0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Citat från: Labold skrivet 06 juli 2011, 09:36:39Fläktraddar hjälper väl om grundorsaken till korta gångcykler är att systemets värmeavgivningskapacitet är mycket mindre än vps tillförda effekt. Om grundorsaken till korta gångcykler är för liten volym måste man öka volymen. Det roliga i den här tråden är att alla diskuterar huruvida en volymtank behövs eller inte, men det är mig veterligen ingen som föreslagit TS att räkna på volymen i befintligt/projekterat system. TS, gör det! Kolla Lenhovda radiatorfabrik, de har tabeller på webben. Du kan även kolla värmeavgivningskapaciteten. Leta rätt på de raddar som påminner mest om dina och kolla tabellerna för dem.Jag har redan gjort det, idag är radiatorvolymen (utan rördragningar och ca 5kvm vattenburen golvvärme) 105 liter, rimligt att tro att jag ökar volymen på sikt med ca 20 liter. Volymtanken i fråga är 120 liter. Enligt beräkningarna så har IVT specat minsta tillåtna vattenvolym för C9 till 81 liter och C11an till 97 liter.
Fläktraddar hjälper väl om grundorsaken till korta gångcykler är att systemets värmeavgivningskapacitet är mycket mindre än vps tillförda effekt. Om grundorsaken till korta gångcykler är för liten volym måste man öka volymen. Det roliga i den här tråden är att alla diskuterar huruvida en volymtank behövs eller inte, men det är mig veterligen ingen som föreslagit TS att räkna på volymen i befintligt/projekterat system. TS, gör det! Kolla Lenhovda radiatorfabrik, de har tabeller på webben. Du kan även kolla värmeavgivningskapaciteten. Leta rätt på de raddar som påminner mest om dina och kolla tabellerna för dem.
Labold:Jag borde ha ca 9.5kw effekt på elementen vid DT30.Hur många liter tror du man måste upp i för att slippa volymtank? Jag har inte räknat volymen i resten av systemet, det vet jag inte hur mycket det kan vara?Måle: Visst kan jag göra det, men det blir ju säkert dyrare om jag behöver den. Vad menar du med vv och små barn? Installerar man bergvärme får jag ju lägre temp på kranvattnet per automatik så att säga..Rickard: Tack för kalkylerna
IR termometer och tejp Njaaa skulle inte tro det va. Den installatör som har såna grejer kan inte kalla sig proffs. D
klart dom ska ha STAD
jag vet inte vad det kostar. Kan ju inte vara så stora belopp det handlar om?