0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Lägre hastigheter ger betydligt lägre utsläpp. Sambandet är extremt tydligt i farter över 50 km/h. Att öka tillåten hastighet på 110 vägar leder till ännu högre utsläppsmängder trots att de idag är aldeles för höga. Det är inte bara krockrisker som ligger bakom hastighetsreglerna.
Citat från: patrik123 skrivet 08 juni 2011, 05:52:07Lägre hastigheter ger betydligt lägre utsläpp. Sambandet är extremt tydligt i farter över 50 km/h. Att öka tillåten hastighet på 110 vägar leder till ännu högre utsläppsmängder trots att de idag är aldeles för höga. Det är inte bara krockrisker som ligger bakom hastighetsreglerna. Hej.. varför inte göra nått vettigt åt utsläppen....en diselbil är bättre för miljön lika förbannat så har staten bestämt sig för att skatta dom till döden...i vårat fall så drar en bensin buss ca 1.0-1.4 liter per mil....en disel ligger på 0,6-0,7 DVS ca 50% lägre förbrukning å utsläpp
enda skälet till varför jag kör flexi fuel....e skatten + kamkedjan.....511 kr per år i skatt å 20 000 mil på kamkedjan gör service å underhåll billigt
Rr Chuan. Diesel är knappast bättre för miljön tvärtom. Diesel i sig är betydligt sämre än bensin, diesel ger tom mer klimatpåverkan per liter men dieselmotorn är däremot lite effektivare. Därför är klimatpåverkan från en modern diesel mindre än motsvarande bensinvariant. ännu mindre klimatpåverkan blir det med biobränslen naturligtvis.Att man skattas till döds föstår jag inte. De är ju helt skattebefriade i 5 år och därefter en jämförbar skatt. har de högre skatt beror dec ju på att de släpper ut alldeles förmycket.sen undrar jag varför det är dumt att betala för att vara miljövänligare. Är det lika dumt att inte sno godis från småbarnen istället för at köpa själv? Jag förstår inte riktigt logiken. Jag vet att de flesta är egoistiska och väljer det billigaste men man är väl inte dum för att man har högre moral?
Rr Chuan. sen undrar jag varför det är dumt att betala för att vara miljövänligare. Är det lika dumt att inte sno godis från småbarnen istället för at köpa själv? Jag förstår inte riktigt logiken. Jag vet att de flesta är egoistiska och väljer det billigaste men man är väl inte dum för att man har högre moral?
Du har faktiskt inte mycket rätt i det du skriver.Skatten är helt rätt efter utsläppsnivåer idag.Det finns väldigt tunga och säkra bilar som dessutom klarar att kvala in med 5 års skattebefrielse.Kallar du VW Passat, Volvo V70, Audi A4 mm mm som pygmebilar så fattar jag inte hur du tänker...
Du pratade om pygmebilar vilket inte är sant.Det är ganska få som har de behoven du har och det kanske dröjer ngt år till innan de klarar dagens regler men skatten är ju inte direkt hög på ens en större dieseldriven bil.
hej .. allt beror på vad du jämmför med....05 cittra c8 disel...6000-7000kr år....en likadan fast 07 ca 3800kr år en ford focus 07 flexi fuel ...som min 511kr per år i skatt....