Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?  (läst 50411 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19393
  • Karma +15/-15
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #60 skrivet: 06 juni 2011, 10:23:27 »
haha som ni resonerar så kunde alla köra om kring med mopedbilar... en sån som min granne har ostrypt gör den väl 60 max
å drar 0.2 dl mil....tror bestämt att mina bilar går billigare i en jämn fart tex 110  än å ligga å jucka upp å ner i 70-90
på en stor väg ..har man väl fått upp fart så e det ingen större match å hålla den uppe,det drar inte så mycket bränsle
det som kostar är fartökningar och inbromsningar och omkörningar....

nää visst jag kommer att betala räkningen å se glad ut vidhåller ochså att polisen behövs,men lägg om kurs
jaga ratt fyllisar,folk som tokkör inne i samhällen å utanför skolor å dagis
där det behövs och gör nytta
ska ni ha trafik övervakning ute i obyggden så smäll upp kameror...billigt å bra å funkar året om...

å till det med hastighets gränser ...dom e satta för sämsta väglaget dvs med säkerhet  det ska gå köra i 90 på en 90 väg även om det är dåligt väglag  å även om man är en kass driver..så ska man kunna hålla 90 utan att dräpa sig
rimm å reson ...njaa då det mig veterligen är 70 på alla grusvägar här hemma ...det verkar inte logiskt å ha 70 på en kostig som e 3,5m bred  mötande bilar få hålla i diket på vissa ställen....å 90 på en stoor europa väg  med 15 meters vägbredd

nää lägg energin på sånt som behövs inbrott rån å misshandel å nån gång per år så gör ni riktiga trafik kontroller där det behövs

Prova att köra i 80 kmh istället för 110 kmh så får du se hur mycket det skiljer gissar på minst 1 dl milen och det är lättare att hålla en jämn fart i lägre hastighet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #61 skrivet: 06 juni 2011, 10:23:53 »
Det finns en miljöaspekt också, över 80km/h ökar förbrukningen kvadratiskt med hastigheten.

Även bullernivån blir lägre med lägre hastighet
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Gäst1001

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 160
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #62 skrivet: 06 juni 2011, 10:54:03 »
Det jag inte förstår är att ni inte har kommit in på de nötterna som ska ligga i lägre hastighet än vad som är satt.
tex hos mig så har jag nästan 80väg hela vägen till jobbet. Jag ligger normalt i ca 100 hela vägen med min pendlarbil. Med snabbebilen så kan man lätt ligga i 160 utan att vara en direkt fara. Dvs vägen är riktigt bra!

Men liktväl ska det ligga något nöt och köra i 60(eller pendla mellan 60-90).... sådana tas inte upp men jag anser dem att vara en direkt trafikfara. De enda gångerna jag har varit nära att smälla är när jag har legat bakom en sådan "för" länge och inte vill annat än om...

men så kommer det: de kanske inte kan hantera bilen i en högre hastighet...

MEN STANNA HEMMA DÅ!!!

Sen kan jag inte mer än att hålla med Richard om polisens agerande. (dock var den ganska bra i min gamla bostadsort. De brukade stå på 30sträcka, före eller efter och plocka folk.... det tycker jag är helt ok. Har även åkt fast på en lång raka där det var 90 och jag körde i 110. nybyggd väg med stängsel och inte en bil i närheten. En lördagkväll strax innan 22....!!!
Helt ok!
Även på 50sträcka innan den enda fartkameran på flera mils avstånd...  huvuddunk huvuddunk huvuddunk


Dock har jag inte sett polisen på min nya bostadsort ännu. Förutom vid en trafikolycka...
Har bott här i ca 10månader.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #63 skrivet: 06 juni 2011, 11:03:36 »

Just det fall som jag nu diskuterar är dessutom rena parodin på lag och ordning...


Anade nästan att det fanns en historia bakom din något rigida inställning till hastighetsbegränsningar och dess kontrollanter. Efter lite "provocerande" fick vi höra den. Intressant och lite tragikomisk men du förstår ju att den inte inte representativ för hela landet. Även om både rättshaverister och felaktig myndighetsutövning finns lite varstans är det ju många som likt robbansson här ovan träffar på trevliga och förstående poliser.


finns inte rim å reson i att ha 80 på en fin väg, med viltstängsel röjda vägkanter och typ 1bil / 10km ...
samtidigt har vi samma fartbegränsning på en slingrig grusväg, smal som bara den och det är en bedrift om man klarar att hålla 80 där utan att hamna i diket.....
rimligheten i detta ???

 ;D Det är faktiskt tillåtet, ja, t o m rekommenderat, att man anpassar sin hastighet nedåt när vägen så kräver det... Ingen kommer tycka du är en sämre förare för att du inte klarar att hålla 80 i gruskurvorna...

Det jag inte förstår är att ni inte har kommit in på de nötterna som ska ligga i lägre hastighet än vad som är satt.


Kanske för att de flesta faktiskt tycker att det är helt i sin ordning att alla, även nötterna, får fara runt fritt på vårt gemensamt finansierade vägnät ;)

Läskig inställning du har uber...
« Senast ändrad: 06 juni 2011, 11:27:47 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2596
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #64 skrivet: 06 juni 2011, 12:16:36 »
Från idag "länsvägen var bred och rak":
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article13130634.ab

4st döda med all sannolikhet en förare som tyckte sig vara extremt duktig och att hastigheten var bra till den fina vägen.

uber verkar vara en typisk förare som sådant här skulle kunna inträffa för, vägbilar är absolut inte byggda för att stå emot krockar i 160km/h, du kommer troligen att dödas vid en olycka, krocktester utförs i väldigt mycket lägre hastigheter. F1-bilar däremot är något helt annat men krockskydden i dessa kostar också miljoner.


Från Euro Ncap:
Why have you chosen such a high front impact test speed?
By carrying out frontal impact tests at 64km/h (about 40 mph) we are simulating a car impacting a similar sized car where both cars are travelling the same speed of 55 km/h. This speed has been shown by accident studies to address a high proportion of fatal and severe injury accidents.


Should this not be higher given driving speed limits are higher?
Accident research shows that carrying out frontal impacts at 64km/h speed covers a large proportion of the serious and fatal accidents which occur. Even if the maximum speed limit is 120 km/h, few accidents occur at such speeds and where they do, it is beyond current capabilities to provide protection for the car's occupants.
« Senast ändrad: 06 juni 2011, 12:22:59 av Mike »

Utloggad robbansson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt nytt måste provas!
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #65 skrivet: 06 juni 2011, 13:15:56 »
jodu, stulen bil och säkert onyktra... kan man kanske säga att det skipades lite rättvisa...  hårt men sant, de stjäl inget mer....

vill man spinna vidare på detta så hade detta aldrig hänt om polisen förhindrat stölden ... eller?
« Senast ändrad: 06 juni 2011, 13:18:38 av robbansson »

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #66 skrivet: 06 juni 2011, 13:33:37 »
Vi får hoppas att Uber håller sig borta från vägarna om några år. När andra blir äldre, får lite sämre syn, hörsel och reaktionsförmåga så är det föredömligt att dessa personer anpassar sin fart efter sina egna förutsättningar. Det måste vara livskvalitet att kunna fortsätta köra bil även som 65+, och gör man då detta med ansvar så blir vägarna säkrare för oss andra också.

Men det är klart vore alla som 20-25-åringar i trafiken skulle vi ju faktiskt komma fram liite fortare, i alla fall de av oss som kommer fram... ;)


Edit:
Med snabbebilen så kan man lätt ligga i 160 utan att vara en direkt fara. Dvs vägen är riktigt bra!


Kanske vore det bättre om du höll dig borta från vägarna redan nu?
« Senast ändrad: 06 juni 2011, 13:37:03 av Fattiglapp »

Utloggad Art Deco

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2102
  • Karma +9/-4
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #67 skrivet: 06 juni 2011, 13:48:52 »
Exemplet med den stulna bilen hör inte hemma i denna tråd, även om nu media ev försöker ge polisen skulden genom att de ev skulle ha "hetsat" de stackars fyra invandrarkillarna...

Shit happens:
http://na.se/image_processor/1.1231486.1307345786!/image/3126169267.jpg_gen/derivatives/full/3126169267.jpg

(ni får kopiera ned länken och sen klistra in - sidan fixar inte att länka själv)



« Senast ändrad: 06 juni 2011, 13:53:48 av Art Deco »
Friskt kopplat - hälften brunnet ....

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #68 skrivet: 06 juni 2011, 13:49:24 »
Vi får hoppas att Uber håller sig borta från vägarna om några år. När andra blir äldre, får lite sämre syn, hörsel och reaktionsförmåga så är det föredömligt att dessa personer anpassar sin fart efter sina egna förutsättningar. Det måste vara livskvalitet att kunna fortsätta köra bil även som 65+, och gör man då detta med ansvar så blir vägarna säkrare för oss andra också.

Men det är klart vore alla som 20-25-åringar i trafiken skulle vi ju faktiskt komma fram liite fortare, i alla fall de av oss som kommer fram... ;)


Tror inte Uber inser att han är riktigt nära att själv hamna i den kategorin som ska hålla sig hemma enligt hans eget resonemang. De som av olika anledningar inte kan eller vill anpassa sitt körsätt till de andra trafikanterna på vägen...

Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #69 skrivet: 06 juni 2011, 14:06:04 »
hej vilket svammel ...att 4 st i stulen sportbil krachar då dom tror polisen är dom på spåren ...ska motivera en fart gräns på 70 km tim på den sträckan....jooo tjena
finns det nån här som e så dum att dom tror att om det ha vare 50 alt 70 skulle dom inte ha kört fortare

jag tycker att vi ska komma överens om att farten dödar...först ...
sen så ska vi sätta in fart spärrar på alla bilar ...max fart blir 70 km t rakt av,bilarna behöver inte gå fortare om vi har det som maxfart..

sen så hastighets begränsat vi alla större vägar e18 e20 e4 till 70...dom små vägarna blir det 50 på
å i alla tätorter 30...
fortsätter ändå folk att dö i trafiken så totalförbjud alla bilar ..så har vi bara kvar cycklar å fotgängare visst det kommer nog ändå att bli svårt att hålla noll visonen men vi har då gjort vårt bästa...

samma sak med båtar max fart 5 knop  helikopter spaning på båtar samt flera miljoner till sjöpolisen...
så blir det ungefär som med snöskotrar...

bdw ett riktigt fint tipps om ni kör snöskoter i fjällen å det kommer en helikopter e att ha med sig en stor sopsäck  vifta med den då helokoptern kommer...så slipper ni den...
helikoptern suger ju luft med rotorn å dom gillar inte å få sopsäckar i rotorn...LOL
är visst riktigt poppis i norge...
« Senast ändrad: 06 juni 2011, 14:07:51 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #70 skrivet: 06 juni 2011, 14:21:16 »
Hela den här debatten tycker jag skevar en smula, det känns som om kärnfrågan förskjutits en hel del. Ett ringa brott skall inte tillåtas för att ett större samtidigt är ouppklarat. Man kan inte själv anse vad som är lämpligt att göra i trafiken heller, även om de flesta av oss faktiskt gör det ändå som "Ett kalkylerat risktagande" så skulle hela Nollvisionen dra iväg åt helsike om det vore tillåtet, det finns alltid stolpskott som tycker de minsann är Gudabenådade chaufförer och kan sicksacka sig fram mellan oss andra.

Däremot så kan man kanske diskutera det rimliga i vissa hastighetsgränser, och även om frågan är närbesläktad så är den helt annorlunda.

Är en gräns satt på en olycksdrabbad sträcka till kanske 60 eller 70 km/h och den tidigare har haft 90km/h så är det med största sannolikhet inte de som kört i nittio som orsakat olyckorna, de som orsakat är de som flyger fram säkert i hundrasextio. De som tidigare höll nittio håller nu istället sjuttio, och de som höll hundrasextio håller antagligen det fortfarande...

Jag skulle vilja hårddra det hela till att det troligtvis är den klick av er som är så vrålskickliga i trafiken att ni kan köra 160 som försämrat för oss alla.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #71 skrivet: 06 juni 2011, 14:28:26 »
Exemplet med den stulna bilen hör inte hemma i denna tråd, även om nu media ev försöker ge polisen skulden genom att de ev skulle ha "hetsat" de stackars fyra invandrarkillarna...

Shit happens:
http://na.se/image_processor/1.1231486.1307345786!/image/3126169267.jpg_gen/derivatives/full/3126169267.jpg

(ni får kopiera ned länken och sen klistra in - sidan fixar inte att länka själv)




http://na.se/image_processor/1.1231486.1307345786!/image/3126169267.jpg_gen/derivatives/full/3126169267.jpg

Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad 2000

  • Skulle inte kalla mig
  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #72 skrivet: 06 juni 2011, 14:29:46 »
hej vilket svammel ...att 4 st i stulen sportbil krachar då dom tror polisen är dom på spåren ...ska motivera en fart gräns på 70 km tim på den sträckan....jooo tjena
finns det nån här som e så dum att dom tror att om det ha vare 50 alt 70 skulle dom inte ha kört fortare
Kan bara svara för mig själv och jag är inte så dum... men jag är å andra sidan så förvirrad att jag helt missar kopplingen här... Sc:,h


jag tycker att vi ska komma överens om att farten dödar...först ...
Det är väl inte farten som dödar utan retardationen...

sen så ska vi sätta in fart spärrar på alla bilar ...max fart blir 70 km t rakt av,bilarna behöver inte gå fortare om vi har det som maxfart..

sen så hastighets begränsat vi alla större vägar e18 e20 e4 till 70...dom små vägarna blir det 50 på
å i alla tätorter 30...
fortsätter ändå folk att dö i trafiken så totalförbjud alla bilar ..så har vi bara kvar cycklar å fotgängare visst det kommer nog ändå att bli svårt att hålla noll visonen men vi har då gjort vårt bästa...
Jag har alltid slagits för en cykelfri innerstad...


samma sak med båtar max fart 5 knop  helikopter spaning på båtar samt flera miljoner till sjöpolisen...
så blir det ungefär som med snöskotrar...

bdw ett riktigt fint tipps om ni kör snöskoter i fjällen å det kommer en helikopter e att ha med sig en stor sopsäck  vifta med den då helokoptern kommer...så slipper ni den...
helikoptern suger ju luft med rotorn å dom gillar inte å få sopsäckar i rotorn...LOL
är visst riktigt poppis i norge...

Jag har varken båt eller snöskoter så de kan förbjudas helt a:gl


ps
Jo jag skämtar. Men det gör väl du också hoppas jag...
« Senast ändrad: 06 juni 2011, 14:36:23 av 2000 »
Mälardalen Villa 1 1/2 plan Byggår 1901 Golvvärme i större delen av huset + Villa 1 1/2 plan Byggår 1936 Radiatorer. Nibe 1145 8 Kw + vpb200 borrdjup 160m Vp matar båda fastigheterna via 25m kulvert Panasonic luft/luft för ac på sommaren i båda husen.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1397
  • Karma +3/-1
  • Kön: Man
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #73 skrivet: 06 juni 2011, 14:42:48 »
Kan inte avgöra om info ang dödsolyckan igår stämmer, men det var det problemet jag syftade på 17.12 igår att polisen tyvärr verkar vara bakbundna.
Nu får dom tydligen skit för att ha drivit de "stackars" killarna in i döden.

Men vänd på det vad tror ni hade hänt om polisen hade avstått att jaga förövarna. Kanske de ev kört ihjäl medtrafikanter, gående , cyklister
istället för att krascha med ett träd. Jag gissar att polisen hade fått skit för det. Mediadrevet skulle vädra blod å sikta på struparna.

Är själv trött på att läsa om hur synd det är om förövaren. Det måste alltid vara brottsoffret som kommer i första hand.

Tänker osökt på den Ungerska lastbilsföraren (rattfylla) som hade ihjäl 5 st? människor, för några år sedan. Plus många liknande exempel  huvuddunk

Mvh tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2596
  • Karma +4/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Hur tusan ser polisens prioriteringar ut?
« Svar #74 skrivet: 06 juni 2011, 14:48:33 »
Man läser det man vill läsa precis som rökare!

Ni missade HELA poängen med inlägget, detta var det primära:
Från Euro Ncap:
Why have you chosen such a high front impact test speed?
By carrying out frontal impact tests at 64km/h (about 40 mph) we are simulating a car impacting a similar sized car where both cars are travelling the same speed of 55 km/h. This speed has been shown by accident studies to address a high proportion of fatal and severe injury accidents.


Should this not be higher given driving speed limits are higher?
Accident research shows that carrying out frontal impacts at 64km/h speed covers a large proportion of the serious and fatal accidents which occur. Even if the maximum speed limit is 120 km/h, few accidents occur at such speeds and where they do, it is beyond current capabilities to provide protection for the car's occupants.

Dvs man testar bara bilar upp till 64km/h vilket motsvarar ungefär en frontalkrock där båda håller 55km/h!
Euro Ncap tycker inte det är meningsfullt att testa snabbare än dessa hastigheter eftersom det är för dyrt att skydda passagerare i högre hastigheter.
Ni som tror att ni klarar en krock i 160km/h med en bil som har full poäng i krocktester är alltså helt fel ute och tänk om nmi krockar med en Nissan micra och själva kör en SUV, kan ni leva med det på era samveten?!

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!