0 medlemmar och 4 gäster tittar på detta ämne.
misstänkte väl att de inte skulle ha någon betydelse med gasmängden ,men fick bara ut ca 800 gram när jag tömde pumpen ska vara 1,6kg.,men skulle rörens längd ha någon betydelse om gasen e anpassad till den?
Hej,Innan plusgraderna kom tillbaks här i Skåne så gjorde jag ett försök till manuell avfrostning av den värst igenfrusna Hitachi utedelen med bensingenerator (8kW), 6Kw eltemper och en presenning över allt ihop. Tog ca 4 timmar med 40gr värme under presenningen innan isen var borta. De andra har efter hand töat själva i plussgrader och regn.Han som installerade värmepumparna åt oss var och kollade. Han var djupt förvånad över att Hitachi RAS/RAC-50 INTE har trågvärmare. Alla 4 utedelarna hade klaris upp över nederkanten av förångaren vilken han menade i längden kunde sluta i skador på denna. Han monterar normalt Toshiba VP'ar och har gjort flera installationer som hos oss tidigare med Toshiba-grejor med lyckat resultat.Vid en manuell loggning av "verkstadpumpen" så kunde jag konstatera att den just då värmde i ca 45 min för att sedan avfrosta i 25 minuter. Under värmningscykeln så peekar den med en utblåstemperatur på 30 grader över innetemperaturen efter ca 15 minuter efter avfrostning för att sedan tappa ner till 15 grader över inne temperatur strax innan nästa avfrostning. Innetemperaturen var vid tillfället ca 10 grader p.g.a att värmepumpen stannat på natten innan och blinkade med timerlampan (4 blink i följd).Se bifogad Excellfil.Just nu kör alla 4 värmepumparna igen men det är ju 100% säkert att de lägger av igen nästa gång vi får några dagar med minusgrader.Polaren köpte en Hitachi SX Premium 25 för uppvärmning i sin verkstad. Den har snurrat på utan att isa igen utedelen och med bra uppvärmning.Är Hitachi RAS/RAC-50 / Summit50 en dålig modellserie?MvhFredrik
Hej, du skriver inte vad utetemperaturen var när du mätte, men 30 grader delta T är ett relativt bra värde förutsatt att fläkten går ordentligt. Vad jag reagerar på är att den avfrostar i 25 minuter, det är väldigt väldigt länge. Det bör gå på ca 10 minuter, max.Hur lång tid det är mellan avfrostningarna beror på klimatet utomhus, främst RH. Tätast mellan avfrostningarna får man med temperatur runt 0:an och 100% RH med dis/dimma. När det blir kallare så bör avfrostningarna glesas ut eftersom den absoluta fuktigheten sjunker i luften oavsett RH. Sitter pumpen oskyddad från nederbörd så är snö och eller regn också något som får den att isa på snabbare och därmed avfrosta tätare.Det kan möjligen vara så att avfrostningen tog extra lång tid för att det bara var 10 grader inomhus.
På måndag kommer det tredje kortet från Ahlsells, vore bättre attåtgärda felet än hålla på o ljuga o skicka nya kort. Troligen åker pumpen ner nästa vecka o lämnas tbax, svårt gå vidare när det inte är privatperson som köpt den. Dom skyller på allt möjligt argumenten borde snart vara slut tycker jag. Vore kul o veta om det finns någon sån här pump som fungerar.Före jul var det att pumpen hade något fel men idag så är det bara kortet som är fel, 3 kort testade hittills,hur trovärdigt är det.