Förra helgen var den några fyllskallar som körde rally runt i vår lilla stad. Bla demolerades mina egenhändigt byggda, pittoreska, fartdämpande blomlådor på vägen utanför. Några parkerade bilar och något elskåp fick också smaka på samma medicin. Att ingen person kom till skada är ett under. Det ringdes konstant efter rättvisan, utan resultat. Ligisterna övergav till slut den krockade bilen och började terrorisera boende i området. De försökte stjäla fler bilar och ta sig in i husen häromkring. Fortfarande ingen polis. När delinkventerna lullat iväg utom synhåll körde faktiskt en polisbil förbi på avstånd. Ett snabbt sammankallat gransamverkanråd (eg lynchmobb) lokaliserade missdådarna till parkeringen utanför vår bykrog varvid följande telefonkonversation ägde rum:
-"hallå. Polisen? Vi står 50 meter från nidingarna. De försöker, utan framgång, ta sig in på bykrogen. Skicka en bil genast!"
- Ehh, nä, vi har redan åkt på det där. Det gav inget."
Liknande händelse utspelades för något år sedan när några lokala missbrukare gjorde en stöldturné i garage och uthus till fots. Mitt på blanka dagen utrustade med en kundvagn stal de allt de kom över. Polisen körde några varv, tog lite uppgifter och försvann. Även denna gång lokaliserades gärningsmännen till nämnda bykrog där de stod utanför och försökte sälja stöldgodset. Samma konversation med polisen denna gång.
-"Nej vi har redan varit ute på det där. Vi kan inte skicka någon mer."
Däremot var de väldigt snabba i utryckningen den gången jag "tog saken i egna händer". Inget fel i det iofs. Men det tog nästan
två år innan jag blev ställd inför skranket (ja, rättegång alltså och naturligtvis var det jag som blev fälld om nu någon trott något annat...)
Handläggningstiden är lååååång...
Vi har nu haft fyra (tror jag) inbrott och förlorat moped, cyklar, crossmotorcykel, handmaskiner, verktyg , etc etc. Varje gång har "utredningen" lagts ned omedelbart. Oftast har det beslutet legat i brevlådan innan kopian på anmälan kommit...
Vid två tillfällen har jag själv forskat fram namn och adress på förövarna. Inget polisen varit intresserad av. Utredningen är ju redan avslutad. Men vänta bara...
(måste dock ligga lågt något år...)
Visst, försäkringen täcker något men
inte de dyrare sakerna som crossen (oregistrerat motorfordon) eller "
annan stöldbegärlig utrustning".
Jag skyller inte på de enskilda polismännen eller lokala polisväsendet. De följer nog sina direktiv. Prioriteringar har gjort att alla småbrott ska passera utan åtgärd. Det finns inte resurser så man flyttar över handläggningen direkt på försäkringsbolagen. Man kan alltså säga att vi via våra försäkringspremier försörjer personer ur de lägre samhällsskikten. Förr dem har det ju också skett nedskärningar de senaste åren. De vet att de inte kommer att åka dit, så det är fritt fram att plocka sitt levebröd ur medelklassens förråd. Vi har ju fått lägre skatt och har råd med premierna och dessutom frigörs resurser för polisväsendet till annan viktigare verksamhet. Ett riktigt "win win scenario". Eller...
Blir jag "K"-stämplad (vpk) om jag föredrar att betala lite mer i skatt för att bättre finansiera polis och rättsväsende och kanske till och med något till de socialt utslagna mot att jag får ha mina saker ifred? Känslan av att ha haft drogpåverkade galningar rotandes i mitt hus är inte trevlig... Den kan jag betala mycket för att slippa. Att mina barn inte ska riskera att bli överkörda av fyllskallar utanför sitt hem är fan inget jag vill behöva oroa mig för. Det blåser jag gärna ännu fler gånger för. Kanske till och med på golfbanan...