0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kulvert slinga värme är 20mm pex slang. Stam ledning innan fördelare i två grenar på 15mm rör. Varje element får sen 12 mm rör.
Ni som har direkt verkande el måste ta vara på tillfälle att konvektera bostaden med vattern buren värmesystem.Det gör er oberoende av värmekälla för alla framtid.
Jag har konverterat från direktel till vattenburet och använt Wirsbosockel. Sockeln är lite klumpig, men bättre det än att höra gnäll om fula rör på väggarna Vi hade från början tänkt använda wirsbos dörrpassager där vi passerar ett antal dörrar, men eftersom det är ganska djupa smygar hade tröskeln blivit väldigt djup och det hade nog tagit väligt lång tid med ömma tår innan man vant sig. Vi tog det drastiska beslutet att såga upp golven och lägga ner pex-rören under golvet. De ligger rör-i-rör vid undergångarna och inga skarvar finns under golvet. Vi bytte i samma veva två av golven och på övriga ställen är det parkett och snickaren som vi hade här gjorde ett fint jobb med att såga upp och lägga tillbaka.Enligt min rörmokarsvåger är det bättre flöde i pex-rören än i kopparrör och jag använder 18 mm (tror jag) längs vardera långsidan och det sitter 7 radiatorer på ena slingan och 6 radiatorer och en handdukstorkpå den andra. Efter instrypning av radiatorerna kör jag cirkpumpen på tvåan och har jämn värme i huset.Jag monterade socklarna själv, men lejde för resten av jobbet.
Som du ser i signaturen har jag en 10 kW bergvärmepump. Jag har golvvärme i garaget/förråd, 75 m2, och den shuntas från VP.Konverteringen offererades till 150' och VP-installationen 110'. Sedan tillkom lite småsaker som ack-tank och lite smått som inte var med från början. Vi lade på 20 m på hålet också.Socklarna är inte billiga, även om jag inte vet vad de kostar.Hade säkert gått att spara massor om jag gjort mera själv. Vi har dock ett lite konstigt hus så det blev en hel del special för att få ihop det.