0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
HejHelt OT men eftersom "Themia Support" tycks följa tråden så en fråga direkt till denne.Det är ju vida känt att scroll kompressorns verkningsgradskurva är en parabel, till stor del p.g.a. att konstruktionen har fix inre-kompression. Ni måste ju ha tillgång till sådan verkningsgradskurvor, kan du länka till en sådan för kompressorn i DUO12. Med verkningsgrad menas inte här COP utanverkningsgrad = arbete / (tillförd energi), alltså endast för kompressorn inte VP i helhet.Anledningen till önskan ovan är att mitt system befinner sig i en ytterlighet.
Citat från: luckyman skrivet 04 januari 2006, 18:32:05Själv vet jag att IVT håller på att ta fram en varvtalsstyrd vätska-vatten pump och tar oss 2 steg frammåt i värmepumpstekniken.När jag fick se att Thermia hade redan en färdig så undrade jag vilken kompressor de hade i den. Men ack så besviken jag blev när de endast varvtalsstyr cirk.pumpen. Copelands ZH och varvtalsstyrning fungerar inte vet jag av tidigare tester. Tänk när de första vätska-vatten värmepumparna med R410A och inverterteknik kommer, då kan man snacka COP och besparing. Lite som att gör reklam om schampo "för fett hår"Ja det kan man diskutera om besparningen blir så mycket större.Säg så här: Vi har en 300 L Ackumulator tank.Vi har en elpatron som är på 6kw, och den behöver ha en timme på sig för att täcka det tillfälliga värme behovet, efter det står den still i 15 min och sen är det dags att starta igen.Nu tar vi en Inverter elpatron här: den börjar köra på 4kw för att sen gå för fullt på 6kw, sen trappar den ner kanske till 4kw står där och underhållsvärmer lite sen trappar den ner till 2kw för att kanske till slut stanna helt. (det har nu gått 1 timme och 15 min)Nu börjar värme behovet öka igen efter 15min den trappar upp till 4kw går där ett tag sen stegar den upp till 6kw graderna börjar stiga den trappar ner och så vidare,, Hoppas du förstår min poäng här,det blev mer start stopp med den traditionella elpatronen. Och mer konstant drift på inverter el-patronen.visst energi förbrukningen blir mer varierande med invertern men blev det billigare? du har ju fortfarande lika stort värme behov i huset eller? Min poäng är att energi behovet blir lika stort, det är bara frågan om hur lång tid det ska ta att värma upp saker och ting som bestämmer effekten.Hög effekt = Kort uppvärmnings tid Låg effekt = Längre uppvärmnings tid / Men samma förbrukning i slut ändan
Själv vet jag att IVT håller på att ta fram en varvtalsstyrd vätska-vatten pump och tar oss 2 steg frammåt i värmepumpstekniken.När jag fick se att Thermia hade redan en färdig så undrade jag vilken kompressor de hade i den. Men ack så besviken jag blev när de endast varvtalsstyr cirk.pumpen. Copelands ZH och varvtalsstyrning fungerar inte vet jag av tidigare tester. Tänk när de första vätska-vatten värmepumparna med R410A och inverterteknik kommer, då kan man snacka COP och besparing. Lite som att gör reklam om schampo "för fett hår"
Vet inte Theria Support hur en vätsa/vatten-värmepump fungerar Fördelarna med varvtalssyrning skulle vara flera, för att nämna några:1. Mindre problem med knäppningar i rör och radiatorer p.g.a. temperaturvariationer i radiatorsystemet.2. Högre inkommande temp på brinen, ger högre COP3. En låg och jämn framledningstemp som inte tvingar värmepumpen att arbeta med högre temp/tryck än vad som är nödvändigt.---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Vet inte Thermia Support hur... // Tja vad ska jag säga?1: mindre problem med.... // ja det är möjligt med en mjukare upp stegring av framlednings temperaturen.Anledningen till att man får knäppningar i systemet beror ofta på att på vår och höst perioden när radiator systemet håller en lägre temperatur, så kommer rörena få en chock när man växlar från VVB drift till rad. 50-60 C direkt ut på ett system som hållde 35-40 C där av knäppningen det kan bara lösas med knäppkärl som fångar upp denna dusch med het vatten som kommer.2: Högre temp på brine ger... // ja visst gör det det, men var får du den högre temperturen ifrån har du +1C i berget får du inte mer därifrån hur sakta än kompressorn går.3: en låg och jämn temp... // Tja, har du ett värmebehov på 50C framledning kan man inte köra en lägre tempertur för att hålla värmen uppe. Med ett visst flöde på vattnet måste du hålla samma effekt för hålla tempen uppe.visst kan du istället för att stoppa Vp helt kan du istället varva ner för att bara underhålls värma lite men den måste snart dra på för fullt för att få tempen igen. Det resulterar bara som jag ser det i en jämn gång men inget billigare, bara mer drift
HejVarvtalsreglering av elmotorer har generellt ganska dålig verknigsgrad, man förlorar ca 10-20% med frekvensstyrning. hur det är med Inverterteknik vet jag inte men den har säkert även den föeluster. Så var ligger fördelarna med att varvtalsreglera v/v pumpar?Vore intressant att få ta del av era argumentMvh AndersA
Skulle vara intressant att se ett testexemplar i alla fall.
Har du tittat på Copelands hemsida www.ecopeland.com
Hur menar du då.??
Citat från: Themia Support skrivet 04 januari 2006, 17:50:43Hur menar du då.??Från Thermias hemsida:"Marknadens första bergvärmepump med varvtalsstyrning!Thermia Diplomat Optimum är marknadens första bergvärmepump som automatiskt anpassar sig efter ditt hus aktuella värmebehov.Den är utrustad med varvtalsstyrning som sekund för sekund känner av värmesystemets temperatur, utomhustemperatur och tappvarmvattenförbrukning. På det sättet minimerar den energiåtgången och maximerar värmeproduktionen. Med Thermia Diplomat Optimum kan du därför minska din uppvärmningskostnad med mer än tre fjärdedelar."En liknande formulering fanns i en annons som jag läste.Det må vara rätt i sak, men hur är det meningen att läsaren skall uppfatta budskapet?Att VPn har en varvtalsstyrd cirkulationspump?