0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jag tror på Kockens förklaring - mätaren mäter vilket 'håll' strömmen går åt. Går den in i huset så registrerar förbrukningsräkneverket energimängden. Går den från huset ut på nätet så registreras mängden av produktionsräkneverket. Producerar man lika mycket som man förbrukar så går det ingen ström genom elmätaren och båda räkneverken står still.Iallafall är det så jag har fått det förklarat för mig tidigare...Men, det är möjligt att man har ändrat principen för att kunna ha flexiblare prismodeller, men i så fall krävs det andra typer av mätare med två ingångar för de olika strömkällorna.
Men då räcker det ju inte med att bara byta mätare hela anläggningen måste anpassas till mätningen. Dessutom måste hela anläggningen plomberas så att man inte kan koppla in sig före mätaren. Jag ser rätt många tekniska "hinder" för hur man ska kunna kontrollera att den egenproducerade elen inte används omätt.
Rabalder, har du tagit med kostnaden för elektrikern som bygger om anläggningen? Det är ju en starkströmsanläggning så man måste ju vara behörig för att pilla med grejerna. Även på lågspänningssidan (12-24 eller 48V) då det handlar om stora strömmar, och vi är inte billiga
Om man funderar lite på hur det fungerar,När panelerna klämmer ur sig 10kw och du själv inte för brukar något, måste de då inte finnas något på andra sidan nettomätaren som suger i sig 10kw för att elen skall gå ut ur huset och mätaren registrera något?Och om alla på gatan har en 10kw anläggning var, säg 160kw tillsammans, kommer det då fortfarande gå 10kw/h ut genom din mätare?
Citat från: TokJan skrivet 20 juni 2011, 22:58:12Om man funderar lite på hur det fungerar,När panelerna klämmer ur sig 10kw och du själv inte för brukar något, måste de då inte finnas något på andra sidan nettomätaren som suger i sig 10kw för att elen skall gå ut ur huset och mätaren registrera något?Och om alla på gatan har en 10kw anläggning var, säg 160kw tillsammans, kommer det då fortfarande gå 10kw/h ut genom din mätare?Det är väl just det som är meningen, att kärnkraft och vattenkraften då reglerar ned sin produktion.Jag tror aldrig att småskalig kraft kan bli så stor att vi får ett överskott i nätet i sin helhet.