Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Personal Heatpump Radiator 1.0  (läst 92907 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #210 skrivet: 14 januari 2012, 10:29:19 »
hehe intressant inställning
om du inte är intresserad av att diskutera de frågor du ställer med andra. Varför ställer du dom då?

I ditt fall skulle konceptet av att täta ut kanske främst handla om att hitta den optimala driften där parametrar sammanfaller för att ge minsta möjliga negativa konsekvenser. Bara för att oraklet har nämnt saken behöver ju den underliggande termen eller ambitionen vara dålig.

Om man jämför med en vatten/vatten där deltat på varma sidan påverkar effekten. Man tänker att det borde komma mer med ett högre delta men när man börjar analysera de olika värdena så märker man att en högre kondenseringstemperatur kräver mer in från kompressorn. Och även om underkylningen blir positiv så blir förångningstempen desto negativare. Och kanske upptäcker man att den skillnad som finns mellan kondenseringstemperatur och avgiven värme (framledning) skiljer sig beroende på hur man rattar flödena.

Nu har väl inte du problem med att effekten gör att rumstempen ökar så fort. Du kan säkert ligga på samma kondenseringstemp en längre tid. Samtidigt är den totala effekten i förhålande till drivenergi för fläktar kanske sådan att det inte lönar sig att dra på max?

Jag hade nog valt att genom analys av olika driftlägen hitta en hyfsat optimal temp och sedan försökt få maskinen att hålla den genom löpande justering av fläktar, förutsatt att effekten i maskinen är tillräckligt låg för att kunna hållas i schack av fläktarna. Därutöver hade nog fokus som du säger legat på bra avfrostningscykler, om vilka jag har absolut 0 kännedom. :)

Jag hade valt att analysera:
Förångningstemperatur
Underkylning (kondensering - vätsketemp)
Kondenseringstemp
Kallt o varmt delta

styra:
flödena
start/stop temp med hysteres

loggat:
Förbrukning
avgiven effekt
drifttid
antal avfrostningar
avfrostningstid

Larmhantering
listan kan ju göras lång men kanske tryckgasöverhettning
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #211 skrivet: 14 januari 2012, 17:11:03 »
Varför ska jag ens behöva diskutera?
Tråden handlar inte om det.

Detta är min tråd, sabba den inte  fiR:

Jag tycker precis tvärt om faktiskt, skapar man en tråd här så får man också ställa upp på att svara på frågor både frän stolpskott som mig själv, eller från mer pålästa frågeställare som Rinnan.

Det finns ämnen på det här forumet som jag väljer att helt hoppa över, och det finns ämnen på det här forumet som intresserar mig. Tack både TokJan och DavidRinnan för att just den här tråden blir intressant att följa. Thumbsup Thumbsup

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #212 skrivet: 14 januari 2012, 17:17:43 »
Tack själv.

Utan läsare är det inte kul att gör något.

Jag lät den gå hela natten för att se om den frostade på men på morgonen så gick den fortfarande med full effekt utan frost på förångaren.

Så det blir nog att sänka förångarfläkten för att reducera den kalla luften på golvet.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #213 skrivet: 14 januari 2012, 17:23:37 »
Jag förstår att du endast utvärderar och studerar olika förhållanden nu, men har denna maskinen när den är placerad i ett slutet rum bättre verkningsgrad än ett helt vanligt elelement?

Vad är tanken i framtiden, skall den kalla restprodukten få någon uppgift, eller tänker du att den skall ledas ut från huset helt?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #214 skrivet: 14 januari 2012, 18:26:48 »
Jag förstår att du endast utvärderar och studerar olika förhållanden nu, men har denna maskinen när den är placerad i ett slutet rum bättre verkningsgrad än ett helt vanligt elelement?

Vad är tanken i framtiden, skall den kalla restprodukten få någon uppgift, eller tänker du att den skall ledas ut från huset helt?

COP 3,1, 140w el in 450w värme ut.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #215 skrivet: 14 januari 2012, 18:32:27 »
Men när du drar bort kylfaktorn då, hur många watt går du plus då?

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #216 skrivet: 14 januari 2012, 22:00:56 »
Men när du drar bort kylfaktorn då, hur många watt går du plus då?

Bra fråga  Sc:,h
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #217 skrivet: 15 januari 2012, 16:03:15 »
Vad den gör nu är att den zonar rummet.
Den värmer rummet på bekostnad av kall luft vid golvet.

Den suger frånluften ca 50cm upp på radiatorn på baksidan och släpper ut den kalla avluften vid golvet. Den varma tilluften blåser den ut på toppen och suger frånluft på framsidan ca 20cm upp.

Min termometer på väggen sitter 170cm upp och visar 20 ºC när frånluften på pumpen visar 18,5 ºC

Sänker jag förångarfläkten så får jag mindre kallt på golvet men uteffekten sjunker också.

Men man kanske tjänar på det totalt.

Kondensorfläktarna finns ingen anledning att köra på annat än 100%.
Sänker jag dessa så stiger givetvis uttempen men också kondenseringstempen.

Jag har tänkt prova med att styra förångarfläkten så uteffekten ligger konstant på 400w.
Får se hur det fungerar.
« Senast ändrad: 15 januari 2012, 23:18:44 av TokJan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #218 skrivet: 15 januari 2012, 19:02:12 »
Snickrar lite på lulllullet  ;)

Avfrostning tänker jag avsluta när suggasen är uppe på 12 ºC igen.

Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #219 skrivet: 15 januari 2012, 20:31:28 »
Finns det någon tid kvar av 5min när avfrostningen är klar så tryckutjämnar den.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #220 skrivet: 15 januari 2012, 22:04:24 »
:D
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #221 skrivet: 15 januari 2012, 22:13:23 »
Danfoss rekommendationer är att den står still minst 5min och kör minst 10min på en cykel.

Att den måste stå still och tryckutjämna förstår jag men hur viktigt är det att man inte stoppar den innan man kört 10min?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #222 skrivet: 15 januari 2012, 22:30:34 »
man har ju svårt att se vad det är som skulle gå åt pipan. Men dom vill väl att processen ska ha kommit igång ordentligt kan man gissa.

Jag noterar att det är inte alltid som min maskin utjämnar till 6-7 bar på båda sidorna. Ibland när den startar har den inte kommit dit ännu.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #223 skrivet: 16 januari 2012, 10:24:46 »
Försöker hitta en bra algoritm att styra förångarfläkten med.

Vilket är bäst, att styra den för konstant kondensering (uteffekt) eller som en inverterpump, sänka den ju närmare inställd rumstemp man kommer?

Ett alternativ är också att styra den på frånluftstemp och då blir resultatet att med varmare temp i rummet behövs inte lika hög fläkthastighet.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Personal Heatpump Radiator 1.0
« Svar #224 skrivet: 16 januari 2012, 12:50:49 »
Jag har bestämt mig för att styra förångarfläkten mot diffen mellan rum-är och rum-bör.
Vid settemp går fläkten på 25% och ökar vid större diff för att gå på 100% vid 1 ºC diff eller mer.

Vad jag hoppas med detta är att reducera kyleffekten av golvet.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!