0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är inte grundproblemet med hastighetsbegränsningar som saknar verklighetsförankring att vi alla totalt tappar respekten för dessa och därmed blir det nästan ok att bränna fram i 60 utanför en skola. Hastighetsbegränsningar skall kännas motiverade för att vi ska ta dessa på allvar på varje väg och vid varje tidpunkt.
Ta exemplet med min 9-5 2.3 kombi -05. Har tankat full tank otaliga gånger i Skärblacka och nollställt färddatorn och åkt mot Norrköping. Innan Klinga, MacDonalds och påfarten till E4:an, finns det en kamera och där börjar en flack utförsbacke fram till bron under E4:an, strax innan MacDonalds. När jag kör med växel i hela vägen så ser jag ingen större förändring i färddatorns siffror innan jag svänger ut på E4:an, men däremot om jag frikopplar och bilen rullar på tomgång de sista 500m? vid fartkameran efter 11km så ser jag att snittförbrukningen tickar nedåt kraftigt, likadan jämförelse när jag åker till jobbet. Kanske är vi lurade av detta hela tiden eftersom ditt inlägg om att det kan bli fel vid rullning/frikoppling och tomgång säger annat? OBS detta är inget vetenskapligt test, har ej utrustning för detta, bara bilens färddator, men kan du låna ut någe sån´t så skall jag försöka installera det och blir gärna testpilot. Obs, jag är seriös nu och kommer att medge om jag är ute och cyklar.