0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
tack för alla svaren.Ni har fått mig på andra tankar ochNu lutar det åt att jag satsar på bergvärmepump på 12kw.sen har vi förberett för en rejäl täljstenskamin i vardagsrummet,160mm tillufts rör är dragen i plattan extra armering och hårdare cellplast i plattan.tanken var att vänta med den för den vi fastnat för kostar en bra bit in på sexsiffrigt belopp..men nu när man hoppar vedpannan så kanske de kan vara värt att satsa på den nåt annat man ska tänka på?!mvh
hej att bygga ett vedeldnings system som lätt klarar 2 dar med full komfort är inte lätt...1500 liter vatten räcker knappt en dag ..ska man ha varannan dags eldning med full komfort så behövs det rejäla grejer min 50 kw panna å gärna 3000 liter tank om inte större va nån kille här på forumet som räknade på ett system åt mig där jag skulle elda var 3 dag ..tanken måste va enorm å pannan som en krematoruie ungn för det ska funka nää satsa på en vettig inkoppling av pumpen värm huset först å kör returen ut till garaget så du värmer garaget med spillvärmen från husets retur ledning på det viset sänker du inkommande temp på pumpen å den går billigare å bättre lyckas du sänka utgående temp + ta ner inkomande temp så tjänar du rejält med energi å pumpen går bättre...sätt in vedkamin centralt i kåken å se till att den har mycket luft att jobba mot så värmer även den minsta kaminen ett hyfsat stort hus....sen va det nån som svammlade om att en kamin inte fixar att värma ett hus..haha jag har utan problem 25-30 grader inne om det e -25 ute visst jag måste elda hyfsat ofta ...men...misstänker ochså att om du ej eldar i vedpannan blir det häller inte varmt...så det e inte speciellt mycke bättreå till det med å montera kamin i garaget...visst det funkar,garaget kommer att bli varmt,men skulle ju ochså va skoj om du får nyttja garaget.kolla med försäkringsbolaget först...om jag inte fattat det fel så får du ej ställa in bilen i garaget då du eldar pga brandrisken...spolarvätska å bensin gillar ju inte eld
sen va det nån som svammlade om att en kamin inte fixar att värma ett hus..haha jag har utan problem 25-30 grader inne om det e -25 ute
men nu när man hoppar vedpannan så kanske de kan vara värt att satsa på den nåt annat man ska tänka på?!mvh
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 25 maj 2011, 06:46:23sen va det nån som svammlade om att en kamin inte fixar att värma ett hus..haha jag har utan problem 25-30 grader inne om det e -25 ute Om det nu blir strömavbrott några dagar och är -25 så tror jag inte din kamin klarar att hålla frost fritt i hela huset.
Citat från: lunkand skrivet 25 maj 2011, 20:27:57men nu när man hoppar vedpannan så kanske de kan vara värt att satsa på den nåt annat man ska tänka på?!mvhOm du nu får lite pengar över så kanske det kan vara läge att satsa på lite extra isolering. Det är ju det som håller kvar värmen i huset..
Citat från: Hansson skrivet 25 maj 2011, 22:16:52Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 25 maj 2011, 06:46:23sen va det nån som svammlade om att en kamin inte fixar att värma ett hus..haha jag har utan problem 25-30 grader inne om det e -25 ute Om det nu blir strömavbrott några dagar och är -25 så tror jag inte din kamin klarar att hålla frost fritt i hela huset.hej tjaa tror inte min pump går så många timmar per månad under vintern ,,min 6,5kw luft luft pump fixar att värma kåken ner mot ca 20 minus...kaminen är på 6kw + 1m oisolerad stålpipa på toppen som enligt nån har på forumet ska ge ca 5kw värme då man eldar på litehur många kw tror ni min 6.5 kw panasonic ger ut vid minus 20.....i bästa fall 2500 gissar jag påkan berätta att kaminen kör 8 runt pumpen dåå man eldar går inte trampa den full med ved då går det inte sova på kvällen...sotaren va hit å snackade å han va lite brydd å påstod att förbättringen blev nog lite för bra då jag inte kan köra med öppna spjäll utan måste strypa för att det annars inte går att va inne i kåken då jag eldarhar en afrikafläkt ca 2m ifrån kaminen å jävligt öppen planlösning å det är nog ett krav för det ska funkaå joo visst den röcker inte riktigt ända ut i garaget ..det är ändå trots allt ca 10m dit ut...så det hadde jag inte riktigt räknat med ...men det går pysa ut värme ändå dit ut om jag öppnar dörren till tvättstugan så smiter det dit värme sen så gör det förmodligen inte nått att vi har bytt fönster å det ligger 80 cm kutterspån på vinden....det är inte en vedpanna men jag tvivlar inte på att jag klarar av att värma husdelen en vecka utan ström visst det kommer att krävas att vi eldar mycket men det ska lätt gå att klara av en period utan ström
Om du klarar värmen med 2500 watt förstår jag att kamin klarar värmen du måsta ha bra isolerat hus Thumbsup
hur många kw tror ni min 6.5 kw panasonic ger ut vid minus 20.....i bästa fall 2500 gissar jag på
Citat från: smurfen72 skrivet 25 maj 2011, 23:18:52Om du klarar värmen med 2500 watt förstår jag att kamin klarar värmen du måsta ha bra isolerat hus ThumbsupNu var det ju iofs 2500kW, 2,5MW han behövde vid -20 :,v(Citerahur många kw tror ni min 6.5 kw panasonic ger ut vid minus 20.....i bästa fall 2500 gissar jag på