Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ford C-max grand  (läst 22523 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
Ford C-max grand
« skrivet: 22 maj 2011, 18:44:51 »
hej
har nån här testat fords C-max bilar e lite sugen på en 1.6 disel  då våran focus combi håller på att kännas lite trång....
vill gärna veta hur mycket dom drar per mil...på ford står det 0,48 eller nått i den stilen
stämmer det ?

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Ford C-max grand
« Svar #1 skrivet: 22 maj 2011, 18:50:25 »
Finns väl ingen nu levande som kan leva upp till den "europeiska körcykeln" men för jämförande så är den inte så dum.
Det jag menar är att om den tar 25% mer än specen så gör nog andra bilar det också.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Kapten

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Ford C-max grand
« Svar #2 skrivet: 23 maj 2011, 05:59:51 »
Har akt en nagra ar gammal C-max vid flera tillfallen, en trevlig och stadig bil men den drar 0,6 ungefar. Vet ej vad som deklarerats for den tyvarr. 0,48 ar som sagt jamforelsesiffror och ingen du kan rakna med i praktiken.
C-max ar helt klart ett kliv upp fran Focus, eller tva rent av, och drar den 0,6 tex ar det ju inte sa mycket, det ar en stor bil.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Ford C-max grand
« Svar #3 skrivet: 23 maj 2011, 07:06:51 »
Har akt en nagra ar gammal C-max vid flera tillfallen, en trevlig och stadig bil men den drar 0,6 ungefar. Vet ej vad som deklarerats for den tyvarr. 0,48 ar som sagt jamforelsesiffror och ingen du kan rakna med i praktiken.
C-max ar helt klart ett kliv upp fran Focus, eller tva rent av, och drar den 0,6 tex ar det ju inte sa mycket, det ar en stor bil.

Men den du ägde var det en diesel? Dr:n va ju intresserad av en diesel och oftast är dieselbilar något snålare än motsvarande bensinbil.

//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för små hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 på 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan Skellefteå och Lycksele.

Utloggad Kapten

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Ford C-max grand
« Svar #4 skrivet: 23 maj 2011, 07:51:45 »
Jag har aldrig agt en san sjalv, jag har en god van som har en och det ar en diesel.
Om det ar likadan motor vet jag inte, de har visst alternativ.
Hans forbrukning ar hans utsago, jag har inte raknat pa den.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Ford C-max grand
« Svar #5 skrivet: 23 maj 2011, 08:19:16 »
hi
joo jag gisar att 0,55-0.60 är mer realistiskt..visst går det säkert att prutta runt i 70 å få ner den lite men det är ju inte realistiskt...

dislarna finns ju i olika storlekar 1,6-2.0 å tror det va 2,2 lit så det beror ju ochså vilken snurra som sitter i den
å joo den e rejält större än min lilla focus ...men jag gillar den trevlig att köra å ganska pigg
ändå synd bara att den håller på att va trång

har alldrig förr ägt en ford pga att jag trodde inte på dom riktigt men den verkar hålla i hop å funka ..inte då sämmre än skodan vi hadde...där drivaxlarnna gav upp efter 3500mil
jag trodde ju att vi hafft max otur men en jobbar kompis bror hadde visst hafft samma fel efter 4000 mil så då åkte skodan bort ...
syrran ha kört med en gammal mondeo i 20 000 mil å den har bara gått å gått...
å dom har ju inte värdens bästa rykte..
« Senast ändrad: 23 maj 2011, 08:35:39 av Dr Chun-Lan »

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13217
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ford C-max grand
« Svar #6 skrivet: 23 maj 2011, 08:25:52 »
Har Ford kommit till rätta med sina kvalitetsproblem? Hos min förra arbetsgivare hade vi en hel del förmånsbilar. Dom som hade Ford (årmodell ca 2000-2005) hade problem med att bilarna var dåligt ihopsatta. En blinkersspak lossnade, inställningsrattar på sätena lossnade, spolarmunstycken ramlade av, etc...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2525
  • Karma +5/-0
SV: Ford C-max grand
« Svar #7 skrivet: 23 maj 2011, 14:28:20 »
Min erfarenhet av jämförelse av Ford och olika VAG-märken från de senaste 10 åren är att det nog inte är någon större generell kvalitetsskillnad. Skillnaden är bara att t ex en Audi ger ett bättre kvalitetsintryck vid en hastig provkörning av fabriksny bil, men Ford är så att säga ärligare när det gäller förhållandet mellan upplevd och verklig kvalitet.

Maskinellt och chassimässigt brukar en Ford bara gå och gå tills någonting - vanligtvis rost - bestämmer att bästföredatum är passerat. En del förutsebara slitdelar som hjullager och styrleder går förstås åt emellanåt. Förr fanns det gott om klena plasthakar i Ford-inredningar, det gick knappast att ta bort och sätta dit en detalj utan att något gick sönder. Men det tror jag har blivit bättre nu.

 På VAG-bilar händer saker hela tiden. Drivaxlar på en Skoda var redan nämnda i tråden, men man kan t ex också nämna Audi A3 med växellådshaverier och underliga programmeringsbuggar som har med startspärr och centrallås att göra, VW Golf IV eller V där ägaren måste prenumerera på lambdasonder och luftmängdmätare, diverse helt onödiga motorhaverier pga kamtransmission eller igenfrusen vevhusventilation, komplicerade framvagnar där det alltid är någon gummibussning som för oljud på t ex VW Passat och Audi A4, osv osv.

På 70- och större delen av 80-talet förtjänade Ford det dåliga rykte som fortfarande hänger kvar, men sedan dess har en kraftig uppryckning skett.
Man ska dock passa sig för udda Fordmodeller (två praktexempel från 90-talet är Probe och fyrhjulsdrivna Mondeo). Det brukar kunna resultera i dyra reservdelar och/eller långa väntetider när bilarna börjar få några år på nacken. Ska man köpa en Ford, så ska man köpa en storsäljande modell och inte välja något udda motor- eller utrustningsalternativ.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Ford C-max grand
« Svar #8 skrivet: 23 maj 2011, 15:48:44 »
hej ..
tjaa efter mycket vägande så har jag nog bestämt mig ...ska bara test köra bilen några km så man vet vad man köper...ska ha en högt växlad bil typ 2500rpm i 120 inte mer

skatten va mänsklig även om den inte går som miljödisel  14-1500 per år e väl inte nå att gnälla om klarar dom av att hålla förbrukningen på ca 0.50-0,55 så duger det gott  vid långkörning ska den ju lätt fixa 0.50 eller tom lägre...

så det känns vettigt jag leker med tanken att en vanlig bil drar 1.0 lit per mil
å vi kör ca 1500 mil per år ..1500x13kr lit....ger då ca 20000kr per år i bränsle kostnad

drar nybilen  50% mindre dvs 0,5 lit mil så sänker jag ochså bränsle kontot med 50%
dvs 10000 kr per år

skatten på gammbilen e grovt räknat ca 2500kr år
på den nya 1500 kr ...den nya bör bli ca 11000 kr billigare att köra per år....

iofs har jag inte räknat in värdeminskning ränta mm i min snabb kalkyl
men det ids jag ej...då jag vill ha måste ha större bil...

slänger jag dom 11000kr på lånet i stället så drar det fort åt rätt håll


« Senast ändrad: 23 maj 2011, 17:00:25 av Dr Chun-Lan »

Utloggad 109an

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Ford C-max grand
« Svar #9 skrivet: 23 maj 2011, 17:46:14 »
...ska ha en högt växlad bil typ 2500rpm i 120 inte mer

Är inte det lite lågt? har för mig att min varvar 17-1800 vid 100 km/h
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Ford C-max grand
« Svar #10 skrivet: 23 maj 2011, 19:09:59 »
hej det e därför jag ska test köra,fikusen vi har e helt åt hvette växlad
i 120 varvar den som ett bi...gissar på runt 3500 rpm

vore inte helt fel å växla om den så i 120 varvade den 25-2800 rpm
skulle säkert sänka bränslet med 1dl mil...
så i stället för 0.80 skulle den ligga på 0.65-0.7

blien blir pigg som f-n å rapp men inte så skoj å sitta i 25 mil i getingboet..känns som det behövs en od i växellådan..
« Senast ändrad: 23 maj 2011, 19:11:56 av Dr Chun-Lan »

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4580
  • Karma +2/-4
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ford C-max grand
« Svar #11 skrivet: 23 maj 2011, 20:30:32 »
Provkörde en ny Ford Focus för några veckor sen. Den verkade helt okej !

Skulle nog köpa en Mitubishi Colt om jag skulle köpa bil idag.

Tror att Kia Ceed är väldigt populärt i Sverige också.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13217
  • Karma +21/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ford C-max grand
« Svar #12 skrivet: 23 maj 2011, 22:39:31 »
Provkörde en ny Ford Focus för några veckor sen. Den verkade helt okej !

Skulle nog köpa en Mitubishi Colt om jag skulle köpa bil idag.

Tror att Kia Ceed är väldigt populärt i Sverige också.

Skulle inte du ha en stor bil att frakta solpaneler i  Sc:,h
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Ford C-max grand
« Svar #13 skrivet: 24 maj 2011, 00:33:25 »
Har haft en Granada -78 och då sa jag ALDRIG mera en Ford men förrförra hösten var jag i panikbehov av en bil för att åka i jobbet med och det enda prisvärda jag hittade då var en Mondeo Diesel. Skulle bara ha den några veckor max 2 månader var planen men den gick bra hyffsat bekväm och ruskigt billigt med bra värme så den blev kvar ett bra tag. Skulle inte rosten tagit sparklådorna på den så hade den fått slita som arbetsbil ett tag till men jag orkade inte svetsa upp den när det blev 2á hos SBP  :(
Rostar gör ju även Mercedes nåt så kopiöst så det är inte Ford ensam om.
Är nog inga tokiga bilar i dagsläget  :)
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad scoutman

  • Hemmapysslare som gillar ved & VP. Bo på landet är bäst!!
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Bor i Schtaaaaan, fast på landet förståss!!
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Höst=fiske, jakt samt bygger förråd.
SV: Ford C-max grand
« Svar #14 skrivet: 24 maj 2011, 07:14:05 »
Köp min mondeo Thumbsup13000mil -99 *roflmao* a:gl Mindre peng än cmaxen. Åk bara till schtaaan ta med plånboken *vinkar*
Myresjöhus 1998 enplans i AC län 157  kvm inkl. vidbyggt garage med 2 sovrum hobbydel & en liten toa. Wirsbo golvvärme hela boytan. Kedddy minette 10kw kamin. From 091006  Nibe F1245-6, 2*300 m jordvärme ukv 100. VP klarar ca -30 utan tillsats. F-ventilation: Östberg IFK 140, installerad 2009. 2 vuxna 3 barn.  Mål: Max 12000kwh totalförbrukning. Kyl, frys & induktionsspis 18/11-10, diskmaskin vt-10 torkskåp -98, samt tm & torktumlare vt-06. Frysbox -99? Ca 80%  LED/LE-lampor. Minst: 9 disk/v. 9 tvättar/v. tork 2ggr/v. 12 kvm gäststuga med direktel värms upp några ggr/vinter.
År 0: 23300kwh med FLVP ES 480, + ca 7 kubik ved. Årsmedeltemp +4,0
År 1: 14490kwh. Med  VP Nibe 1245-6,  + ca 4 kubik ved. Årsmedeltemp +2,3
År 2: 13416kwh, + ca 4 kubik ved. Årsmedeltemp +3,3
År 3: 12385kwh + ca 4 kubik ved. Årsmedeltemp +4,4

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!