Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ford C-max grand  (läst 23408 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ford C-max grand
« Svar #15 skrivet: 24 maj 2011, 08:35:36 »
Annars har jag en Chrysler Grand Voyager till salu. 4-cylindrig och manuell låda - drar 0.9-1.0/mil.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Ford C-max grand
« Svar #16 skrivet: 24 maj 2011, 08:39:49 »
hej
har ju en 806 pegga som e 7sitsig ...men den tänkte jag ha som andra bil..
är mycket trevligare än en gammal volvo å drar mindre soppa än tex en 745a
går utan problem att köra den på 0.85-0,9 blandad körning

håller på att stöka upp den innför besiktning så allt ska va frächt..
« Senast ändrad: 24 maj 2011, 08:43:04 av Dr Chun-Lan »

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Ford C-max grand
« Svar #17 skrivet: 24 maj 2011, 13:53:43 »
En vettig diesel borde kunna ligga på 2000-2500 på 6an i 120. Ja menar den kommer ju inte längre än 4500 vid toppfart...

så är alla fall min subaru och den är på 2l med 150 häst.

Snåla dieslar är perfekt om man kör mycket i stad och mindre vägar. Inte lika perfekt på motorväg då förbrukningen sticker i väg onödigt mycket.

Ett billigt alternativ i jakten på låg förbrukning och stora utrymmen är ju laguna med deras 110hk diesel. Baksätet kanske inte är så hett.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2710
  • Karma +5/-1
SV: Ford C-max grand
« Svar #18 skrivet: 24 maj 2011, 14:56:39 »
hej det e därför jag ska test köra,fikusen vi har e helt åt hvette växlad
i 120 varvar den som ett bi...gissar på runt 3500 rpm

vore inte helt fel å växla om den så i 120 varvade den 25-2800 rpm
skulle säkert sänka bränslet med 1dl mil...
så i stället för 0.80 skulle den ligga på 0.65-0.7

blien blir pigg som f-n å rapp men inte så skoj å sitta i 25 mil i getingboet..känns som det behövs en od i växellådan..


Första generationens Focus ('98-04) med bensin- eller FFV-motor är ganska högt växlad, men då känns den ju lite svag på 5:an istället. På såna här lågt växlade och "surriga" bilar brukar man vilja ha en eller två växlar till om man mest åker ensam, men med full last eller släpvagn brukar högsta växeln visa sig vara lagom!

Det är ju för den delen inte säkert att man spar så mycket bränsle på att ha bilen högre växlad om det innebär att man måste gasa så mycket att fullgasanrikningen griper in (det sker vanligtvis vid ca 70 % av fullt gaspådrag på bensinmotorer) för att hålla farten i uppförsbackarna. Det finns också en del motorer som går ineffektivt vid "bekväma" varvtal på 2000-2500 varv/min pga att konstruktören har varit tvungen att välja ett sent tändläge vid de varvtalen (kanske för att få tillräcklig marginal till spikning eller för att klara myndighetskraven på kväveoxidutsläpp utan att behöva kosta på EGR).
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Ford C-max grand
« Svar #19 skrivet: 24 maj 2011, 15:20:49 »
hej ..
det är väl inte nått jätte problem ...men jag ha retat mig på att den e lågt växlad
i samhället å kortare körningar på 4-5 mil så kvittar det...

ska in å uppdatera motorns programvara å göra 4000 mils servicen innan jag säljer den så jag kan sälja den med gott samvete...men servicen å urkoppling av airbag + motor uppdat va inte riktigt gratis..7-8000kr

Utloggad Kapten

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
SV: Ford C-max grand
« Svar #20 skrivet: 24 maj 2011, 17:10:25 »
Du kanske skulle kolla vilken service som ingar i kopet nar du valjer bil, till vissa ingar en hel del.
Det kan tom motivera en storre bransleforbrukning om mycket service ingar.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad Ewald

  • Civilingenjörsexamen i väg och vattenbyggnad
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 4732
  • Karma +2/-5
  • Kön: Man
  • Hej
SV: Ford C-max grand
« Svar #21 skrivet: 24 maj 2011, 22:07:07 »
Provkörde en ny Ford Focus för några veckor sen. Den verkade helt okej !

Skulle nog köpa en Mitubishi Colt om jag skulle köpa bil idag.

Tror att Kia Ceed är väldigt populärt i Sverige också.

Skulle inte du ha en stor bil att frakta solpaneler i  Sc:,h

Ja, fast jag vet inte om det löner sig .... är kanske billigare att skicka ....  Sc:,h

En ny, stor transporter är nog för dyr ... kanske en släppvagn till bilen ... Sc:,h

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Ford C-max grand
« Svar #22 skrivet: 24 maj 2011, 23:54:31 »
snubblade över opels Zafira ..ungefär samma bil som fords c-max
skillnaden är ...att det går att köpa dom beg..

c-max grand finns bara 7 sitsig i års modell 11,medans opeln går att få tag på beg för 50% av fordens ny pris i olika årsmodeller....

bör gå lättare att få till en hyfsad deal på en lätt begad zafira om man ligger i lite ...

hmmm inte lätt
en bra sak med zafiran va att 1,9 tdn är visst samma motor som i fiats och saabs 1,9 dislar
den motorn är ju inte dålig...
« Senast ändrad: 25 maj 2011, 13:35:33 av Dr Chun-Lan »

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Ford C-max grand
« Svar #23 skrivet: 26 maj 2011, 12:05:10 »
c-max grand finns bara 7 sitsig i års modell 11,medans opeln går att få tag på beg för 50% av fordens ny pris i olika årsmodeller....

Vet ni vad man kallar passagerare som sitter i extrasätena bak i bilen?
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13354
  • Karma +23/-12
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Ford C-max grand
« Svar #24 skrivet: 26 maj 2011, 12:11:48 »
Om det är C-max och Zafira vi pratar om så brukar jag kalla dom 'Stackars satar'...
Jag bytte min Zafira mot en Vivaro. Då kunde till och med jag kunna tänka mig att sitta längst bak ibland.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin och luftvärmepump. Förbrukning ca 25MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Ca 75 kvadratmeter är färdigrenoverat och uppvärmt med temporär elpanna. Förbrukning ca 15MWh
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Ford C-max grand
« Svar #25 skrivet: 26 maj 2011, 12:22:01 »
hej..
joo jag vet att dom e små.. skulle gärna ha köpt en caravellbuss med 9 platser ...men men chäfern  vägrar....

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Ford C-max grand
« Svar #26 skrivet: 26 maj 2011, 12:27:35 »
Om det är C-max och Zafira vi pratar om så brukar jag kalla dom 'Stackars satar'...

Inte helt fel, annars kan man lite elakt kalla dom för 'krockkuddar'. Den som sitter längst bak kommer vid en påkörning bakifrån kommer att sitta helt eller delvis i deformationszonen.
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Ford C-max grand
« Svar #27 skrivet: 26 maj 2011, 19:08:56 »
hej .. va å kollade på en opel zafira ...näää det blir varken en sån eller en ford...
visst 7 sitsig ... in my ass
745an jag hadde med nödsätet e lika mycket 7 sitsig

det blir en 9 sitsig buss å ingen annat..käringen få säga vad hon vill..ska vi fortsätta å trängas
kan vi göra det i fikusen...

Utloggad V70tdi

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Rö
  • Antal inlägg: 173
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: Ford C-max grand
« Svar #28 skrivet: 27 maj 2011, 00:22:08 »
hej .. va å kollade på en opel zafira ...näää det blir varken en sån eller en ford...
visst 7 sitsig ... in my ass
745an jag hadde med nödsätet e lika mycket 7 sitsig

det blir en 9 sitsig buss å ingen annat..käringen få säga vad hon vill..ska vi fortsätta å trängas
kan vi göra det i fikusen...

Här har du en bekväm bil med lite lastutrymme: http://www.blocket.se/uppsala/Chevrolet_Suburban_Z71_v8_AUT_8_SITS_All_utr__34108501.htm?ca=11&w=3
Ni åker säkert allihopa och får plats med barnvagn och packning där bak.
Köpte mig en sådan då jag vägrar BUS. Har inte provat en enda BUS som man åker bekvämt i ännu  :( är för mycket Transit skåp med stolar känsla i alla jag testade. Chrysler och Cheva hade bekvämare 7sitsiga bilar men det blev en rejäl 4wd med plats för oss alla + bagage. Under 2l milen på E85 och bensin har jag inte testat köra den på ännu.
Nibe 360P kompletterad med en Panasonic NE9LKE

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2055
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC håller måttet
SV: Ford C-max grand
« Svar #29 skrivet: 28 maj 2011, 11:32:46 »
Hade tänkt föreslå Suburban men då får man väl på nöten av klimatmaffian, så avstod.  8)

Hade en 03a, suveränt komfortabel välbyggd bil man kan åka långt med hela familjen + last utan att tröttna.
Perfekt dragbil.
Drog 1,2-1,3 i snitt vilket är acceptabelt med tanke på öast och dragkapacitet.
BLir dock lätt 1,5 om man inte tar det lugnt.
Att den går på etanol var ingen fördel, man fick bara tanka oftare.
Nu kan jag köpa en vettig 03a så lågt som runt 40000 så kanske blir det en till.
Synd att de inte görs i dieselversion.
Kanske inte den bästa om man vill köra offroad, men möjligheten ges iaf.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hål (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Åtta fungerande eldstäder. Årstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år! Ungarna utflugna.

Vill du annonsera klicka här! Varmvattenberedare från Indol
 


Annonser

Right Block

luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Varmvattenberedare från Indol
Bäst online casino i Sverige
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!