0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Joo, gjort många ggr, även andra motorer än bilmotorer. Växellådor, bakaxlar med, så det är lugnt. Bytt drivaxlar på parkeringar förr, verktygena o reservdelarna var ju mä i kofferten på långresor när man åkte runt med "skrot". Thumbsup Vet man så är det inget fel med att tala om det!
Det var så lite så, man är skadad... har ännu idag med mig verktyg för lite mekaniska o elektriska reparationer vid vägkanten, man veet aldrig vad som kan hända.....
[quote]Vi är miljöcertfierade, och Dieselbilarna är miljöbilar, så lika lika mycket miljöbil som E85, men nu köps endast diesel.[/quote][quote]Tror nog E85 är skitigare om man kollar hela kedjan från grönt till tanken[/quote]..
Borde vara lite svårt att ha ett iso 14000 certifierat föreag och gå över från E85 till Diesel. Då tror jag man hamnar i papperskorgen.Bullshit
CiteraBorde vara lite svårt att ha ett iso 14000 certifierat föreag och gå över från E85 till Diesel. Då tror jag man hamnar i papperskorgen.BullshitDå var det bullshit min kompis kompis mammas nya kille slände i papperskorgen då? Jag skriver inget här som jag inte ha belägg för i fall jag påstår att det är fakta. Annars skriver jag att jag tror.
CiteraVårt företag har flertalet Focus E85, runt 40st, från förra året köps inga alls, endast diesel, tycker ändå det måste vara mer miljöriktigt att förbruka 0.5liter drivmedel än 1.5liter drivmedel. det handlar väl inte så mycket om att tycka. antingen drar bilen ca 0,5 liter diesel eller ca 1 liter etanol. Den E85 vi har i sverige ger mindre co2-utsläpp än diesel som i sig är det värsta av alla bränslena. att ni köper dieselbilar är upp till er och jag har ju en själv men de är inte mer miljövänliga, absolut inte. Ett problem vissa företag kan få är att man inte anlitas om man kör på fossilbränsle. dert bloir allt svårare att sälja tjänster till kommuner och landsting om företaget har dieselbilar. Även en del privata företag har som policy att liksom det egna företaget inte handla med företag som kör fossilt. Detta gör man kanske inte av idseologi utan strikt affärsmässigt. Borde vara lite svårt att ha ett iso 14000 certifierat föreag och gå över från E85 till Diesel. Då tror jag man hamnar i papperskorgen. Men Focus diesel är enligt mina erfaerneher hittils en helt underbar bil. Hoppas bara att man kan köra dessa på biobränslen inom kort.
Vårt företag har flertalet Focus E85, runt 40st, från förra året köps inga alls, endast diesel, tycker ändå det måste vara mer miljöriktigt att förbruka 0.5liter drivmedel än 1.5liter drivmedel.
Det blev lite fel I 180km/h så suger den i sig ungefär 0,34l/mil bensin och med etanol så tror vi att det kommer att landa på 0,29 och 30hk mer.Förlåt alla om jag verkade stöddig, det var inte meningen, men det är något jag brinner mer för än värmepumpar.
Att offentlig upphandling i dagsläget skulle kunna rata ett företag som kör med miljöklassade dieselbilar ser jag som ytterst tveksamt då det troligen är olagligt.
Antagligen, för vet man vad iso14000 står för och hur man får det och upprätthåller det så är det självklart att det inte har med vad man tankade igår att göra.
CiteraAtt offentlig upphandling i dagsläget skulle kunna rata ett företag som kör med miljöklassade dieselbilar ser jag som ytterst tveksamt då det troligen är olagligt.Nej det är inte olagligt men man får inte ställa krav mer än för den delen som innehåller de egna tjänsterna. Man måste dessutom ställa teknikneutrala krav och man kan alltså inte kräva just E85 bilar men man kan kräva att tjänsten får motsvara ett visst antal co2ekvivalenter. Om diesel inte uppnår detta är det därmed mot avtalen. Men en disel som skulle dra 0,15 liter per mil skulle troligen kunna godkännas. De personbilar som finns idag och drivs med diesel släpper ut 99-119 gr co2/km och det är för mycket enligt krav i en del upphandlingar.Det är ganska svårt med miljökrav i offentliga upphandlingar. Man skall enligt riksdagsbeslut mm ställa allt hårdare miljökrav i alla offentliga upphandlingar men EG-rätten inskränker vilken typ av krav som får ställas.