0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Nja men eftersom de drar mindre så är det inte säkert den verkliga skillnaden blir så stor.http://dieselskatt.se/
Är det inte så att dieslarna idag har så hög verkningsgrad, så att det ger för lite förluster som omvandlas till värme i kupén?Bilarna förbrukar mindre bränsle till motorn, men behöver komplettera uppvärmningen med extravärmare på vintern.
Citat från: Lexus skrivet 19 juni 2011, 11:00:19Är det inte så att dieslarna idag har så hög verkningsgrad, så att det ger för lite förluster som omvandlas till värme i kupén?Bilarna förbrukar mindre bränsle till motorn, men behöver komplettera uppvärmningen med extravärmare på vintern. Minns när turbodieslarna kom. Reklamen för Citroen XM: "Ystad-Haparanda på en tank" alltså 0.49 l/mil, vilket var en sensation för en fullvuxen bil då.Men några råkade ut för det att kylarn på vintern plötsligt kunde hårdfrysa på motorvägen - motorns höga verkningsgrad gjorde att det krävdes mer frysskydd än man var van vid.
Vilket bevisar vad jag skrev.Observera att de i undersökningen räknar väldigt lågt på dieselns andrahandsvärde, så lågt så att Golf diesel har samma andrahandsvärde i kronor som den 20000:- billigare bensinaren.Tveksamt om det är korrekt att göra så.
Citat från: rabalder skrivet 19 juni 2011, 11:28:52Citat från: Lexus skrivet 19 juni 2011, 11:00:19Är det inte så att dieslarna idag har så hög verkningsgrad, så att det ger för lite förluster som omvandlas till värme i kupén?Bilarna förbrukar mindre bränsle till motorn, men behöver komplettera uppvärmningen med extravärmare på vintern. Visst är det så, verkningsgraden är så hög att det inte blir mycket värme kvar.Detta kan man ju inte kalla för brist.Att verkningsgraden är hög på dieseln är naturligvis inte en brist, utan det som det resulterar i, nämligen att kupen inte kan hållas varm, eller att bilen fördyras med typ 10 000 kr för att man behöver en dieselvärmare.Om dieselbilarna inte kostade mer i inköp skulle de naturligvis vara ett vettigt ekonomiskt alternativ, men majoriteten av dieselbilar idag blir inte mer ekonomiska än bensinalternativen om man kör typ mindre än 1500 mil/år.
Citat från: Lexus skrivet 19 juni 2011, 11:00:19Är det inte så att dieslarna idag har så hög verkningsgrad, så att det ger för lite förluster som omvandlas till värme i kupén?Bilarna förbrukar mindre bränsle till motorn, men behöver komplettera uppvärmningen med extravärmare på vintern. Visst är det så, verkningsgraden är så hög att det inte blir mycket värme kvar.Detta kan man ju inte kalla för brist.
Citat från: Mike skrivet 19 juni 2011, 23:44:38Vilket bevisar vad jag skrev.Observera att de i undersökningen räknar väldigt lågt på dieselns andrahandsvärde, så lågt så att Golf diesel har samma andrahandsvärde i kronor som den 20000:- billigare bensinaren.Tveksamt om det är korrekt att göra så.Problemet är ju att skattebefrielsen bara gäller i 5 år, sen är det helt plötsligt mer än dubbelt så hög skatt som motsvarande bensinbil. Det påverkar givetvis andrahandsvärdet.
Citat från: Rickard skrivet 19 juni 2011, 17:13:07Citat från: rabalder skrivet 19 juni 2011, 11:28:52Citat från: Lexus skrivet 19 juni 2011, 11:00:19Är det inte så att dieslarna idag har så hög verkningsgrad, så att det ger för lite förluster som omvandlas till värme i kupén?Bilarna förbrukar mindre bränsle till motorn, men behöver komplettera uppvärmningen med extravärmare på vintern. Visst är det så, verkningsgraden är så hög att det inte blir mycket värme kvar.Detta kan man ju inte kalla för brist.Att verkningsgraden är hög på dieseln är naturligvis inte en brist, utan det som det resulterar i, nämligen att kupen inte kan hållas varm, eller att bilen fördyras med typ 10 000 kr för att man behöver en dieselvärmare.Om dieselbilarna inte kostade mer i inköp skulle de naturligvis vara ett vettigt ekonomiskt alternativ, men majoriteten av dieselbilar idag blir inte mer ekonomiska än bensinalternativen om man kör typ mindre än 1500 mil/år.Mina två senaste dieselbilar (Opel) hade dieselvärmaren inbyggd från början. För 1800:- fick man dessutom tiduret så att man kunde köra den som parkeringsvärmare.