Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?  (läst 50445 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #135 skrivet: 15 juni 2011, 13:36:11 »
Problemet med enhjulsdrivna bilar är att dom blir fullkomligt okörbara på grund av osymmetrisk dragkraft, men undantaget det så är det ingen dum idé (som iofs garanterat redan har testats).

Jag vet inte vad du kör för bil, men det kräver inte många procents utförsbacke för att min bil ska klara att hålla hastigheten eller rentav öka med motorbroms, och då är det ändå en 4x4 som är 10 år gammal. En modern bil som är byggd för det (och kanske dessutom tvåhjulsdriven) är förstås ännu bättre. Subarus nya steglösa automat släpper ner motorn till runt 1500-2000 rpm för att den ska göra så lite motstånd som möjligt när man rullar utför. Bilar byggs för det, forskare säger att det är så, och praktiska tester visar att det stämmer, så varför fortsätter du att säga emot?
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #136 skrivet: 15 juni 2011, 14:15:12 »
Tror dock att alla nyare (2010?) insprutningsmotorer stänger av insprutningen vid motorbroms.

Står då 0,0 på min dator vid motorbroms och det är vanlig bensin utan flexifuel.

Sen kan jag väl hålla med om att en bil som frihjular kommer längre än motorbroms men det är inget bra sätt att köra på eftersom man tappar lite av kontrollen över bilens framfart.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #137 skrivet: 15 juni 2011, 15:12:17 »
Problemet med enhjulsdrivna bilar är att dom blir fullkomligt okörbara på grund av osymmetrisk dragkraft, men undantaget det så är det ingen dum idé (som iofs garanterat redan har testats).

Jag vet inte vad du kör för bil, men det kräver inte många procents utförsbacke för att min bil ska klara att hålla hastigheten eller rentav öka med motorbroms, och då är det ändå en 4x4 som är 10 år gammal. En modern bil som är byggd för det (och kanske dessutom tvåhjulsdriven) är förstås ännu bättre. Subarus nya steglösa automat släpper ner motorn till runt 1500-2000 rpm för att den ska göra så lite motstånd som möjligt när man rullar utför. Bilar byggs för det, forskare säger att det är så, och praktiska tester visar att det stämmer, så varför fortsätter du att säga emot?
hej ...för att nått som är gratis inte går att få billigare ...tjänar du 30 km/t på att rulla kostar dig den extra farten inget
bilen rullar .sen om motorn får åt hvette för mycket bränsle på tomgång är inte mitt fel..
om din teknik med motor broms funkar skulle vi inte alla motorbromsa oss fram...då det är billigast enligt din utsago å dina rön

i min värd måste jag gasa för bilen ska gå frammåt ..släpper jag gasen = motorbromsar tar det inte många meter innan jag tappar fart och bilen stannar av

målert jag satt är att tex alltid hålla ca 100km/t  rullar jag nerför kan det gå fortare,då min "rullfart" går ner mot 90 kmt så möter jag upp med motorn å håller 100 igen,jag tror inte man tjänar nån soppa på att släppa ner bilen förlågt i fart då jag måste hämta igen den med mer gas pådrag...
samma med uppförsbackar ligger jag på 100 i början på backen så låter jag farten dala ner till 90 innan jag börjar mata på mer bränsle för att hålla farten uppe
allt det handlar om är att köra mjukt och undvika att trycka ner gasen mer än nödvändigt..anpassa gasen väldigt försiktigt
i uppförbackar å försöka hålla jämn gas utan att pumpa på gasen

fart hållaren i bilar gör det du skriver om ..motorbromsar nedför,har än alldrig hafft ett enda problem att köra betydligt billigare än med fart hållaren  skiljer lätt 0.05-0.07 dl  mellan min fegkörning å farthållarna '

sen lever man tyvär inte alltid som man lär men jag brukar förskojs skull i bland testa hur billigt det går att snålköra bilen
rekordet jag har e 0.55 snitt på 8 mil med målet 100kmt  dvs farten pendlade mellan 90-110 ca
med 95 okt bränsle tanken
« Senast ändrad: 15 juni 2011, 15:21:31 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #138 skrivet: 15 juni 2011, 15:14:08 »
Tror dock att alla nyare (2010?) insprutningsmotorer stänger av insprutningen vid motorbroms.

Står då 0,0 på min dator vid motorbroms och det är vanlig bensin utan flexifuel.

Sen kan jag väl hålla med om att en bil som frihjular kommer längre än motorbroms men det är inget bra sätt att köra på eftersom man tappar lite av kontrollen över bilens framfart.
hmm hur menar du nu ????? menar du att bromsen slutar funka då du lägger ur växeln?
då du tappar kontrollen...eller brukar du ni gasa er ur olyckor...
« Senast ändrad: 15 juni 2011, 15:28:37 av Dr Chun-Lan »

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #139 skrivet: 15 juni 2011, 15:27:00 »
Tror dock att alla nyare (2010?) insprutningsmotorer stänger av insprutningen vid motorbroms.

Står då 0,0 på min dator vid motorbroms och det är vanlig bensin utan flexifuel.

Sen kan jag väl hålla med om att en bil som frihjular kommer längre än motorbroms men det är inget bra sätt att köra på eftersom man tappar lite av kontrollen över bilens framfart.
hmm menar du att bromsen slutar funka då du lägger ur växeln??? då du tappar kontrollen...
eller brukar du ni gasa er ur olyckor...

Jag menar att man tappar lite av kontrollen över bilen.

Inte trampar väl du ner kopplingen och bara bromsar in i en korsning när du skall svänga?

Kopplingen är väl det sista man trampar ned?
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #140 skrivet: 15 juni 2011, 15:47:04 »
Tror dock att alla nyare (2010?) insprutningsmotorer stänger av insprutningen vid motorbroms.

Står då 0,0 på min dator vid motorbroms och det är vanlig bensin utan flexifuel.

Sen kan jag väl hålla med om att en bil som frihjular kommer längre än motorbroms men det är inget bra sätt att köra på eftersom man tappar lite av kontrollen över bilens framfart.
hmm menar du att bromsen slutar funka då du lägger ur växeln??? då du tappar kontrollen...
eller brukar du ni gasa er ur olyckor...

Jag menar att man tappar lite av kontrollen över bilen.

Inte trampar väl du ner kopplingen och bara bromsar in i en korsning när du skall svänga?

Kopplingen är väl det sista man trampar ned?
hej .. jaja e det så du menar,jag har alldrig känt det så..
jag brukar ha gasfoten på bromsen då jag rullar å det känns tryggt...gasar jag inte så har jag höger foten över till bromsning
min foord har stabil tomgång så jag behöver inte sitta å hålla igång den medans jag rullar

använder sällan kopplingen utan rycker in växlarna ,skulle jag va tvungen å frikoppla gör jag det med vänster foten ..så min högra fot blandas inte in i det arbetsmonentet....
« Senast ändrad: 15 juni 2011, 15:48:38 av Dr Chun-Lan »

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #141 skrivet: 15 juni 2011, 15:50:14 »
använder sällan kopplingen utan rycker in växlarna ,skulle jag va tvungen å frikoppla gör jag det med vänster foten ..så min högra fot blandas inte in i det arbetsmonentet....

Kan du väl aldrig mena  :o

Skulle aldrig våga köra min bil till garantiservicen om jag gjorde så.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Gäst1001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #142 skrivet: 15 juni 2011, 15:52:47 »
använder sällan kopplingen utan rycker in växlarna ,skulle jag va tvungen å frikoppla gör jag det med vänster foten ..så min högra fot blandas inte in i det arbetsmonentet....

Kan du väl aldrig mena  :o

Skulle aldrig våga köra min bil till garantiservicen om jag gjorde så.


Han kör med andra ord inte en sunkig bensinare.
Det går att göra så på vissa bilar. Pappas gamla Ford Eskrot gick det hur bra som helst att växla utan att koppla...
även Golf disel.... man jobbar med motorn, inte mot...

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #143 skrivet: 15 juni 2011, 16:04:47 »
Jag bytte in min diesel-SUV i höstas pga skatten som var 6200/år mot 880/år nu.

Hade nog inte vågat "rycka" i några växlar på den heller.
Nu vet vad du menar med att jobba med motorn och inte emot men vi snackar väl ändå lastbil eller?

Ingen personbilsväxellåda mår bra av att man växlar utan att frikoppla om det inte är tiptronic.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #144 skrivet: 15 juni 2011, 16:24:03 »
Jag bytte in min diesel-SUV i höstas pga skatten som var 6200/år mot 880/år nu.

Hade nog inte vågat "rycka" i några växlar på den heller.
Nu vet vad du menar med att jobba med motorn och inte emot men vi snackar väl ändå lastbil eller?

Ingen personbilsväxellåda mår bra av att man växlar utan att frikoppla om det inte är tiptronic.
Getrag med rakka drev...

haha  >:D

Utloggad cheetah1

  • Knappast någon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Skåne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #145 skrivet: 15 juni 2011, 16:42:29 »
Växla utan att frikoppla går alldeles utmärkt om man ser till att ingående och utgående axel på växellådan har samma hastighet, dvs mellangas vid nedväxling.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #146 skrivet: 15 juni 2011, 19:09:22 »
Växla utan att frikoppla går alldeles utmärkt om man ser till att ingående och utgående axel på växellådan har samma hastighet, dvs mellangas vid nedväxling.

Det vet väl jag också och har också crossväxlat många motorcyklar i mina dagar.

Vad jag sa var att jag inte skulle göra det med min bil.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #147 skrivet: 15 juni 2011, 20:20:16 »
Jag drar den slutsatsen att det fungerar olika på olika bilar. Vid en utförsbacke om bilen drar igen "spjället" så inget bränsle tillförs så tappar bilen fart, om det inte är en brant utförsbacke, så branta utförslöpor finns inte i min region där jag kör till vardags, därför drar bilen mindre bränsle om man frikopplar, annars motorbromsar den och då måste man gasa och då tar det mera bränsle än om bilen rullar på tomgång, ser det så tydligt på färddatorn i min SAAB, men som jag skrev att det kan fungera olika på bilarna beroende på fabrikat. Att vid genomgången ecodriving såga allt vad andra skriver om sina erfarenheter som inte stämmer med deras erfarenhet finner jag lite konstigt. Det är nog väldigt olika förutsättningar. Växla utan koppling har aldrig funkat bra på SAAB om man inte haft frikoppling. Däremot vet jag att 140, 240, Golf, behöver inte vara diesel, funkar bra bara man anpassar motorns varvtal, man känner i spaken om man är lätt på handen när nästa växel ska i.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 36076
  • Karma +57/-50
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #148 skrivet: 16 juni 2011, 00:05:49 »
Att bli "religiös" på en kurs har nog många råkat ut för, men det behövs lite mer än en duktig kursledare för att få mig att tro på att motorboms ALLTID är bättre, så är det naturligvis inte, men som sagt, i stadstrafik, och om man vill ta sig snabbt fram (snabbare än med frirullning) så är det garanterat bättre än att gasa/bromsa för att komma fort fram.

Om det vore lätt att köra snålt skulle alla vara bäst i världen på det, men som med allt annat finns det säkert myriader av knep för att få lägsta möjliga förbrukning när man kör.
Det skulle förvåna mig oerhört om världsmästaren i ecodriving aldrig frirullade.

Oerhört.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad patrik123

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Skåneland
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +1/-2
  • Nibe 1115 5kW Skåne
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #149 skrivet: 16 juni 2011, 06:13:59 »
Eftersom jag är "vetenskapsman" i grunden måste jag naturligtvis vara öppen för att det i vissa fall skulle kunna finnas undantag från att motorbromsalternativet är bäst. En alldeles speciell lutning på en backe av en viss längd i kombination med att man vill hålla en viss hastighet kanske ger fördelar åt frirullningen. Jag har själv många gånger tidigare funderat på frågan men sedan jag köpte bil med färddator har jag nästan maniskt testat alla tänkbara körstilar, gjort fina excelanalyser och diagram mm. jag har även en mycket lång backe som jag kör i några gånger i veckan och där har jag testat frirullning. Mina egna slutsatser är att det inte vid något tillfälle visat sig bättre att frirulla.

De som förspråkar frirullning får gärna lägga upp lite data här så kan vi jämföra. Färdatorn visar väl alltid förbrukning per km även vid frikoppling? Då är det inte så svårt att få fram data. Exakta siffror på verklig förbrukning får man dock inte av en vanlig inmonterad färddator men gör mäter man på exakt samma sätt flera gånger med båda körstilarna så bör man få fram om det är bättre eller sämre. Sen är det inte korrekt att påstå en viss minsking i mililiter för så exakt mäter man inte.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!