0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är tjänsten tex en ren transporttjänst så kan man kanske ställa ett krav ang bränslet i tex budbilarna, men man kan inte göra det gentemot ett varusäljande bolag.Vidare så kan en offentlig myndighet som du antyder inte ställa krav på just E85 då det framförallt är en fluga i Sverige inom eu.
CiteraÄr tjänsten tex en ren transporttjänst så kan man kanske ställa ett krav ang bränslet i tex budbilarna, men man kan inte göra det gentemot ett varusäljande bolag.Vidare så kan en offentlig myndighet som du antyder inte ställa krav på just E85 då det framförallt är en fluga i Sverige inom eu.Finns vad jag vet inget prejudikat som visar att man inte får ställa denna typ av miljökrav på varuproducerande företag. Men kravet måste vara riktat mot de produkter och den volym man själva upphandlar. Men jag vet att detta är mycket knepiga frågor och vissa upphandlare vågar inte ställa dessa tuffa krav.Att E85 är en fluga är väl lite överdrivet men ännu bättre bränsle är på väg t.ex. biogas. E85 kommer nu att kompletteras med E10 för de som absolut inte kan eller vill tanka E85. Etanol är inte det perfekta bränslet men deffinitivt ett viktigt inslag tillsammans med biogas, grön el och bättre teknik. Alla delar behövs om vi någon gång skall stoppa klimatförändringarna.I de fall det är tillåtet att kräva viss miljöprestanda på transporterna kan man kräva att transporttjänsterna/leveranserna inte får ge upphov till mer än x gram co2 ekvivalenter per km eller transporterat ton. Detta kan lösas på olika sätt t.ex. genom att köra på biogas eller superoptimera transporterna. Tåg kan vara et annat alternativ på 90% av sträckan o.s.vJag påstår inte att jag vet exakt var gränsen går för vad som är tillåtet men jag försöker hålla mig ajour med detta hela tiden.
Enligt miljöstyrningsrådet kan man ställa miljökraven enligt följande. jag tolkar det som om miljökrav även kan ställas på många tjänster eftersom transporterna är en betydande del av kostnaden. Exempel hantverkstjänster där varje jobb oftasst tar ca 1 timme och transporterna 1 timme. Här är det miljöpåverkan från transorterna som är det viktigaste om det inte handlar om specielal tjänster som t.ex. hanteraing av CFC. I så fall är kompetenskravet för denna hantering nr 1.Miljökrav på transporter * Ge goda förutsättningar för alla att lämna anbud * Undersök om transporten kan ske i egen regi * Upphandla transporten för sigKrav på korta avstånd eller ”närproducerat” är i princip alltid otillåtet om det inte fyller ett specifikt behov såsom vissa laboratorieanalyser. Ovidkommande korta leveranstider kan också vara diskriminerande. Det är däremot fullt möjligt att träffa avtal med lokala och mindre företag om de har lämnat anbud och kan antas på konkurrensmässiga grunder. Ge goda förutsättningar för alla att lämna anbud, ex vis genom att dela upp sortiment eller leveransställen.En huvudregel är att transportdelen i de flesta fall utgör en marginell del av en varuupphandling och därmed inte har tillräcklig koppling till föremålet för upphandling. Om man gör en upphandling av transporttjänst kan däremot miljökrav i stort sett alltid ställas och om varan separeras från leveransen, dvs distribution sker i egen regi, finns därmed större möjlighet att ställa sådana krav. Goda exempel på sådana logistiklösningar är bl a Borlänge kommun, Stockholm Stad och Halmstad kommun.
Alltså vilket jävla svammel om att dieselbilar skulle vara så farligt...... undrar varför dom använder dieselfordon i gruvor....? Skulle vara intressant om dom testade med att stoppa ner bensin eller etanoldrivna fordon i gruvorna......undra hur många som skulle vilja jobba där då??//Krister
ta dom 3-4 första i din lista å se till att dom alternativen börjar funka
Citerata dom 3-4 första i din lista å se till att dom alternativen börjar funkaVi kommer säkert att behöva alla alternativen. Även om gödselalternativet är bäst kan vi naturligtvis inte ha detta till alla bilar. Men vi borde bygga ut det så mycket som är ekonomiskt rimligt eftersom det inte bara är ett renare bränsle utan t.o.m. "renar atmosfären".Etanolen har de fördelen att den kan tillsättas i det vanliga systemet. Nu går vi ju över till E10 när 95 oktanen försvinner. Bara det är mycket stora mängder etanol. Men målet är naturligtvis 0% bensin, diesel och naturgas. Problemet som jag ser det med biogas är att när produktionen inte räcker till måste man komplettera med naturgas. Naturgasen är till skillnad från biogasen är verkligt hot mot klimatet.
undrar varför dom använder dieselfordon i gruvor....? Skulle vara intressant om dom testade med att stoppa ner bensin eller etanoldrivna fordon i gruvorna......undra hur många som skulle vilja jobba där då??//Krister
Hej..joo håller med .. men visst måste det va bättre att köra upp natur gas i bilar än elda upp den som dom gör i dag....lågan som brukar brinna på oljeriggar är just det ...naturgas som dom bränner upp för å skona miljön....host host...väldigt smart bränna upp xxx m3 gas rakt ut i luften å kalla det miljövänligt ...den lågan bidrar väl ochså till utsläpp eller.....åförbränningen är allt utom kontrollerad å gör nån nytta ...
Ser även att du inser möjligheterna med att köpa FCA istf DDU/DDP ( incoterms2000) för att kunna styra bla miljöpåverkan.