0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hej !Fick nyligen ett anbud på begagnade (ca. 4 år gamla) solceller. Man kan ta enskilda moduler och behöver inte ens ta flera stycken. Kostar ungefär hälften av det "vanliga" priset. Vad jag hörde tappar dock solceller i effekt varje år. vet inte om det skulle vara ett bra köp ?En modul på cirka 135 W_peak kostar 135 EUR + transport.Som sagt kan man köpa nya mycket billigt om man tar en hel container .... men som sagt måste man ta en hel container.
Vad behöver man mer för att få fungerande 230v-system av det där? Skulle vara lite sugen på 4 såna kanske så min server i källaren går +-0 soliga dagar. Smiley
En bilbatteri är egentligen konstruerad och byggt för att ge allt energi på en gång (när man startar bilen) .... "sol-batterier" är mer konstruerad att ge energi i "bitar" ... ngn förklarade det en gång ... skillnaden mellan en bilbatteri och en "sol-batteri".
CiteraVad behöver man mer för att få fungerande 230v-system av det där? Skulle vara lite sugen på 4 såna kanske så min server i källaren går +-0 soliga dagar. SmileyDet bästa är en server som går på likspänning... Annars har du säkert en UPS till servern (det borde alla ha). Då kan du ladda batteriet i den mha solcellerna och ha en intelligent switch som bryter nätspänningen när batterierna är tillräckligt laddade.Så länge solen orkar hålla batterierna laddade så är nätspäningen bruten.
Alternativet är ju att byta nätagget i servern och köra 12-48V in eller nått. Måste finnas nätagg som tar 48V på.. typ webhallen.
Citat från: Ewald skrivet 19 maj 2011, 10:46:18Hej !Fick nyligen ett anbud på begagnade (ca. 4 år gamla) solceller. Man kan ta enskilda moduler och behöver inte ens ta flera stycken. Kostar ungefär hälften av det "vanliga" priset. Vad jag hörde tappar dock solceller i effekt varje år. vet inte om det skulle vara ett bra köp ?En modul på cirka 135 W_peak kostar 135 EUR + transport.Som sagt kan man köpa nya mycket billigt om man tar en hel container .... men som sagt måste man ta en hel container.Vad behöver man mer för att få fungerande 230v-system av det där? Skulle vara lite sugen på 4 såna kanske så min server i källaren går +-0 soliga dagar. Vad kostar en inverter? Jag har runt 200w konstant som server drar, säg att jag vill ladda 400W från cellerna, hur stor batteribank behöver jag för att ta hand om överskottet från 10h sol och driva server sålängedetgår?