0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
hade nog investerat i en anläggning om det varit tyska priser här...och fått 4 kr för att sälja..elpriserna i sverige kommer säkert att stiga,så det blir allt mer lönsamt då..måste ju vara skatterna som gör politikerna tvekar så om allt här...dom är rädda att få in för lite pengar om många köper solanläggningardet pratas mycket om miljön i sverige men händer lite...fick slå på strömmen idag till min vvb. .hmm fan ingen sol knappt här på 3 dagar..västkusteningen bra sommar än...men trevligt när varmvattnet är gratis...pratas mycket om lönsamhet här....men värdet på huset borde stiga när man har solfångare...ett sånt hus köper man ju gärna..har vindkrafts andelar här, ungefär 50öremed skatt kwh så blir lite mindre lönsamhet på solfångarna då...
Citat från: thpagu skrivet 21 juni 2011, 23:01:18Citat från: TokJan skrivet 21 juni 2011, 22:43:00Och ingen vet ens om killen i länken han hänvisade redovisade verkligt laddad el eller teoretisk.Har du något med sol idag?Om du har det så vet du att den redovisade siffran soltimmar som försäljare/entusiaster redovisar inte ens i närheten stämmer.Var detta inlägget menat till mig eller?Verklig såklart. Vill du ha dags yielden för igår eller?(Invertern har inte hunnit skicka dagens effekt ännu)45.25 kWh. Lite molnigt strax innan 12.00 och mellan kl 14.00-15.00. Toppeffekt 7.289 W kl 12.45Totalt för juni så här långt 896.21 kWhJa, men då så, vad tjafsar du om då?896kwh, då har du fått all din hushållsel gratis?
Citat från: TokJan skrivet 21 juni 2011, 22:43:00Och ingen vet ens om killen i länken han hänvisade redovisade verkligt laddad el eller teoretisk.Har du något med sol idag?Om du har det så vet du att den redovisade siffran soltimmar som försäljare/entusiaster redovisar inte ens i närheten stämmer.Var detta inlägget menat till mig eller?Verklig såklart. Vill du ha dags yielden för igår eller?(Invertern har inte hunnit skicka dagens effekt ännu)45.25 kWh. Lite molnigt strax innan 12.00 och mellan kl 14.00-15.00. Toppeffekt 7.289 W kl 12.45Totalt för juni så här långt 896.21 kWh
Och ingen vet ens om killen i länken han hänvisade redovisade verkligt laddad el eller teoretisk.Har du något med sol idag?Om du har det så vet du att den redovisade siffran soltimmar som försäljare/entusiaster redovisar inte ens i närheten stämmer.
Citat från: TokJan skrivet 21 juni 2011, 23:13:17Citat från: thpagu skrivet 21 juni 2011, 23:01:18Citat från: TokJan skrivet 21 juni 2011, 22:43:00Och ingen vet ens om killen i länken han hänvisade redovisade verkligt laddad el eller teoretisk.Har du något med sol idag?Om du har det så vet du att den redovisade siffran soltimmar som försäljare/entusiaster redovisar inte ens i närheten stämmer.Var detta inlägget menat till mig eller?Verklig såklart. Vill du ha dags yielden för igår eller?(Invertern har inte hunnit skicka dagens effekt ännu)45.25 kWh. Lite molnigt strax innan 12.00 och mellan kl 14.00-15.00. Toppeffekt 7.289 W kl 12.45Totalt för juni så här långt 896.21 kWhJa, men då så, vad tjafsar du om då?896kwh, då har du fått all din hushållsel gratis?Ja och? Vem tjafsar?
Citat från: thpagu skrivet 21 juni 2011, 23:16:51Citat från: TokJan skrivet 21 juni 2011, 23:13:17Citat från: thpagu skrivet 21 juni 2011, 23:01:18Citat från: TokJan skrivet 21 juni 2011, 22:43:00Och ingen vet ens om killen i länken han hänvisade redovisade verkligt laddad el eller teoretisk.Har du något med sol idag?Om du har det så vet du att den redovisade siffran soltimmar som försäljare/entusiaster redovisar inte ens i närheten stämmer.Var detta inlägget menat till mig eller?Verklig såklart. Vill du ha dags yielden för igår eller?(Invertern har inte hunnit skicka dagens effekt ännu)45.25 kWh. Lite molnigt strax innan 12.00 och mellan kl 14.00-15.00. Toppeffekt 7.289 W kl 12.45Totalt för juni så här långt 896.21 kWhJa, men då så, vad tjafsar du om då?896kwh, då har du fått all din hushållsel gratis?Ja och? Vem tjafsar?Och vad laddade du ner i Januari?
Citat från: TokJan skrivet 21 juni 2011, 23:20:15Citat från: thpagu skrivet 21 juni 2011, 23:16:51Citat från: TokJan skrivet 21 juni 2011, 23:13:17Citat från: thpagu skrivet 21 juni 2011, 23:01:18Citat från: TokJan skrivet 21 juni 2011, 22:43:00Och ingen vet ens om killen i länken han hänvisade redovisade verkligt laddad el eller teoretisk.Har du något med sol idag?Om du har det så vet du att den redovisade siffran soltimmar som försäljare/entusiaster redovisar inte ens i närheten stämmer.Var detta inlägget menat till mig eller?Verklig såklart. Vill du ha dags yielden för igår eller?(Invertern har inte hunnit skicka dagens effekt ännu)45.25 kWh. Lite molnigt strax innan 12.00 och mellan kl 14.00-15.00. Toppeffekt 7.289 W kl 12.45Totalt för juni så här långt 896.21 kWhJa, men då så, vad tjafsar du om då?896kwh, då har du fått all din hushållsel gratis?Ja och? Vem tjafsar?Och vad laddade du ner i Januari?207.39 kWh. Det är det jag menar med årsnettodebitering för då kan man installera hela taket fullt med paneler och ha en gigantisk överproduktion på sommarhalvåretsom jämnas ut på vinterhalvåret.
Citat från: thpagu skrivet 21 juni 2011, 23:24:22Citat från: TokJan skrivet 21 juni 2011, 23:20:15Citat från: thpagu skrivet 21 juni 2011, 23:16:51Citat från: TokJan skrivet 21 juni 2011, 23:13:17Citat från: thpagu skrivet 21 juni 2011, 23:01:18Citat från: TokJan skrivet 21 juni 2011, 22:43:00Och ingen vet ens om killen i länken han hänvisade redovisade verkligt laddad el eller teoretisk.Har du något med sol idag?Om du har det så vet du att den redovisade siffran soltimmar som försäljare/entusiaster redovisar inte ens i närheten stämmer.Var detta inlägget menat till mig eller?Verklig såklart. Vill du ha dags yielden för igår eller?(Invertern har inte hunnit skicka dagens effekt ännu)45.25 kWh. Lite molnigt strax innan 12.00 och mellan kl 14.00-15.00. Toppeffekt 7.289 W kl 12.45Totalt för juni så här långt 896.21 kWhJa, men då så, vad tjafsar du om då?896kwh, då har du fått all din hushållsel gratis?Ja och? Vem tjafsar?Och vad laddade du ner i Januari?207.39 kWh. Det är det jag menar med årsnettodebitering för då kan man installera hela taket fullt med paneler och ha en gigantisk överproduktion på sommarhalvåretsom jämnas ut på vinterhalvåret.Det är ganska bra ändå, själv fick jag 46kwh som matades in i VP.
Visst är det bra men huset behövde 5800kwh i Januari.
Citat från: TokJan skrivet 21 juni 2011, 23:39:47Visst är det bra men huset behövde 5800kwh i Januari.OOOh jäklar. Vad har du för pump? Storlek på hus?Såg nu vad du hade....Hade du högre i januari än i december?
Hade du högre i januari än i december?
ThpaguNu förstår jag var dina fantasins kyler kommer ifrån. Gör man en riktig kalkyl över 20 år så ligger ju halva kostnaden i finansieringen.Vidare så skall vi naturligtvis räkna med skattepåslag om solpaneler går från hobby till verklighet.Det verkar kört med årsnettodebitering utan det är månad som ev med eller utan skatt som gäller. Betyder att man får köpa mycket dyr el och få överskott när det är som billigast.Så att påstå att min kalkyl var så löjligt felaktig var nog bara en felskrivning från din sida Så frågan om solpaneler är lönsamt eller inte idag är ett tvärsäkert nej.Vi får avvakta tills nästa år för att bedöma om och i så fall hur staten är beredd att styra upp denna möjlighet.Men som hobbyverksamhet så kan det ju vara roligt.... För den som har tid, lust, ork o pengar.
Citat från: TokJan skrivet 21 juni 2011, 22:17:09Om man någon gång gjort en lönsamhetskalkyl eller räknat på payoff så är det ganska lätt att se att något inte är lönsamt med en snabb överslagsräkning.Man vill så gärna att något skall vara bra, kanske för att man har ett personligt intresse i saken, men då blir det en hobby och alla hobbys kostar.Man måste se till vad det är man vill ha, billigare el eller något roligt att leka med.Jag såg direkt att kalkylen var optimistiskt, inget negativt sagt, men en vilja något mer än ekonomi Kalkylen är beräknad efter när nettokvittningen är tillämpbar. Och jag har sett samma anläggning med exakt samma konfiguration. Samma växelriktare, samma paneler.Fast det huset hade en något sämre placering än mitt hus och sett vad den verkligen presterar.Vad kostar det mig att köpa 9.500 kWh? Jo ca 11.400:- i dagsläget. Och jag räknade med ett elpris på 1.50:-/kWh inom en snar framtid. Det blir 14.250:-Och mina investeringskostnader är 110.000:-. Vad är det optimistiska?Helt ok att ifrågasätta.
Om man någon gång gjort en lönsamhetskalkyl eller räknat på payoff så är det ganska lätt att se att något inte är lönsamt med en snabb överslagsräkning.Man vill så gärna att något skall vara bra, kanske för att man har ett personligt intresse i saken, men då blir det en hobby och alla hobbys kostar.Man måste se till vad det är man vill ha, billigare el eller något roligt att leka med.Jag såg direkt att kalkylen var optimistiskt, inget negativt sagt, men en vilja något mer än ekonomi