Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad kostar sista milen på bilen  (läst 17732 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #30 skrivet: 24 juni 2011, 00:12:30 »
Aning om att plocka sönder en bilmotor i småbitar och sätta ihop den igen  :'(
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #31 skrivet: 24 juni 2011, 00:31:19 »
Det blev lite fel  :-\

I 180km/h så suger den i sig ungefär 0,34l/mil bensin och med etanol så tror vi att det kommer att landa på 0,29 och 30hk mer.

Förlåt alla om jag verkade stöddig, det var inte meningen, men det är något jag brinner mer för än värmepumpar.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #32 skrivet: 24 juni 2011, 00:33:05 »
Joo, gjort många ggr, även andra motorer än bilmotorer. Växellådor, bakaxlar med, så det är lugnt. Bytt drivaxlar på parkeringar förr, verktygena o reservdelarna var ju mä i kofferten på långresor när man åkte runt med "skrot". Thumbsup Vet man så är det inget fel med att tala om det!
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #33 skrivet: 24 juni 2011, 00:38:18 »
Joo, gjort många ggr, även andra motorer än bilmotorer. Växellådor, bakaxlar med, så det är lugnt. Bytt drivaxlar på parkeringar förr, verktygena o reservdelarna var ju mä i kofferten på långresor när man åkte runt med "skrot". Thumbsup Vet man så är det inget fel med att tala om det!

Tack  Thumbsup
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #34 skrivet: 24 juni 2011, 00:42:37 »
Det var så lite så, man är skadad... har ännu idag med mig verktyg för lite mekaniska o elektriska reparationer vid vägkanten, man veet aldrig vad som kan hända.....
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #35 skrivet: 24 juni 2011, 00:46:58 »
Det var så lite så, man är skadad... har ännu idag med mig verktyg för lite mekaniska o elektriska reparationer vid vägkanten, man veet aldrig vad som kan hända.....

Sant
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #36 skrivet: 24 juni 2011, 06:52:54 »
Kodstycke: [Välj]
[quote]Vi är miljöcertfierade, och Dieselbilarna är miljöbilar, så lika lika mycket miljöbil som E85, men nu köps endast diesel.[/quote][quote]
Tror nog E85 är skitigare om man kollar hela kedjan från grönt till tanken[/quote]

..


Spelar ingen roll vad du själv tror. Ditt företag kanske klarar sig. det beror på vilka tjänster och till vem man säljer. Jag vet med 100% säkerhet att oavsett om den klassas som miljöbil eller ej ställer man ofta krav på att fordonen skall drivas med icke fossila bränslen. Kan du inte bevisa att du köpt in samma mängder biobränslen som upphandlad tjänst kräver sägs avtalen upp.

Bara för att en bil är miljöbil betyder det inte att den är miljövänlig. Staten sätter upp en gräns för att pressa bilarna till att bli allt mindre miljöpåverkande. detta har lett till att det nu finns mängder med bilar som släpper ut max 119 gr co2/km t.ex. Ford Focus diesel. Kör du den (flexifuelbilen) på E85 blir utsläppen betydligt lägre. Man är inet överens om exakt hur mycket CO2ekvivalenter E85 innebär men den Brasilianska som vi huvudsakligen använder minskar emissionerna med 50-70%. Man räknar naturligtvis in hela kedjan inkl plantering, gödsling, skörd, transporter, destillering mm. Det är just alla dessa delar i kedjan som gör att man "bara" ca halverar utsläppen. Annars skulle man enkelt kunna säga att det knappt fanns några emissioner eller rättare sagt co2 tillskott till atmosfären.

Kan vi försöka skilja på fakta och personliga åsikter? Jag säger inte mot om någon påstår att dxet är dyrare eller jobbigare med E85-bilar än diesel men framställ inte diesel som något miljöbränsle. Disel är det absolut skadligaste bränslen per liter räknat som kan tankas på svenska mackar.


Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #37 skrivet: 24 juni 2011, 06:56:48 »
Citera
Borde vara lite svårt att ha ett iso 14000 certifierat föreag och gå över från E85 till Diesel. Då tror jag man hamnar i papperskorgen.


Bullshit

Då var det bullshit min kompis kompis mammas nya kille slände i papperskorgen då? Jag skriver inget här som jag inte ha belägg för i fall jag påstår att det är fakta. Annars skriver jag att jag tror.

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #38 skrivet: 24 juni 2011, 09:24:02 »
Citera
Borde vara lite svårt att ha ett iso 14000 certifierat föreag och gå över från E85 till Diesel. Då tror jag man hamnar i papperskorgen.


Bullshit

Då var det bullshit min kompis kompis mammas nya kille slände i papperskorgen då? Jag skriver inget här som jag inte ha belägg för i fall jag påstår att det är fakta. Annars skriver jag att jag tror.
Citera
Borde vara lite svårt att ha ett iso 14000 certifierat föreag och gå över från E85 till Diesel. Då tror jag man hamnar i papperskorgen.


Bullshit

Då var det bullshit min kompis kompis mammas nya kille slände i papperskorgen då? Jag skriver inget här som jag inte ha belägg för i fall jag påstår att det är fakta. Annars skriver jag att jag tror.

Antagligen, för vet man vad iso14000 står för och hur man får det och upprätthåller det så är det självklart att det inte har med vad man tankade igår att göra.


Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #39 skrivet: 24 juni 2011, 10:38:28 »
Citera
Vårt företag har flertalet Focus E85, runt 40st, från förra året köps inga alls, endast diesel, tycker ändå det måste vara mer miljöriktigt att förbruka 0.5liter drivmedel än 1.5liter drivmedel.
det handlar väl inte så mycket om att tycka. antingen drar bilen ca 0,5 liter diesel eller ca 1 liter etanol. Den E85 vi har i sverige ger mindre co2-utsläpp än diesel som i sig är det värsta av alla bränslena. att ni köper dieselbilar är upp till er och jag har ju en själv men de är inte mer miljövänliga, absolut inte.
Ett problem vissa företag kan få är att man inte anlitas om man kör på fossilbränsle. dert bloir allt svårare att sälja tjänster till kommuner och landsting om företaget har dieselbilar. Även en del privata företag har som policy att liksom det egna företaget inte handla med företag som kör fossilt. Detta gör man kanske inte av idseologi utan strikt affärsmässigt. Borde vara lite svårt att ha ett iso 14000 certifierat föreag och gå över från E85 till Diesel. Då tror jag man hamnar i papperskorgen.

Men Focus diesel är enligt mina erfaerneher hittils en helt underbar bil. Hoppas bara att man kan köra dessa på biobränslen inom kort.

Att offentlig upphandling i dagsläget skulle kunna rata ett företag som kör med miljöklassade dieselbilar ser jag som ytterst tveksamt då det troligen är olagligt.

När det gäller privata företags upphandling så kan man ju välja allt från BH storlek hos det andra företa est kontaktperson till om dom har bra pris. Dom seriösa företagen ställer ofta krav på att det finns ett kontinuerligt arbete med miljöfrågor i olika aspekter, men inget seriöst företag idag skulle banna ett företag som kör miljödieslar, tvärt om.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #40 skrivet: 24 juni 2011, 11:00:07 »
Håller med, bullshit.! Finns inget företag som ej använder en droppe bränsle.! Alla skickar post och får varor lev, med lastbil och flyg, och elbil funkar endast i storstäder.

Alla företag kan ej köra miljöbilar..!! Men självklart kör alla företag som är miljöcertfierade den bästa bil för jobbet..

Vi åker en ny Landcruiser 3.0 Diesel Automat, framkomlighet och dragvikten, och eftermonterat PF, som ej är standard, vilket är dåligt, svårt och åka elbil och dra 3 ton och utanför stan i skogen..!!

Vi har elmopeder och el mc, samt 3 st Prius som är laddkonverterade, för kortare resor inom tätorten.

Har väldigt svårt att se företag som skall rata företag som kör snåla dieselbilar, ge oss exempel..!! Annars skall man se precis hela kedjan, inget flyg eller lastbil, Inge tjänsterresor med flyg...förbjud de anställda att åka till Thailand på semestern..!!
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #41 skrivet: 24 juni 2011, 16:44:07 »
Det blev lite fel  :-\

I 180km/h så suger den i sig ungefär 0,34l/mil bensin och med etanol så tror vi att det kommer att landa på 0,29 och 30hk mer.

Förlåt alla om jag verkade stöddig, det var inte meningen, men det är något jag brinner mer för än värmepumpar.

Klart intressant. Berätta mer om undret till race maskin  Thumbsup
Antar att ni kör med överfet blandning på bensin för att undvika spikning om ni överladdar? Nackdel Etanol är det lägre energiinnehållet/liter men Etanolen har ju ett högre oktantal än bensin så där kan man ju ha högre komp/tändning och ladd utan spikningar och på så sätt ta ut mer effekt men det borde gå åt mer soppa då?
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #42 skrivet: 25 juni 2011, 14:37:11 »
Citera
Att offentlig upphandling i dagsläget skulle kunna rata ett företag som kör med miljöklassade dieselbilar ser jag som ytterst tveksamt då det troligen är olagligt.

Nej det är inte olagligt men man får inte ställa krav mer än för den delen som innehåller de egna tjänsterna. Man måste dessutom ställa teknikneutrala krav och man kan alltså inte kräva just E85 bilar men man kan kräva att tjänsten får motsvara ett visst antal co2ekvivalenter. Om diesel inte uppnår detta är det därmed mot avtalen. Men en disel som skulle dra 0,15 liter per mil skulle troligen kunna godkännas. De personbilar som finns idag och drivs med diesel släpper ut 99-119 gr co2/km och det är för mycket enligt krav i en del upphandlingar.

Det är ganska svårt med miljökrav i offentliga upphandlingar. Man skall enligt riksdagsbeslut mm ställa allt hårdare miljökrav i alla offentliga upphandlingar men EG-rätten inskränker vilken typ av krav som får ställas.

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #43 skrivet: 25 juni 2011, 14:42:49 »
Citera
Antagligen, för vet man vad iso14000 står för och hur man får det och upprätthåller det så är det självklart att det inte har med vad man tankade igår att göra.

Jag känner mycket väl till hela standarden och hela processen. Att gå över från etanol till diesel kan mycket väl stridamot den egna policyn och därmed ge underlag för en stor avvikelse. rättar man inte till avvikeslen inom en viss tid kan man bli av med certifikatet. men i princip kan man skriva i sin miljöpolicy och i handlingsprogrammen att man vill använda diesel och då blir det ingen avvikelse. Däremot visar man tydligt att ens poicy är att använda fossila bränslen och då kan landsting, kommuner och privata företag välja om man vill ha affärer med detta företag.

Utloggad rabalder

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: Vad kostar sista milen på bilen
« Svar #44 skrivet: 25 juni 2011, 16:39:12 »
Citera
Att offentlig upphandling i dagsläget skulle kunna rata ett företag som kör med miljöklassade dieselbilar ser jag som ytterst tveksamt då det troligen är olagligt.

Nej det är inte olagligt men man får inte ställa krav mer än för den delen som innehåller de egna tjänsterna. Man måste dessutom ställa teknikneutrala krav och man kan alltså inte kräva just E85 bilar men man kan kräva att tjänsten får motsvara ett visst antal co2ekvivalenter. Om diesel inte uppnår detta är det därmed mot avtalen. Men en disel som skulle dra 0,15 liter per mil skulle troligen kunna godkännas. De personbilar som finns idag och drivs med diesel släpper ut 99-119 gr co2/km och det är för mycket enligt krav i en del upphandlingar.

Det är ganska svårt med miljökrav i offentliga upphandlingar. Man skall enligt riksdagsbeslut mm ställa allt hårdare miljökrav i alla offentliga upphandlingar men EG-rätten inskränker vilken typ av krav som får ställas.

Är tjänsten tex en ren transporttjänst så kan man kanske ställa ett krav ang bränslet i tex budbilarna,  men man kan inte göra det gentemot ett varusäljande bolag.

Vidare så kan en offentlig myndighet som du antyder inte ställa krav på just E85 då det framförallt är en fluga i Sverige inom eu.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!