0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Största fördelen med en stor vedpanna och stora tankar är att man inte behöver elda så ofta...
Citat från: purjo__ skrivet 26 maj 2011, 10:02:25Största fördelen med en stor vedpanna och stora tankar är att man inte behöver elda så ofta...hej ...ok perssonligen eldar jag hällst alldrig...
hej .. har en bekant som värmer en vanlig 2 plans villa + ett fet garage med en liten 6kw maskin..han byggde till garaget i efterhand men kom på att pumpen inte fixade att värma ytan så han grävde ner 200 m plast slang på tomten för avlastning av borran det funkade visst över förväntan,så det vore väl f-n ska du inte klara dig med 12 kw har en annan bekant som kör en 8 kw maskin å ytjordvärme å han säger att det alldrig sitter fast pumpen fixar lätt 25 grader minus vi har säkert 2x värre vintrar här uppe än vad ni har i skåne....
Hej..Jag kan bara inte låta bli att svara. Det som jag reagerar på är de som säger att man inte kan värma ett hus med vedkamin. Jag har bott och bor i hus som jag värmer med vedkamin utan problem. De som inte klarar det har gamla insasster eller annat skräp som värme upp svea-riket i stället för huset. Har man en modern kamin blir det varmt i huset. Jag själv gillar "kalsong" varmt så det är det jag har trots att det är -20 ute.Problemet är när man inte är hemma och på nätterna. Jag har löst detta genom en LL-Pump. Det jag saknar är att jag inte värmer mitt badvatten på ett billigare sätt som i dagsläget går på el De kaminer som jag vet fungerar är Jötul 270 och Contura 550 då jag själv har dessa. Jag är helt säker på att alla nyare kaminer klarar av att ge den effekt som behövs för att få det varmt och gott till en rimlig peng. En vän till mig bytte sin kasset mot en modern kamin och han klarar att värme sitt hus nu. Att trycka ut mellan 4-7kw ger rätt mycket.Kunde bara inte låta bli att svara.vänligen Hyvens
Citat från: Hyvens skrivet 01 juni 2011, 21:55:11Hej..Jag kan bara inte låta bli att svara. Det som jag reagerar på är de som säger att man inte kan värma ett hus med vedkamin. Jag har bott och bor i hus som jag värmer med vedkamin utan problem. De som inte klarar det har gamla insasster eller annat skräp som värme upp svea-riket i stället för huset. Har man en modern kamin blir det varmt i huset. Jag själv gillar "kalsong" varmt så det är det jag har trots att det är -20 ute.Problemet är när man inte är hemma och på nätterna. Jag har löst detta genom en LL-Pump. Det jag saknar är att jag inte värmer mitt badvatten på ett billigare sätt som i dagsläget går på el De kaminer som jag vet fungerar är Jötul 270 och Contura 550 då jag själv har dessa. Jag är helt säker på att alla nyare kaminer klarar av att ge den effekt som behövs för att få det varmt och gott till en rimlig peng. En vän till mig bytte sin kasset mot en modern kamin och han klarar att värme sitt hus nu. Att trycka ut mellan 4-7kw ger rätt mycket.Kunde bara inte låta bli att svara.vänligen HyvensHelt klart går det att värma huset med endast kamin men längst bort blir det svalt och närmast riktigt varmt samt att det blir problem om man ska jobba och inte är hemma och eldar
Citat från: smurfen72 skrivet 01 juni 2011, 22:03:57Citat från: Hyvens skrivet 01 juni 2011, 21:55:11Hej..Jag kan bara inte låta bli att svara. Det som jag reagerar på är de som säger att man inte kan värma ett hus med vedkamin. Jag har bott och bor i hus som jag värmer med vedkamin utan problem. De som inte klarar det har gamla insasster eller annat skräp som värme upp svea-riket i stället för huset. Har man en modern kamin blir det varmt i huset. Jag själv gillar "kalsong" varmt så det är det jag har trots att det är -20 ute.Problemet är när man inte är hemma och på nätterna. Jag har löst detta genom en LL-Pump. Det jag saknar är att jag inte värmer mitt badvatten på ett billigare sätt som i dagsläget går på el De kaminer som jag vet fungerar är Jötul 270 och Contura 550 då jag själv har dessa. Jag är helt säker på att alla nyare kaminer klarar av att ge den effekt som behövs för att få det varmt och gott till en rimlig peng. En vän till mig bytte sin kasset mot en modern kamin och han klarar att värme sitt hus nu. Att trycka ut mellan 4-7kw ger rätt mycket.Kunde bara inte låta bli att svara.vänligen HyvensHelt klart går det att värma huset med endast kamin men längst bort blir det svalt och närmast riktigt varmt samt att det blir problem om man ska jobba och inte är hemma och eldar hej allt beror på planlösning + vart kaminen är placerad,trång planlösning å kaminen inträngd i ett hörn mort en ytter vägg är väl ingen hitt ..men det måsta ju en funtad mäniska förstå då man ställer dit kaminen...sen så eldar man inte så bllir det kallt ....men samma gäller i vedpannan med...jag eldar 3-4 brasor mitt i vintern per dag en på morgonen en vid lunch om vi ä hemm å en eller 2 på kvällen 'det brukar räcka gott till 23-25 grader inne i kåken på kvällen då vi ska sova men även om jag hoppar eldningen så e det inte hela värden luftluft pumpen står på 18-19 grader å hoppar in vid behov men det är inte ofta den går
En kamin i garaget funkar också som stöd.
Citat från: BiggerDigger skrivet 24 maj 2011, 21:49:24En kamin i garaget funkar också som stöd. Sadly not.Utrag från BBR:5:452 GarageUppvärmning i garage får inte ske med öppen låga, öppen glödspiral eller annananordning som kan orsaka brand eller explosion.Rensluckor får endast finnas i garage om särskilda åtgärder vidtas. Garage fårendast genom luftsluss stå i förbindelse med lokaler som innehåller eldstäder ochdylikt.