Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Personal Heatpump Radiator 1.0  (läst 92715 gånger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #45 skrivet: 28 oktober 2011, 10:50:51 »
Vet inte riktig hur jag skall mäta effekt och COP när jag inte vet luftflödet.
Att kondensorfläktarna ger 75m3/h friblåsande säger inte ett dugg om vad de ger när jag byggt in dom och suger genom kondensorn  Sc:,h

Kanske kan gå med ett tidtagarur och 125l sopsäck men den ger ju också ett motstånd.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad MegaMedic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sorunda
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Hus med Solvärme, flvp och lvvp
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #46 skrivet: 28 oktober 2011, 19:44:23 »
Jag kanske skall dämpa mig. Gick igenom alla hans (3)inlägg där han redan retat gallfeber på folk.

Jag trillade också i fällan :-[

Ja för fan, fortsätt skriv, vi är många som läser, jag skulle inte logga in så ofta om du inte publicerade så mycket tester eller skrev ner dina funderingar. Du är fan en tillgång på detta forum, du har även fått mej ur soffan och kommit igång med flera projekt.
Fortsätt håll flaggan högt. Thumbsup

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #47 skrivet: 29 oktober 2011, 04:02:00 »
Ja för fan, fortsätt skriv, vi är många som läser, jag skulle inte logga in så ofta om du inte publicerade så mycket tester eller skrev ner dina funderingar. Du är fan en tillgång på detta forum, du har även fått mej ur soffan och kommit igång med flera projekt.
Fortsätt håll flaggan högt. Thumbsup

 *vinkar*
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #48 skrivet: 29 oktober 2011, 14:50:36 »
Nu har jag beställt en Arduino Uno för 259:-

Tyvärr blev displayen, LCD 20x4, restnoterad men man kan ju börja snickra på styrprogrammet ändå.
Tänker köra 1-wire mot frånluft, Tilluft, suggas och hetgas temp, PWM via transistor mot fläktarna och ett solidstate relä mot kompressorn.

Jag är lite ringrostig på C++ efter många år av VB programmering men man kommer nog fort in i det.
« Senast ändrad: 29 oktober 2011, 15:14:44 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #49 skrivet: 29 oktober 2011, 17:06:48 »
Något sånt här har jag tänkt i styrningen.

Avfrostningscykel:
Stoppa kompressor och kondensorfläktar.
Kör max varvtal på förångarfläkten.
När suggastemp har nått nära frånlufttemp starta värmecykel.

Värmecykel:
Stoppa alla fläktar.
Finns det värmebehov? Om inte vänta.
Har kompressor stått still i minst 5min? Om inte vänta.
Starta kompressor.
Reglera förångarfläkt för att hålla suggastemp, när suggastemp sjunker öka vartalet på fläkten.
Reglerar kondensorfläktar för att hålla konstant tillufttemp, när tilluft sjunker sänk varvtal på fläkten.
Om skillnad mellan frånluftstemp och suggastemp blir för stor, starta avfrostningscykel.

Jag kan tom ha en utegivare som startar radiatorn om utetemp sjunker fort.
« Senast ändrad: 29 oktober 2011, 17:32:23 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #50 skrivet: 30 oktober 2011, 01:16:14 »
Fy f-n vilken rolig leksak.

Det är som att vara 8år igen och leka med lego  studs
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #51 skrivet: 30 oktober 2011, 16:57:15 »
Det blir nog transistor och relä på kompressorn också.

Solidstate reläer kostar inte mycket om man kör med resistiv last.
Men om man skall köra med reaktiv last (AC3) då blir priset helt plötsligt omotiverat dyrt.

Det vore coolt om man kunde köra en frekvensomriktare på kompressorn, t.ex mellan 25Hz och 70Hz, men jag är rädd för att man får temperatur och smörjproblem om man avviker från 50Hz.

Som det är nu så är kompressorn iskall så den kan nog inte ånga bort något vatten.
Blir en tank för att samla upp vattnet.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #52 skrivet: 01 november 2011, 12:31:26 »
Nu har jag uppskattat den till ca 60m3/h baserat på temphöjningen med gamla fläkten och de nya.

TokJan:
Vad gör värmepumpen för nytta?
I ditt inlägg #26 ser det ut som om du suger luft utifrån, kyler ner den i förångaren, och sedan värmer upp den i rummet. Då borde väl resultatet vara detsamma som för ett elelement, d v s totalt tillförs rummet samma värmeeffekt som eleffekten till kompressorn?

Man kan tycka det om man tittar på min skiss men faktum är att jag kör den som en FLVP med avfrostningscykler så mycket fryser fast på förångaren.

Sedan så går inte avluften direkt till kondensorn utan blandas med rumsluft.

Ett litet räkneexempel:
Om vi säger att jag har 5 ºC på luften ut från förångaren som sedan blandas med 20 ºC från luften i rummet så har jag 15 ºC in till kondensorn som höjs till 38 ºC.

Med 60m3/h blir det ca 600w ut och det drar den inte så COP finns det.
Säg att den drar 200w med frost på förångaren så det COP3.
I början av cykel så är luften ut 41 ºC och innan avfrostning är den 33 ºC

Att jag sedan inte kan förånga bort avfrostningsvattnet har jag redan fått acceptera.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #53 skrivet: 01 november 2011, 13:14:17 »
jag har problem med 1-wire temp givare och arduino.. jag importerar alla relevanta bibliotek.
har tagit hem ett gäng vanliga ntc-motstånd i stället...

Kanske är det bara jag. kanske är mina givare pajko... men jag har alla fall sagt det nu.

Om man inte har för avsikt att bygga upp ett 1-wire nät så ser jag egentligen inte någon anledning till att använda 1-wire givare. Fördelen är så klart att kunna adressera givarna och att dom därmed tar väldigt lite plats på kortet.

Jag har 2st avdankade analoga tryckgivare. Aldrig använda. Visade sig bara ligga precis på gränsen till det bar jag förväntar mig i min VP så jag fick köpa en större storlek.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #54 skrivet: 01 november 2011, 13:19:22 »
Fördelen är väl att det bara går åt 1 portpinne på Arduinon.

Jag tror det är skillnad på vilket library man skall ha om givarna är DS1820, DS18B20 eller DS18S20.

Hur gjorde du för att mappa NTC:n tempresistans mot ADC:s 0-1023?
Tabell, spänningsdelare med ett fast motstånd och huvudräkning eller?
« Senast ändrad: 01 november 2011, 13:20:59 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #55 skrivet: 01 november 2011, 13:48:30 »
Det här med att påfrysning och avfrostning skulle vara ett nollsummespel, hur räknar man då?

Om jag kan köra 55min innan avfrostning så tar det ju inte 55min att avfrosta utan bara max 5min.

Om jag kan kräma ut 334 kJ/kg vatten i 55min och får ut värmen av fasomvandlingen så tar det ju bara 5min med avstängd kondensorfläkt innan jag kan köra igen.

Det kan ju inte bli ett nollsummespel?
Eller betyder det att all infrusen värme i isen blåser ut i rummet. Den blåser ju bara i 5min och inte i 55min.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #56 skrivet: 01 november 2011, 14:53:13 »
Fördelen är väl att det bara går åt 1 portpinne på Arduinon.

Jag tror det är skillnad på vilket library man skall ha om givarna är DS1820, DS18B20 eller DS18S20.

Hur gjorde du för att mappa NTC:n tempresistans mot ADC:s 0-1023?
Tabell, spänningsdelare med ett fast motstånd och huvudräkning eller?
Kanske inte huvudräkning direkt. jag har inte fått NTC motstånden ännu men det finns ju tabeller och så finns det i vissa fall även bibliotek som går att använda.

jag ska kolla upp det där med olika 1-wire givare. jag har DS18s20 men vill minnas att biblioteket jag använde var för ds18b20.

Sitter inte framför garagedatorn så jag kan inte kolla nu
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #57 skrivet: 01 november 2011, 14:56:36 »
http://disipio.wordpress.com/2009/07/17/temperature-measurement-using-arduino-and-a-thermistor/

tror det var den jag kollade på innan jag köpte.
Jag tror nog det är vanligare att folk kört med NTC än 1-wire. Men absolut. jag håller med om fördelarna med 1-wire. Så länge man inte behöver sitta och mecka för mycket för att komma igång.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #58 skrivet: 01 november 2011, 15:21:41 »
"The Steinhart-Hart equation" var inte kattskit direkt  Sc:,h ;D

För mig så skulle det räcka att läsa av suggastemp och rumstemp för att klara av avfrostning och visa rum-är och rum-bör.

Bara 2 pinnar alltså.

Har ju 2 Nibe utegivare NTC 3kohm som ligger och skräpar, skulle kunna fungera.
« Senast ändrad: 01 november 2011, 15:37:51 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #59 skrivet: 01 november 2011, 15:42:21 »
Det borde ju fungera utmärkt med dessa 3kohm ntc givare!

vart mäter du suggastemp?

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!