0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om det vore lätt att köra snålt skulle alla vara bäst i världen på det, men som med allt annat finns det säkert myriader av knep för att få lägsta möjliga förbrukning när man kör.Det skulle förvåna mig oerhört om världsmästaren i ecodriving aldrig frirullade.Oerhört.
Eftersom jag är "vetenskapsman" i grunden måste jag naturligtvis vara öppen för att det i vissa fall skulle kunna finnas undantag från att motorbromsalternativet är bäst. En alldeles speciell lutning på en backe av en viss längd i kombination med att man vill hålla en viss hastighet kanske ger fördelar åt frirullningen. Jag har själv många gånger tidigare funderat på frågan men sedan jag köpte bil med färddator har jag nästan maniskt testat alla tänkbara körstilar, gjort fina excelanalyser och diagram mm. jag har även en mycket lång backe som jag kör i några gånger i veckan och där har jag testat frirullning. Mina egna slutsatser är att det inte vid något tillfälle visat sig bättre att frirulla.De som förspråkar frirullning får gärna lägga upp lite data här så kan vi jämföra. Färdatorn visar väl alltid förbrukning per km även vid frikoppling? Då är det inte så svårt att få fram data. Exakta siffror på verklig förbrukning får man dock inte av en vanlig inmonterad färddator men gör mäter man på exakt samma sätt flera gånger med båda körstilarna så bör man få fram om det är bättre eller sämre. Sen är det inte korrekt att påstå en viss minsking i mililiter för så exakt mäter man inte.
Volvos nya laddhybrid + andra använder numera frirull så länge inte farten måste sänkas, då laddar dem istället, det är effektivt.
Mätte du de 45 milen med tumstock eller måttband?
Citat från: Mike skrivet 16 juni 2011, 21:16:04Volvos nya laddhybrid + andra använder numera frirull så länge inte farten måste sänkas, då laddar dem istället, det är effektivt.Det är ju motorbroms, elmotorbroms.Men dom måste ju, något annat vore otänkbart.
Citat från: TokJan skrivet 16 juni 2011, 21:17:38Citat från: Mike skrivet 16 juni 2011, 21:16:04Volvos nya laddhybrid + andra använder numera frirull så länge inte farten måste sänkas, då laddar dem istället, det är effektivt.Det är ju motorbroms, elmotorbroms.Men dom måste ju, något annat vore otänkbart.Ja om farten ska sänkas annars frirullar dem, detta är på väg in i styrningen av vanliga bilars dubbelkopplingslådor också.
Citat från: Fattiglapp skrivet 16 juni 2011, 21:07:27Mätte du de 45 milen med tumstock eller måttband? hej .. nää med bilens trippmätare .. säkert inte 100%,men å andra sidan har jag ej påstått att jag forskar eller har rakt av helt rättjag lovar att nästa gång jag kör till malå ska jag testa min metod...å nästa gång ska jag göra motorbroms körning å jämmföra resultaten...
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 16 juni 2011, 22:07:02Citat från: Fattiglapp skrivet 16 juni 2011, 21:07:27Mätte du de 45 milen med tumstock eller måttband? hej .. nää med bilens trippmätare .. säkert inte 100%,men å andra sidan har jag ej påstått att jag forskar eller har rakt av helt rättjag lovar att nästa gång jag kör till malå ska jag testa min metod...å nästa gång ska jag göra motorbroms körning å jämmföra resultaten...0,7l/mil enligt bilens trippmätare som har gemensam drivning med hastighetsmätaren?så när du tror att du kört säg 100 mil kanske du bara kört 95, eftersom din mätare med största säkerhet visar fel uppåt som nästan alla andra.Har du jämfört bilmätaren med GPS:en ngn gång?Troligtvis visar färddatorn en sannare siffra än din egen uträkning, kan det inte vara så?
Citat från: Mike skrivet 16 juni 2011, 22:10:41Citat från: TokJan skrivet 16 juni 2011, 21:17:38Citat från: Mike skrivet 16 juni 2011, 21:16:04Volvos nya laddhybrid + andra använder numera frirull så länge inte farten måste sänkas, då laddar dem istället, det är effektivt.Det är ju motorbroms, elmotorbroms.Men dom måste ju, något annat vore otänkbart.Ja om farten ska sänkas annars frirullar dem, detta är på väg in i styrningen av vanliga bilars dubbelkopplingslådor också.Ja om dom laddar så bromsar dom.Någonstans skall kraften att ladda med tas ifrån.