0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det går utmärkt att justera denna pumps inställning så att den blåser ut varm- resp. kalluften uppåt, horisontellt och neråt via fjärrkontrollen.Se bruksanvisning i pdf filen: Styrning av luftflödet.http://www.rusta.se/pdf/product/anvandar_4250-0014_kund.pdfVore intressant om du fortsätter att skriva om dina erfarenheter av pumpen alleftersom, från installation och drift. Den är ju mer än prisvärd om den fungerar ett tag.
Jag går på Raffens linje här...Man kan inte få luften att blåsa uppåt. Utblåset är utan luft-spjällen riktat ca 45° nedåt (jag har tagit bort mina), och dom 2 rätt "fjuttiga" spjällen kan knappast förmå att vända luftströmmen uppåt. Man kan ställa spjällen horisontellt, men då blir luftutsläppet rejält strypt (det blir nära stängt läge) + att säkert hälften av luften ändå smiter förbi innanför spjällen där det finns en "glipa", som då blåser ca 45° nedåt. Men varm luft stiger ändå av sej själv. Så det måste inte blåsa uppåt direkt ut från pumpen. Men det förutsätter att trappan upp inte är av "öppen" typ och att man kan placera pumpen så den kan blåsa mot trappan. Det är nog även en fördel med lite avstånd från pumpen till trappan. Då kan du rikta luften lite åt sidan, så den missar trappan, när du kör kyla.Din skiss var "svårtolkad" för mej. Jag kan se inne-delen (röd?) och din önskade luft-riktning (som jag inte tror är direkt möjlig) men övriga delar i skissen begriper jag inte alls... Är trappan med på något sätt?
Ja personligen så har jag ingen aning om detta när det gäller Atlas luftvärmepumpar, men en gissning från min sida får väl bli att innerdelen inte kan blåsa luften snett uppåt förstås, men väl rakt fram utmed taket. Det framgår heller inte av denna länk såvitt jag kan se att luften skulle kunna blåsa snett uppåt taket från innerdelen räknat, bara att den kan justeras i olika lägen. http://www.rusta.se/pdf/product/anvandar_4250-0014_kund.pdfMvh Raffen.
Ja du Zibro, till skillnad från dig som solklart uttalade dig att: "Det går utmärkt att justera denna pumps inställning så att den blåser ut varm- resp. kalluften uppåt, horisontellt och neråt via fjärrkontrollen" så försökte jag vara lite ödmjuk och erkänna att när det gäller just Atlas pumpar så känner jag inte till detta, och detta beror då delvis på mitt ointresse för de här olika slags skräppumparna som finns. Det framgick inte heller av den länk till beskrivning du hänvisade till på något sätt att innerdelen kan blåsa luften snett uppåt. Jag har heller f.ö aldrig någonsin hört talas om att någon pumpinnerdel av något fabrikat överhuvudtaget kan blåsa luften snett uppåt, men väl allt mellan rakt ned i golvet och rakt ut utmed taket, och därför min synpunkt och gissning på att max i den ledden då skulle vara rakt ut utmed taket isf.Som en liten parantes så känner jag f.ö annars mkt väl till att bl.a Toshibas pumpar kan blåsa luften inställbart i olika lägen allt mellan nästan rakt ned mot golvet och upp till rakt ut utmed taket, och detta då utan någon som helst strypning av luftflödet givetvis. Mvh Raffen.
Citat från: Raffen skrivet 14 juni 2011, 10:32:49Ja du Zibro, till skillnad från dig som solklart uttalade dig att: "Det går utmärkt att justera denna pumps inställning så att den blåser ut varm- resp. kalluften uppåt, horisontellt och neråt via fjärrkontrollen" så försökte jag vara lite ödmjuk och erkänna att när det gäller just Atlas pumpar så känner jag inte till detta, och detta beror då delvis på mitt ointresse för de här olika slags skräppumparna som finns. Det framgick inte heller av den länk till beskrivning du hänvisade till på något sätt att innerdelen kan blåsa luften snett uppåt. Jag har heller f.ö aldrig någonsin hört talas om att någon pumpinnerdel av något fabrikat överhuvudtaget kan blåsa luften snett uppåt, men väl allt mellan rakt ned i golvet och rakt ut utmed taket, och därför min synpunkt och gissning på att max i den ledden då skulle vara rakt ut utmed taket isf.Som en liten parantes så känner jag f.ö annars mkt väl till att bl.a Toshibas pumpar kan blåsa luften inställbart i olika lägen allt mellan nästan rakt ned mot golvet och upp till rakt ut utmed taket, och detta då utan någon som helst strypning av luftflödet givetvis. Mvh Raffen. Undrar hur de "råd" som du ofta går in och ger angående produkter som du både är ointresserad av och kallar skräp innehåller för kvalitet och pålitlighet?Om du visade ngn slag ödmjukhet som du skriver att du visar skulle du väl rimligen hålla dig till att kommentera det som du är intresserad av och har någon aning om..
Är det nån som har sett nån normal VP-innedel som kan styra luftflödet uppåt?
Citat från: purjo__ skrivet 14 juni 2011, 13:44:31Är det nån som har sett nån normal VP-innedel som kan styra luftflödet uppåt?Visst!Alla golv modeller.