0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Problemet med enhjulsdrivna bilar är att dom blir fullkomligt okörbara på grund av osymmetrisk dragkraft, men undantaget det så är det ingen dum idé (som iofs garanterat redan har testats).Jag vet inte vad du kör för bil, men det kräver inte många procents utförsbacke för att min bil ska klara att hålla hastigheten eller rentav öka med motorbroms, och då är det ändå en 4x4 som är 10 år gammal. En modern bil som är byggd för det (och kanske dessutom tvåhjulsdriven) är förstås ännu bättre. Subarus nya steglösa automat släpper ner motorn till runt 1500-2000 rpm för att den ska göra så lite motstånd som möjligt när man rullar utför. Bilar byggs för det, forskare säger att det är så, och praktiska tester visar att det stämmer, så varför fortsätter du att säga emot?
Tror dock att alla nyare (2010?) insprutningsmotorer stänger av insprutningen vid motorbroms.Står då 0,0 på min dator vid motorbroms och det är vanlig bensin utan flexifuel.Sen kan jag väl hålla med om att en bil som frihjular kommer längre än motorbroms men det är inget bra sätt att köra på eftersom man tappar lite av kontrollen över bilens framfart.
Citat från: TokJan skrivet 15 juni 2011, 14:15:12Tror dock att alla nyare (2010?) insprutningsmotorer stänger av insprutningen vid motorbroms.Står då 0,0 på min dator vid motorbroms och det är vanlig bensin utan flexifuel.Sen kan jag väl hålla med om att en bil som frihjular kommer längre än motorbroms men det är inget bra sätt att köra på eftersom man tappar lite av kontrollen över bilens framfart.hmm menar du att bromsen slutar funka då du lägger ur växeln??? då du tappar kontrollen...eller brukar du ni gasa er ur olyckor...
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 15 juni 2011, 15:14:08Citat från: TokJan skrivet 15 juni 2011, 14:15:12Tror dock att alla nyare (2010?) insprutningsmotorer stänger av insprutningen vid motorbroms.Står då 0,0 på min dator vid motorbroms och det är vanlig bensin utan flexifuel.Sen kan jag väl hålla med om att en bil som frihjular kommer längre än motorbroms men det är inget bra sätt att köra på eftersom man tappar lite av kontrollen över bilens framfart.hmm menar du att bromsen slutar funka då du lägger ur växeln??? då du tappar kontrollen...eller brukar du ni gasa er ur olyckor...Jag menar att man tappar lite av kontrollen över bilen.Inte trampar väl du ner kopplingen och bara bromsar in i en korsning när du skall svänga?Kopplingen är väl det sista man trampar ned?
använder sällan kopplingen utan rycker in växlarna ,skulle jag va tvungen å frikoppla gör jag det med vänster foten ..så min högra fot blandas inte in i det arbetsmonentet....
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 15 juni 2011, 15:47:04använder sällan kopplingen utan rycker in växlarna ,skulle jag va tvungen å frikoppla gör jag det med vänster foten ..så min högra fot blandas inte in i det arbetsmonentet....Kan du väl aldrig mena Skulle aldrig våga köra min bil till garantiservicen om jag gjorde så.
Jag bytte in min diesel-SUV i höstas pga skatten som var 6200/år mot 880/år nu.Hade nog inte vågat "rycka" i några växlar på den heller.Nu vet vad du menar med att jobba med motorn och inte emot men vi snackar väl ändå lastbil eller?Ingen personbilsväxellåda mår bra av att man växlar utan att frikoppla om det inte är tiptronic.
Växla utan att frikoppla går alldeles utmärkt om man ser till att ingående och utgående axel på växellådan har samma hastighet, dvs mellangas vid nedväxling.