Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vad kostar sista milen på bilen  (läst 17749 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #45 skrivet: 25 juni 2011, 17:52:29 »
Citera
Är tjänsten tex en ren transporttjänst så kan man kanske ställa ett krav ang bränslet i tex budbilarna,  men man kan inte göra det gentemot ett varusäljande bolag.

Vidare så kan en offentlig myndighet som du antyder inte ställa krav på just E85 då det framförallt är en fluga i Sverige inom eu.

Finns vad jag vet inget prejudikat som visar att man inte får ställa denna typ av miljökrav på varuproducerande företag. Men kravet måste vara riktat mot de produkter och den volym man själva upphandlar. Men jag vet att detta är mycket knepiga frågor och vissa upphandlare vågar inte ställa dessa tuffa krav.

Att E85 är en fluga är väl lite överdrivet men ännu bättre bränsle är på väg t.ex. biogas. E85 kommer nu att kompletteras med E10 för de som absolut inte kan eller vill tanka E85. Etanol är inte det perfekta bränslet men deffinitivt ett viktigt inslag tillsammans med biogas, grön el och bättre teknik. Alla delar behövs om vi någon gång skall stoppa klimatförändringarna.

I de fall det är tillåtet att kräva viss miljöprestanda på transporterna kan man kräva att transporttjänsterna/leveranserna inte får ge upphov till mer än x gram co2 ekvivalenter per km eller transporterat ton. Detta kan lösas på olika sätt t.ex. genom att köra på biogas eller superoptimera transporterna. Tåg kan vara et annat alternativ på 90% av sträckan o.s.v

Jag påstår inte att jag vet exakt var gränsen går för vad som är tillåtet men jag försöker hålla mig ajour med detta hela tiden.


Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #46 skrivet: 25 juni 2011, 18:18:09 »
Citera
Är tjänsten tex en ren transporttjänst så kan man kanske ställa ett krav ang bränslet i tex budbilarna,  men man kan inte göra det gentemot ett varusäljande bolag.

Vidare så kan en offentlig myndighet som du antyder inte ställa krav på just E85 då det framförallt är en fluga i Sverige inom eu.

Finns vad jag vet inget prejudikat som visar att man inte får ställa denna typ av miljökrav på varuproducerande företag. Men kravet måste vara riktat mot de produkter och den volym man själva upphandlar. Men jag vet att detta är mycket knepiga frågor och vissa upphandlare vågar inte ställa dessa tuffa krav.

Att E85 är en fluga är väl lite överdrivet men ännu bättre bränsle är på väg t.ex. biogas. E85 kommer nu att kompletteras med E10 för de som absolut inte kan eller vill tanka E85. Etanol är inte det perfekta bränslet men deffinitivt ett viktigt inslag tillsammans med biogas, grön el och bättre teknik. Alla delar behövs om vi någon gång skall stoppa klimatförändringarna.

I de fall det är tillåtet att kräva viss miljöprestanda på transporterna kan man kräva att transporttjänsterna/leveranserna inte får ge upphov till mer än x gram co2 ekvivalenter per km eller transporterat ton. Detta kan lösas på olika sätt t.ex. genom att köra på biogas eller superoptimera transporterna. Tåg kan vara et annat alternativ på 90% av sträckan o.s.v

Jag påstår inte att jag vet exakt var gränsen går för vad som är tillåtet men jag försöker hålla mig ajour med detta hela tiden.



Visst är E85 en svensk fluga, lika lätt att hitta E85 mackar i Europa som att hitta biogas mackar i Sverige. Men gasen tycks ju nu efter alla dessa år i övriga världen sakta göra sitt intåg på svenska marknaden.

Tror inte man kan sätta ett co2 utsläpp krav per ton då det skulle missgynna kunkurrens utanför hembyn.

Tåg är väl bara sett som ett miljövänligt alternativ i Sverige, Norge, Frankrike o kanske något till land.
I Tyskland så är redan idag oftast en modern lastbilstransport bättre från co2 perspektiv än järnväg. Detta gap kommer att utökas ännu mer med fler moderna lastbilar tillsammans med storsatsningarna som tyskarnas gör i att bygga ut den fossila elproduktionen.

Vad man däremot som köpare kan kräva av företaget är ett bra miljöarbete, dom flesta storföretag idag har ju sina tydliga krav på vad dom förvänta sig av sina underleverantörer.

Detta tycker jag är jättebra och det ger ju även en stor internationell bärkraft. Här är jag övertygad om att företag som HM, Ikea, Ericsson, Volvo osv osv gör en mycket större nytta än vad lilla svenska staten någonsin kan göra.

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #47 skrivet: 25 juni 2011, 18:32:38 »
Enligt miljöstyrningsrådet kan man ställa miljökraven enligt följande. jag tolkar det som om miljökrav även kan ställas på många tjänster eftersom transporterna är en betydande del av kostnaden. Exempel hantverkstjänster där varje jobb oftasst tar ca 1 timme och transporterna 1 timme. Här är det miljöpåverkan från transorterna som är det viktigaste om det inte handlar om specielal tjänster som t.ex. hanteraing av CFC. I så fall är kompetenskravet för denna hantering nr 1.


Miljökrav på transporter

    * Ge goda förutsättningar för alla att lämna anbud
    * Undersök om transporten kan ske i egen regi
    * Upphandla transporten för sig

Krav på korta avstånd eller ”närproducerat” är i princip alltid otillåtet om det inte fyller ett specifikt behov såsom vissa laboratorieanalyser. Ovidkommande korta leveranstider kan också vara diskriminerande. Det är däremot fullt möjligt att träffa avtal med lokala och mindre företag om de har lämnat anbud och kan antas på konkurrensmässiga grunder. Ge goda förutsättningar för alla att lämna anbud, ex vis genom att dela upp sortiment eller leveransställen.

En huvudregel är att transportdelen i de flesta fall utgör en marginell del av en varuupphandling och därmed inte har tillräcklig koppling till föremålet för upphandling. Om man gör en upphandling av transporttjänst kan däremot miljökrav i stort sett alltid ställas och om varan separeras från leveransen, dvs distribution sker i egen regi,  finns därmed större möjlighet att ställa sådana krav. Goda exempel på sådana logistiklösningar är bl a Borlänge kommun, Stockholm Stad och Halmstad kommun.

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #48 skrivet: 25 juni 2011, 18:50:38 »
Enligt miljöstyrningsrådet kan man ställa miljökraven enligt följande. jag tolkar det som om miljökrav även kan ställas på många tjänster eftersom transporterna är en betydande del av kostnaden. Exempel hantverkstjänster där varje jobb oftasst tar ca 1 timme och transporterna 1 timme. Här är det miljöpåverkan från transorterna som är det viktigaste om det inte handlar om specielal tjänster som t.ex. hanteraing av CFC. I så fall är kompetenskravet för denna hantering nr 1.


Miljökrav på transporter

    * Ge goda förutsättningar för alla att lämna anbud
    * Undersök om transporten kan ske i egen regi
    * Upphandla transporten för sig

Krav på korta avstånd eller ”närproducerat” är i princip alltid otillåtet om det inte fyller ett specifikt behov såsom vissa laboratorieanalyser. Ovidkommande korta leveranstider kan också vara diskriminerande. Det är däremot fullt möjligt att träffa avtal med lokala och mindre företag om de har lämnat anbud och kan antas på konkurrensmässiga grunder. Ge goda förutsättningar för alla att lämna anbud, ex vis genom att dela upp sortiment eller leveransställen.

En huvudregel är att transportdelen i de flesta fall utgör en marginell del av en varuupphandling och därmed inte har tillräcklig koppling till föremålet för upphandling. Om man gör en upphandling av transporttjänst kan däremot miljökrav i stort sett alltid ställas och om varan separeras från leveransen, dvs distribution sker i egen regi,  finns därmed större möjlighet att ställa sådana krav. Goda exempel på sådana logistiklösningar är bl a Borlänge kommun, Stockholm Stad och Halmstad kommun.


Bra Patrik!  Thumbsup

Jag ser att du kan din sak när du uttycker dig klart och tydligt.
Se bara upp med att vissa produktkategorier med väldigt lågt värde per volymsenhet, tex toapapper, där kan logisikkostnaderna vara högre varuvärdet från fabrik.

Ser även att du inser möjligheterna med att köpa FCA istf DDU/DDP ( incoterms2000) för att kunna styra bla miljöpåverkan.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #49 skrivet: 26 juni 2011, 01:39:52 »
Alltså vilket jävla svammel om att dieselbilar skulle vara så farligt...... undrar varför dom använder dieselfordon i gruvor....? Skulle vara intressant om dom testade med att stoppa ner bensin eller etanoldrivna fordon i gruvorna......undra hur många som skulle vilja jobba där då??

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #50 skrivet: 26 juni 2011, 08:02:16 »
Alltså vilket jävla svammel om att dieselbilar skulle vara så farligt...... undrar varför dom använder dieselfordon i gruvor....? Skulle vara intressant om dom testade med att stoppa ner bensin eller etanoldrivna fordon i gruvorna......undra hur många som skulle vilja jobba där då??

//Krister
hej..
kingen ... det dom jiddrar om e miljö påverkan å utsläpp  etanol framställs å går att nytilllverka  så då tror dom att den e ekologisk...

verkar precis som rappsoljan å andra rme produkter e bort glömda i disel frågan...
skulle hälldre se en seriös satsning av produktion av rme disel tall olja mm

det måste va vettigare än etanol...en bramiljödisel motor med rme disel tar ca 0.35-0.50 mil ,,,jämför mot ca en liter mil med etanol
vi behöver tillverka 50% mindre av rme diseln  än av etanolen....

men... det skulle va skoj å se/testa en "ren" Riktig  etanol motor med hög komp,turbo å direktinsprutning/spridar munstyckena i förbrännings rummmet... gissar att en 1.6 lit motor skulle ge ut 300-400 hp...

tyvär så har e85 fuckat upp mer än vad det hjälper till...ren sprit är bra men ska inte blandas med bensin....

« Senast ändrad: 26 juni 2011, 08:13:36 av Dr Chun-Lan »

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #51 skrivet: 26 juni 2011, 08:45:33 »
Hur svårt skall det vara att ta reda på lite fakta? Här är resultaten från sveriges kanske främsa forskare på området Pål Börjesson. Andra forskare kommer med liknande resultat.


Fakta Miljöeffekt av biobränsen

Tabellen från rapporten"Livscykelanalys av svenska biodrivmedel" visar hur stor minskningen av växthusgaser blir med olika biodrivmedel jämfört med fossila bränslen.

Biogas från gödsel148 %

Biogas från livsmedelsavfall119 %

Biogas från organiskt hushållsavfall103 %

Biogas från vallväxter86 %

Biogas från sockerbetor inkl. blast85 %

Etanol från sockerbetor80 %

Etanol från sockerrör79 %

Biogas från majs75 %

Spannmålsbaserad etanol71 %

RME68 %

Källa: Rapport 70 från avdelningen för miljö- och energisystem Lth. Pål Börjesson, Linda Tufvesson & Mikael Lantz.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #52 skrivet: 26 juni 2011, 08:58:16 »
hej då e det ju lätt
ta dom 3-4 första i din lista å se till att dom alternativen börjar funka...sen går det ju för syns skull göra lite etanol för dom som inte kan eller vill köra gas..
 sen kan vi ju alltid fula lite med norsk gas eller varför inte rysk gas...om vi gör som med e85 kan vi ju späda ut det så det passar oss
bättre...LOL
« Senast ändrad: 26 juni 2011, 09:00:27 av Dr Chun-Lan »

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #53 skrivet: 26 juni 2011, 09:25:44 »
Citera
ta dom 3-4 första i din lista å se till att dom alternativen börjar funka

Vi kommer säkert att behöva alla alternativen. Även om gödselalternativet är bäst kan vi naturligtvis inte ha detta till alla bilar. Men vi borde bygga ut det så mycket som är ekonomiskt rimligt eftersom det inte bara är ett renare bränsle utan t.o.m. "renar atmosfären".

Etanolen har de fördelen att den kan tillsättas i det vanliga systemet. Nu går vi ju över till E10 när 95 oktanen försvinner. Bara det är mycket stora mängder etanol. Men målet är naturligtvis 0% bensin, diesel och naturgas.

Problemet som jag ser det med biogas är att när produktionen inte räcker till måste man komplettera med naturgas. Naturgasen är till skillnad från biogasen är verkligt hot mot klimatet.




Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #54 skrivet: 26 juni 2011, 10:00:34 »
Citera
ta dom 3-4 första i din lista å se till att dom alternativen börjar funka

Vi kommer säkert att behöva alla alternativen. Även om gödselalternativet är bäst kan vi naturligtvis inte ha detta till alla bilar. Men vi borde bygga ut det så mycket som är ekonomiskt rimligt eftersom det inte bara är ett renare bränsle utan t.o.m. "renar atmosfären".

Etanolen har de fördelen att den kan tillsättas i det vanliga systemet. Nu går vi ju över till E10 när 95 oktanen försvinner. Bara det är mycket stora mängder etanol. Men målet är naturligtvis 0% bensin, diesel och naturgas.

Problemet som jag ser det med biogas är att när produktionen inte räcker till måste man komplettera med naturgas. Naturgasen är till skillnad från biogasen är verkligt hot mot klimatet.




Hej..
joo håller med .. men visst måste det va bättre att Köra upp natur gas i bilar än elda upp den som dom gör i dag....

lågan som brukar brinna på oljeriggar är just det ...naturgas som dom bränner upp för å skona miljön....host host...
väldigt smart bränna upp xxx m3 gas rakt ut i luften å kalla det miljövänligt ...den lågan bidrar väl ochså till utsläpp eller.....å
förbränningen är allt utom kontrollerad å gör nån nytta ...

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #55 skrivet: 26 juni 2011, 11:49:30 »
Citera
ta dom 3-4 första i din lista å se till att dom alternativen börjar funka

Vi kommer säkert att behöva alla alternativen. Även om gödselalternativet är bäst kan vi naturligtvis inte ha detta till alla bilar. Men vi borde bygga ut det så mycket som är ekonomiskt rimligt eftersom det inte bara är ett renare bränsle utan t.o.m. "renar atmosfären".

Etanolen har de fördelen att den kan tillsättas i det vanliga systemet. Nu går vi ju över till E10 när 95 oktanen försvinner. Bara det är mycket stora mängder etanol. Men målet är naturligtvis 0% bensin, diesel och naturgas.

Problemet som jag ser det med biogas är att när produktionen inte räcker till måste man komplettera med naturgas. Naturgasen är till skillnad från biogasen är verkligt hot mot klimatet.

95 oktaniga bensinen i dag är och har länge varit E5 vilket tyvärr ger en högre bränsleförbrukning och den lär inte bli lägre med E10.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #56 skrivet: 26 juni 2011, 23:28:26 »
undrar varför dom använder dieselfordon i gruvor....? Skulle vara intressant om dom testade med att stoppa ner bensin eller etanoldrivna fordon i gruvorna......undra hur många som skulle vilja jobba där då??

//Krister

Saab visade ju att avgaserna från en turbomotor (bensin) är renare än luften den sög in till förbränningen. Det där med dieselmotorer kontra bensinmotorer i gruvorna, det kan man ju undra, å jag tror inte det är så svårt! Har nog inget med reningsgraden att göra, utan rent ekonomiska faktorer, finns eller har det överhuvudtaget funnits någon bensinare i sånna tunga maskiner? Gasoldrivna gruvmaskiner då gentemot dieslar...tror nog dieseln får stryk då... Är övertygad om att det är verkningsgrader, ekonomi som styr!
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #57 skrivet: 26 juni 2011, 23:29:51 »
undrar varför dom använder dieselfordon i gruvor....? Skulle vara intressant om dom testade med att stoppa ner bensin eller etanoldrivna fordon i gruvorna......undra hur många som skulle vilja jobba där då??

//Krister

Saab visade ju att avgaserna från en turbomotor (bensin) är renare än luften den sög in till förbränningen. Det där med dieselmotorer kontra bensinmotorer i gruvorna, det kan man ju undra, å jag tror inte det är så svårt! Har nog inget med reningsgraden att göra, utan rent ekonomiska faktorer, finns eller har det överhuvudtaget funnits någon bensinare i sånna tunga maskiner? Gasoldrivna gruvmaskiner då gentemot dieslar...tror nog dieseln får stryk då... Är övertygad om att det är verkningsgrader, ekonomi som styr, varför har de annars gått ifrån dieslar i magasin, vilka bör vara bättre ventilerade än gruvgångar"?
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #58 skrivet: 27 juni 2011, 05:34:12 »
Citera
Hej..
joo håller med .. men visst måste det va bättre att köra upp natur gas i bilar än elda upp den som dom gör i dag....

lågan som brukar brinna på oljeriggar är just det ...naturgas som dom bränner upp för å skona miljön....host host...
väldigt smart bränna upp xxx m3 gas rakt ut i luften å kalla det miljövänligt ...den lågan bidrar väl ochså till utsläpp eller.....å
förbränningen är allt utom kontrollerad å gör nån nytta ...

Jag tror inte det räcker till så många bilar om man använder övertrycksgasen från oljeriggarna. Tydligen finns ingen ekonomi i att ta hand om gasen idag. Är det hög metanhalt i gasen är det i sig en miljöåtgärd att elda upp den istället för att släppa ut den oeldad. Metan har väldigt mycket större klimatpåverkan än co2 räknat per m3.

Problemet med naturgas är att man bygger otroligt dyra ledningar som man sedan vill använda under lång tid. Motargumentet är iofs att man kan pumpa in biogas i samma system.

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #59 skrivet: 27 juni 2011, 05:40:36 »
Citera
Ser även att du inser möjligheterna med att köpa FCA istf DDU/DDP ( incoterms2000) för att kunna styra bla miljöpåverkan.

Visst kan man på så sätt få kontroll över transporternas miljöpåverkan men det passar inte alla former av varuinköp. Risken är att transportsträckorna blir längre. beror ju helt på volymer på varje ställe osv. Vi kan också ha en egen biogaslastbil som kör och hämtar upp allt gods på en optimeras runda. Men jag tror det är sällan det fungerar i praktiken.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!