Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?  (läst 50439 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst1001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #150 skrivet: 16 juni 2011, 07:45:22 »
Om det vore lätt att köra snålt skulle alla vara bäst i världen på det, men som med allt annat finns det säkert myriader av knep för att få lägsta möjliga förbrukning när man kör.
Det skulle förvåna mig oerhört om världsmästaren i ecodriving aldrig frirullade.
Oerhört.


Sen är det ju lite prioritet och intresse.

När jag kör Passaten V5(inte direkt bensinsnål) så drar den runt en dl mindre än när sambon kör den.
Mycket farthållare, jämn hastighet(vilket kräver en del omkörningar då det verkar svårt för andra att hålla en jämna hastighet i våra trakten, de vill gärna pendla mellan 70-90) och mycket motorbroms. Jag vet när jag kan släppa farthållaren och hur långt jag kan rulla så jag slipper bromsa, eller gasa.
Nu känner jag ju verkligen till vägarna så det är ju kanske lite fusk.
Ofta ligger jag under vad fabriken säger att den ska dra. . .

Men sen gillar jag att se en låg förbrukning, sambon skiter i vilket....
Visst har det hänt att man frikopplar och rullar, men det är inte ofta.

Med Golfen(lekbil, förgasare) så blir det en del frikopplade nedförsbackar. . .

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36076
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #151 skrivet: 16 juni 2011, 07:49:54 »
Tja, ingen kan i vart fall få mig att tro att en bilmotor drar mer bränsle frirullande på tomgång, med typ 800 v/min i ett nedförslut som är så precis att farten hålls på 90 km/h om man frirullar, jämför med alternativet, alltså att man ger precis så lite gas att motorn INTE motorbromsar bort fart, men ändå inte heller drar så mycket att farten ökar.
Alternativer med minimalt gaspådrag i ett nedförslut där man lika gärna kan frirulla innebär att man skall "hålla" motorn med bränsle vid ett varvtal på kanske 2800 v/min istället för vid 800 v/min, och det torde svårligen låta sig göras utan att det förbrukar mer bränsle än alternativt, att hålla motorn igång med bara 800 v/min.

Oavsett vad som är mer effektivt måste det vara mikroskopiska skillnader vi talar om, den stora besparingen görs i stadstrafik, om man motorbromsar istället för att använda fordonets bromsar.

Min 10 år gamla Toyota drar ca 0.2 på tomgång vid 90 km/h, och i en av backarna där jag kör dagligen, där man bebehåller farten några hundra meter om man frirullar, där förbrukar den ca 0.3-0.35 om jag istället håller på gasen.
Om man släpper upp gasen helt tappar bilden ca 15 km/h i hastighet på motsvarande sträcka.
Det är inte omöjligt att det är mer ekonomiskt att motorbromsa, trots att jag senare måste accelerera, men jag tycker inte om att köra saktare än nödvändigt.

Jag har sett artiklar/debatter i tidningen vi bilägare som styrker din tes, att det är billigare att motorbromsa om man kör med de olika teknikerna på en teststräcka, men även i detta fall har de använt de två olika teknikerna GENOMGÅENDE på sträckan, och som jag tidigare sagt ett antal gånger så tror jag absolut inte att frirullning alltid är bättre, utan i de flesta fall, och då speciellt i "tätortstrafik" så är det bättre att motorbromsa.
Förmodligen finns det en specifik hastighet som gör att man paserar en gräns där bränsleförbrukningen på tomgång blir så pass hög att det inte lönar sig att frirulla, men att utveckla den typen av resonemang utan att vetenskapligt testa det är lönlöst, mina uppfattningar baserar sig på ren logik.

När det gäller vetenskapliga tester så kan jag meddela att forskare på LTH i vinter lyckades testa fram att odubbade vinterdäck var bättre (bättre grepp) än dubbade...
Finns inte en enda norrlänning som håller med om deras resultat.
Det har ej heller visat sig i någon av de otaliga "vinterdäckstester" som olika biltidningar gjort genom åren.
Visst, de är bättre på vissa fören, men inte när det är riktigt halt, och det är ju då man vill ha bra grepp.
« Senast ändrad: 16 juni 2011, 07:51:49 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #152 skrivet: 16 juni 2011, 21:05:50 »
Eftersom jag är "vetenskapsman" i grunden måste jag naturligtvis vara öppen för att det i vissa fall skulle kunna finnas undantag från att motorbromsalternativet är bäst. En alldeles speciell lutning på en backe av en viss längd i kombination med att man vill hålla en viss hastighet kanske ger fördelar åt frirullningen. Jag har själv många gånger tidigare funderat på frågan men sedan jag köpte bil med färddator har jag nästan maniskt testat alla tänkbara körstilar, gjort fina excelanalyser och diagram mm. jag har även en mycket lång backe som jag kör i några gånger i veckan och där har jag testat frirullning. Mina egna slutsatser är att det inte vid något tillfälle visat sig bättre att frirulla.

De som förspråkar frirullning får gärna lägga upp lite data här så kan vi jämföra. Färdatorn visar väl alltid förbrukning per km även vid frikoppling? Då är det inte så svårt att få fram data. Exakta siffror på verklig förbrukning får man dock inte av en vanlig inmonterad färddator men gör mäter man på exakt samma sätt flera gånger med båda körstilarna så bör man få fram om det är bättre eller sämre. Sen är det inte korrekt att påstå en viss minsking i mililiter för så exakt mäter man inte.

Har bara en fråga angående din forskning,enheten du hämtar mätdatan ur ...vad är det ?
bilens färddator eller ....
är det bilens färddator så ställer jag mig frågan...har du kalibrerar den å är säker på att den stämmer...

har skälv en Ford focus ..det är allmänt kännt att den färddatorn visar mellan 10-15 fel i orginal utföraandet...
har tankat bilen full kört 45 mil å tankat igen å kollat förbrukning å jag vet att den visade rejält fel 
en gång så stod det 0,85 i datorn ,,,då vi räknade tankade liter VS mil slutade förbrukningen på 0.70
en viss skillnad

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #153 skrivet: 16 juni 2011, 21:07:27 »
Mätte du de 45 milen med tumstock eller måttband? Sc:,h

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #154 skrivet: 16 juni 2011, 21:07:57 »
Det gör väl inget om den visar fel, huvudsaken är att man får veta om det ena resultatet är bättre eller sämre än det andra? För den visar inte ett slumpmässigt stort fel, utan felprocenten är lika stor hela tiden.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2596
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #155 skrivet: 16 juni 2011, 21:16:04 »
Volvos nya laddhybrid + andra använder numera frirull så länge inte farten måste sänkas, då laddar dem istället, det är effektivt.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #156 skrivet: 16 juni 2011, 21:17:38 »
Volvos nya laddhybrid + andra använder numera frirull så länge inte farten måste sänkas, då laddar dem istället, det är effektivt.

Det är ju motorbroms, elmotorbroms.

Men dom måste ju, något annat vore otänkbart.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #157 skrivet: 16 juni 2011, 22:07:02 »
Mätte du de 45 milen med tumstock eller måttband? Sc:,h
hej .. nää med bilens trippmätare .. säkert inte 100%,men å andra sidan har jag ej påstått att jag forskar eller har rakt av helt rätt
jag lovar att nästa gång jag kör till malå ska jag testa min metod...å nästa gång ska jag göra motorbroms körning
å jämmföra resultaten...


Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2596
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #158 skrivet: 16 juni 2011, 22:10:41 »
Volvos nya laddhybrid + andra använder numera frirull så länge inte farten måste sänkas, då laddar dem istället, det är effektivt.

Det är ju motorbroms, elmotorbroms.

Men dom måste ju, något annat vore otänkbart.
Ja om farten ska sänkas annars frirullar dem, detta är på väg in i styrningen av vanliga bilars dubbelkopplingslådor också.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #159 skrivet: 16 juni 2011, 22:12:20 »
Volvos nya laddhybrid + andra använder numera frirull så länge inte farten måste sänkas, då laddar dem istället, det är effektivt.

Det är ju motorbroms, elmotorbroms.

Men dom måste ju, något annat vore otänkbart.
Ja om farten ska sänkas annars frirullar dem, detta är på väg in i styrningen av vanliga bilars dubbelkopplingslådor också.

Ja om dom laddar så bromsar dom.

Någonstans skall kraften att ladda med tas ifrån.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #160 skrivet: 16 juni 2011, 22:15:15 »
Mätte du de 45 milen med tumstock eller måttband? Sc:,h
hej .. nää med bilens trippmätare .. säkert inte 100%,men å andra sidan har jag ej påstått att jag forskar eller har rakt av helt rätt
jag lovar att nästa gång jag kör till malå ska jag testa min metod...å nästa gång ska jag göra motorbroms körning
å jämmföra resultaten...



0,7l/mil enligt bilens trippmätare som har gemensam drivning med hastighetsmätaren?

så när du tror att du kört säg 100 mil kanske du bara kört 95, eftersom din mätare med största säkerhet visar fel uppåt som nästan alla andra.

Har du jämfört bilmätaren med GPS:en ngn gång?

Troligtvis visar färddatorn en sannare siffra än din egen uträkning, kan det inte vara så?

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #161 skrivet: 16 juni 2011, 22:36:21 »
Mätte du de 45 milen med tumstock eller måttband? Sc:,h
hej .. nää med bilens trippmätare .. säkert inte 100%,men å andra sidan har jag ej påstått att jag forskar eller har rakt av helt rätt
jag lovar att nästa gång jag kör till malå ska jag testa min metod...å nästa gång ska jag göra motorbroms körning
å jämmföra resultaten...



0,7l/mil enligt bilens trippmätare som har gemensam drivning med hastighetsmätaren?

så när du tror att du kört säg 100 mil kanske du bara kört 95, eftersom din mätare med största säkerhet visar fel uppåt som nästan alla andra.

Har du jämfört bilmätaren med GPS:en ngn gång?

Troligtvis visar färddatorn en sannare siffra än din egen uträkning, kan det inte vara så?
hmm det e sant så sant.måste kollas.. om 100 är 100

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2596
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #162 skrivet: 16 juni 2011, 22:38:45 »
Volvos nya laddhybrid + andra använder numera frirull så länge inte farten måste sänkas, då laddar dem istället, det är effektivt.

Det är ju motorbroms, elmotorbroms.

Men dom måste ju, något annat vore otänkbart.

Ja om farten ska sänkas annars frirullar dem, detta är på väg in i styrningen av vanliga bilars dubbelkopplingslådor också.

Ja om dom laddar så bromsar dom.

Någonstans skall kraften att ladda med tas ifrån.
Du verkar inte vilja förstå vad jag skriver, jag menar inte så men skit samma.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #163 skrivet: 16 juni 2011, 22:41:17 »
Det är du som inte förstår att det är en omöjlighet att frihjula och samtidigt ladda batterierna från hjulen.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2596
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #164 skrivet: 16 juni 2011, 22:43:49 »
Det har jag heller aldrig skrivit!

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!