0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Hur jämn utspänning får man från panelerna?
Får se hur det blir i morgon ... kanske behövs det en till till sege ??
Citat från: Ewald skrivet 19 maj 2011, 22:25:50Får se hur det blir i morgon ... kanske behövs det en till till sege ?? Jag är klart sugen på att hänga på billigt inköp byggasjälvinteperfekt-system för lite pengar för att komma igång med något el-soligt. Men jag vet inte hur jag ska få ihop lösningen.Kanske mata en fas med sol så länge det finns bara, då snurrar skivan lite långsammare till Vattenfall på dagarna åtminstone. Som start?
Nja. Det är knappast lagligt och låta mätaren gå baklänges "islanding".Måste ha en mätare för produktion och en för förbrukning. Men det kostar ju inget och låta elbolaget byta mätare.Själv så satsar jag storskaligt till nästa år.45 st 225 W Monokristallina paneler med en växelriktare på 10.2 kW. Det blir grejor det. Kommer klara husets totala förbrukning med bravur.
Citat från: thpagu skrivet 19 maj 2011, 23:48:26Nja. Det är knappast lagligt och låta mätaren gå baklänges "islanding".Måste ha en mätare för produktion och en för förbrukning. Men det kostar ju inget och låta elbolaget byta mätare.Själv så satsar jag storskaligt till nästa år.45 st 225 W Monokristallina paneler med en växelriktare på 10.2 kW. Det blir grejor det. Kommer klara husets totala förbrukning med bravur.Baklänges lär den inte gå men den kanske tickar lite mindre jätteofta när det är sol. Det skulle duga för mig.Kostnad för en sån installation? Tvåochenhalvförmögenhet? Jag förstår vad du menar men fortfarande så krävs en mätare för produktion och en för förbrukning.Med tanke på det 60% bidraget så kanske det landar på ca 120.000:-. Det är det jag har kalkylerat med.Priset på 1 kWh idag ligger på ca 1.20:- och det lär inte bli mindre fram över. Det finns vissa prognoser som tyder på att elpriset lär ligga på ca 4-5:-/kWh runt 2020. Och med en produktion på ca 10.000 kWh/år och räkna 1.50:-/kwh så är hela anläggningen hemräknad efter 8 år. Och stiger priset mer än så så går det ju givetvis snabbare.MVH//Thomas
45 st 225 W Monokristallina paneler med en växelriktare på 10.2 kW. Det blir grejor det.
Konkret fråga: Vad tycks om den här ? När skulle du använda den ? Kan kanske ha den för under 40 EUR inkl. frakten till mig
Citera45 st 225 W Monokristallina paneler med en växelriktare på 10.2 kW. Det blir grejor det. Förutom att panelerna kostar en del så är inte växleriktare i den effektklassen så billiga:http://www.ecokraft.se/sunny-tri-power-10000tl-10-/178-0Nej det är helt korrekt. Växelriktaren är ju hjärtat i anläggningen och den som jag kikat på är ju då 3-fas och har ett pris på runt 25.000:-.CiteraKonkret fråga: Vad tycks om den här ? När skulle du använda den ? Kan kanske ha den för under 40 EUR inkl. frakten till mig 25A låter mycket, men vid 12V blir det inte mer än 300W.Summa summarum: En hyfsad solanläggning, komplett med godkänd växelriktare och nettoelmätare är en stor investering. I dagsläget är det tveksamt om det lönar sig eftersom payoff-tiden hamnar på ca 15 år, vilket i princip är livslängden på prylarna.
Jag tänkte egentligen på en lösning som inte kopplas in pa el-nätet. En hobby-anläggning alltså.Panel/paneler - controller - batteri - växelriktare (med el-uttag) .... @purjo_Ja, vanligtvis löner det sig inte med solceller. Blir alldeles för dyrt ! Det är oftas bara ett alternativ om man inte har tillgång till el (fjällstugor).
Det bästa om man har en sån anläggning är att skippa växelriktaren och satsa på elförbrukare som drivs på lågspänning.Problemet dock med lågspänning är, som jag skrev tidigare, att man får väldigt höga strömmar om man vill få ut lite effekt. Det gör att alla komponenter, kablar, etc blir dyrare. Det borde finnas laddningsregulatorer som jobbar med 80-100 volt istället...Fö: 40eur för en regulator på 25A är riktigt bra pris...