme kvar.
Detta kan man ju inte kalla för brist.

Att verkningsgraden är hög på dieseln är naturligvis inte en brist, utan det som det resulterar i, nämligen att kupen inte kan hållas varm, eller att bilen fördyras med typ 10 000 kr för att man behöver en dieselvärmare.

Om dieselbilarna inte kostade mer i inköp skulle de naturligvis vara ett vettigt ekonomiskt alternativ, men majoriteten av dieselbilar idag blir inte mer ekonomiska än bensinalternativen om man kör typ mindre än 1500 mil/år.

Mina två senaste dieselbilar (Opel) hade dieselvärmaren inbyggd från början. För 1800:- fick man dessutom tiduret så att man kunde köra den som parkeringsvärmare.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Diesel är underbart!
« Svar #53 skrivet: 20 juni 2011, 11:40:25 »
Vilket bevisar vad jag skrev.

Observera att de i undersökningen räknar väldigt lågt på dieselns andrahandsvärde, så lågt så att Golf diesel har samma andrahandsvärde i kronor som den 20000:- billigare bensinaren.
Tveksamt om det är korrekt att göra så.

Problemet är ju att skattebefrielsen bara gäller i 5 år, sen är det helt plötsligt mer än dubbelt så hög skatt som motsvarande bensinbil. Det påverkar givetvis andrahandsvärdet.

De bilar som går som miljöbil är inte dyra i skatt sen heller, som jämförelse kostar en A3 1,6 bensin 1365:-/år enligt KoV medans en 1,6 TDI miljöklassad kostar 1134:-/år from år 6

"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36076
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Diesel är underbart!
« Svar #54 skrivet: 20 juni 2011, 12:21:44 »

Är det inte så att dieslarna idag har så hög verkningsgrad, så att det ger för lite förluster som omvandlas till värme i kupén?
Bilarna förbrukar mindre bränsle till motorn, men behöver komplettera uppvärmningen med extravärmare på vintern.


Visst är det så, verkningsgraden är så hög att det inte blir mycket värme kvar.
Detta kan man ju inte kalla för brist.

Att verkningsgraden är hög på dieseln är naturligvis inte en brist, utan det som det resulterar i, nämligen att kupen inte kan hållas varm, eller att bilen fördyras med typ 10 000 kr för att man behöver en dieselvärmare.

Om dieselbilarna inte kostade mer i inköp skulle de naturligvis vara ett vettigt ekonomiskt alternativ, men majoriteten av dieselbilar idag blir inte mer ekonomiska än bensinalternativen om man kör typ mindre än 1500 mil/år.

Mina två senaste dieselbilar (Opel) hade dieselvärmaren inbyggd från början. För 1800:- fick man dessutom tiduret så att man kunde köra den som parkeringsvärmare.

Visst, men du tror väl inte at du fick dieselvärmaren gratis, även om den var monterad i fabrik?
Den fördyrar bilen, och gör kalkylen svårare att räkna hem, men trots detta så finns det ett antal olika modeller som vid en snabb anblick blir billigare att äga än sina bensinvarianter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Inloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2596
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Diesel är underbart!
« Svar #55 skrivet: 20 juni 2011, 17:09:34 »
Vilket bevisar vad jag skrev.

Observera att de i undersökningen räknar väldigt lågt på dieselns andrahandsvärde, så lågt så att Golf diesel har samma andrahandsvärde i kronor som den 20000:- billigare bensinaren.
Tveksamt om det är korrekt att göra så.

Problemet är ju att skattebefrielsen bara gäller i 5 år, sen är det helt plötsligt mer än dubbelt så hög skatt som motsvarande bensinbil. Det påverkar givetvis andrahandsvärdet.
Spelar ingen roll eftersom skatten i kronor inte är så vansinnigt mycket högre än bensinaren, det har ändrat sig de senaste åren.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2065
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Diesel är underbart!
« Svar #56 skrivet: 20 juni 2011, 17:43:43 »
Jo fordonsskatten på diesel är på väg ner. Kanske mot samma som bensin.

Samtidigt lurar EU på att höja skatten på dieselbränsle, men gamla vanliga tröttsamma formuleringar (högre energiinnehåll, alltså kan vi ta ut mera lekpengar).

Använd istället skatten för att styra åt miljövänligt håll. Och var förutsägbara, tack.
Som det är nu vet vi inte hur det ser ut på nåt års sikt.
Var i England nyss, svindyr diesel.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Utloggad Stefan M

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Trelleborg
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Kan lite om mycket
SV: Diesel är underbart!
« Svar #57 skrivet: 20 juni 2011, 17:49:27 »
Har en golf diesel kombi -00 som andrabil.
Inköpet låg på ungefär samma pris som en bensinare, här har jag en brytpunkt idag på 600 mil när golfen blir billigare att köra.
Ju dyrare bensinen blir desto lägre brytpunkt blir det.

För mig är detta ett bra val

MVH/ Stefan
Nibe F2025-14, dockad till vedpanna med 2 m3 liters acctankar. Varmvatten via växelventil. Egen styrning via datorn till TAC 6501. 300 m2 uppvärmd yta.
Panasonic PE12DKE luft/luft till rum på ca 95 m2 samt PE9CKE i kök och hall.
Solfångare och värmepumpen till poolvärme på sommaren. Fläktkonvektor direktkopplad till solfångare övriga året.

Utloggad BiggerDigger

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 855
  • Karma +1/-2
  • vedeldare
SV: Diesel är underbart!
« Svar #58 skrivet: 20 juni 2011, 20:54:13 »
har haft i diesel: Jetta td, passat td , golf td , audi 80tdi , lupo tdi och nu en mazda b2500 td och en iveco 35c13.

Ingen av dessa som jag kört gissar jag 50-60000 mil med, har haft något motorfel som varit relaterat till diesel. Har tankat alls som går att köra på, diverse sorter av diesel och ett tag stora mängder matolja. Hitta en butik som tog 79kr för 10 liter. Men han har höjt nu... tyvärr
Totaltelförbrukning 6100kw/år

calmar v33 vedpanna 1500 liter acktankar,170kvadrat+100 kvadrat uppvärmd källare byggt -54. Kamin i vardagsrummet.

Eldar en kubik ved i veckan. Det brinner bra där inne i pannan!

En FH35 installerad 2014. Fungerar ännu bra.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Diesel är underbart!
« Svar #59 skrivet: 20 juni 2011, 21:06:32 »
Dieselskatten höjdes vid årsskiftet med 40öre, jämför de lågt utsläppta Dieselbilarna mot bensinmodellen, så är skatten lika hög, eller skiljer ej många kr..samt att 1.6 bensin motför 1.6liters diesel går ej att jämföra..! dieselmotorn överlägsen på allt, förbrukning, vridmoment, körbarhet, och kostar dieseln lika mycket, så ändå vinst, nu skiljer ca 20öre, men i sommar lär oljepriset öka..

Tycker det är smått Otroligt att man köpa rymlig mellanklasskombi med 1100kr i årsskatt och köra den landsväg på 0.4liter/mil, och lite där under om man är bra, och bonus om man kan komma över bränsle billigare..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!