0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
På tal om nåt annat, när jag kör brukar jag ligga nån deciliter under vad som anges under "blandad körning". Det kräver lite träning, men det går. Thumbsup
Citat från: T-bird skrivet 29 maj 2011, 11:39:45 På 4,75 meter sitter upp till sju personer bekvämt.Vi har ägt en Toyota previa Solmodellen med dubbla ACC och sex stolar med armstöd på alla platser. Gick bra med våra fyra barn, om man tar sjusittsiga modellen så kan man ta bort en stol i bak så blir bagaget större för tex en hundbur.Bra med skjutdörrar på trånga parkeringar och fullstora bekväma stolar som även vuxna kan sitta i längst bak.http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/toyota/previa/index.xmlOch så här kör dom med bilen när man lämnat den på verkstan.hi snabb fråga bara ..vad drar previan..per mil...blandat och långkörning,vet bara om att då jag köpte min pegga förra x så kollade vi lite på just previa å intrycket jag fick då va att dom va dryga på bränsle...folk som sålde dom pratade om 1.1-1.3 lit per mil blir det inte en transit eller caravelle så lutar det starkt åt en pegga 807 eller cittra c8 ...i stot sett samma bil som min gammla 806 buss fast nyare tror tom det e samma motor i dom sista 806 som det e i nyare 807 bussarnavåran pegga går på ca 1 lit mil blandad körning,,,å 0,80 långstyr
På 4,75 meter sitter upp till sju personer bekvämt.Vi har ägt en Toyota previa Solmodellen med dubbla ACC och sex stolar med armstöd på alla platser. Gick bra med våra fyra barn, om man tar sjusittsiga modellen så kan man ta bort en stol i bak så blir bagaget större för tex en hundbur.Bra med skjutdörrar på trånga parkeringar och fullstora bekväma stolar som även vuxna kan sitta i längst bak.http://www.teknikensvarld.se/provkorningar/toyota/previa/index.xmlOch så här kör dom med bilen när man lämnat den på verkstan.
Citat från: cheetah1 skrivet 30 maj 2011, 11:39:52På tal om nåt annat, när jag kör brukar jag ligga nån deciliter under vad som anges under "blandad körning". Det kräver lite träning, men det går. ThumbsupDet är ju ganska enkelt om man bara kör landsväg
Hej .. målet e inte att FES köra..vill ha en bil som går att hålla 120-140 i snitt å ska dra 0.6 maxskiter i om den drar 0.45 i 67km i timmen,det är helt ointressant då jag inte ligger å kör i den farten vi va upp till norge med min gammla 745a års mod 88 4 pers i bilen å fullt med grejer å packning skuffen va smäck fullpå vägen hem då ni va i svedala så låg vi på ganska fint mer mot 14 än 100 då vi tankade hadde gammeln tagit ca ..0.8 per mil så att köra snålt handlar inte bara om hur man kör utan ochså vad man kör....ta env70 tdi med chipp ....200 disel hp med massor av vrid å dom går nästan på luft..fast visst farten gör sitt till...
Citat från: Dr Chun-Lan skrivet 31 maj 2011, 00:14:56Hej .. målet e inte att FES köra..vill ha en bil som går att hålla 120-140 i snitt å ska dra 0.6 maxskiter i om den drar 0.45 i 67km i timmen,det är helt ointressant då jag inte ligger å kör i den farten vi va upp till norge med min gammla 745a års mod 88 4 pers i bilen å fullt med grejer å packning skuffen va smäck fullpå vägen hem då ni va i svedala så låg vi på ganska fint mer mot 14 än 100 då vi tankade hadde gammeln tagit ca ..0.8 per mil så att köra snålt handlar inte bara om hur man kör utan ochså vad man kör....ta env70 tdi med chipp ....200 disel hp med massor av vrid å dom går nästan på luft..fast visst farten gör sitt till...Min forester diesel drar mer på landsväg än blandatDen är ruggigt kännslig för hög fart. Mitt snitt går från att vara 0,6 till närmare 0,7 på motorväg i 120
Flexfuel är ointressant ur ekonomisk synvinkelSuburban gick upp från 1.2 till 1.6-1.7 med etanoldvs kostnaden blev densamma men man fick tanka oftarenär så miljöeffekterna ifrågasätts finns det inga argument för etanolannat än att en del motorer går bättreDiesel med rimlig fordonsskatt är intressantmen då ska man köra många mil
hej etanol = nää värdelöst bilen drar betydligt mer soppa + att den kan späda ut oljan med oförbränd etanol så tätare oljebyten rekomenderasenda fördelen är skatten ...riktigt låg skatt på etanolbilar har funderat på att späda ut 50/50 med vanlig 95 å e85 men det har stannat vid en tanke ska i väg å se om ford släppt ut en motor uppdatering ...dvs mappa om bilen å byta ut programvaran till nyare modell...få se om jag får ner förbrukningen lite har sett att dom ekonomi trimmar forden jag har...misstänker att dom optimerar motorn bättre för bensin ..det roliga va att det ger 13hp + å bättre vrid i motorn..samt att den förhoppnings vis går lite billigare bästa e ändå att skatten ligger kvar på samma nivå...LOL har ochså efterlyst Turbo knapp på nyare bilar..ska va hur lätt som hällst att göra 2 motor program ett eco program som bara går billigt å ett räcer program där man bara tar ut effekt tycker ochså det e skumt att ingen mappat bilarna så den går svagt/ekonomiskt till tex 3000rpm å efter det så matar styrsystemet ut max effekt ..ungefär som en gammal saab 900 turbolite nervig å köra men...då skulle man kunna ha en bil som lämnar ut 250-300hp på full pung men ändå går att köra ekonomiskt med till ica ....då man sällan varvar mer än 3000 rpm normalt