0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Gissar att jag fortfarande leder ligan av de med kalla borrhål. Möjligen för att ev konkurrenter om ledartiteln betraktar sina hål ungefär som hemorrojder, nåt man inte snackar brett om.Min borra bottenfrös i sista veckan av November. Har så förblivit, hittills i drygt 4 mån. Men nu när värmeuttaget minskar, närmar sig snart den tidpunkt när omgivande berg lyckas mata in tillräckligt med värme för att smälta isen.Som kallast har kb in varit omkring -3º och kb ut -6º. Men då var utetempen -30º.Nuläget med pumpen igång:Kb in ca -0,5ºKb ut ca-3,5ºUtetemp -1ºMin anläggning har trots det kalla hålet, kommit väldigt bra ut energimässigt. Tre viktiga faktorer.-golvvärme i hela huset= låg framledning.-vp`n är optimerad för golvvärme. Har förstorad förångardel.-vp`n klarar med god marginal värmebehovet utan tillskott av el.-separat kamflänsslingberedare = inga behov av legionellakörningar trots temp 40ºKOB
Jag visste det!! Jag sa till en kille som jobbar med ventilation och värmepumpar att bergvärmehålen kan bottenfrysa "Något jag lärde mig för många år sen" Han fullkomligt idiotförklarade mig inför en massa mäniskor.. Borrhålet kan omöjligen frysa då det värms av en jävla massa berg enl, honom, givetvis är det så att den som skriker högst har ju alltid rätt. Nu har jag iallafall fotat ditt inlägg för att ha i mobilen, träffar ju honom i höst igen "Det är förövrigt han som berättade om någon ny metod där man bara ska borra 60 meter, men när han säger något får man ta det mesta med en nypa salt, det märkliga är att han lyckas ha en firma på ca 20 man.."