0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Citera45 st 225 W Monokristallina paneler med en växelriktare på 10.2 kW. Det blir grejor det. Förutom att panelerna kostar en del så är inte växleriktare i den effektklassen så billiga:http://www.ecokraft.se/sunny-tri-power-10000tl-10-/178-0CiteraKonkret fråga: Vad tycks om den här ? När skulle du använda den ? Kan kanske ha den för under 40 EUR inkl. frakten till mig 25A låter mycket, men vid 12V blir det inte mer än 300W.Summa summarum: En hyfsad solanläggning, komplett med godkänd växelriktare och nettoelmätare är en stor investering. I dagsläget är det tveksamt om det lönar sig eftersom payoff-tiden hamnar på ca 15 år, vilket i princip är livslängden på prylarna.
45 st 225 W Monokristallina paneler med en växelriktare på 10.2 kW. Det blir grejor det.
Konkret fråga: Vad tycks om den här ? När skulle du använda den ? Kan kanske ha den för under 40 EUR inkl. frakten till mig
Tänk också på att om anläggningen skall kopplas in på elnätet så måste växelriktaren vara godkänd för det i Sverige....
Hur jämn utspänning får man från panelerna?
Citat från: purjo__ skrivet 19 maj 2011, 15:42:26Hur jämn utspänning får man från panelerna?Om vi tänker oss ett oreglerat solcellsystem så blir utspänningen mycket kraftigt beroende av aktuell solinstrålning och belastning.Vi kan damma av elläran från skolan och tänka oss solcellen som en tvåpol med egenskaperna polspänning och inre resistans.Då är polspänningen relativt konstant så snart solcellen utsätts för solljus, men den inre resistansen varierar kraftigt med solinstrålningen. Ju starkare solljus desto lägre inre resistans. Belastar man solcellen med t ex en resistans eller en konstantströmlast, så kommer spänningen också att variera med solinstrålningen. Man får ut mest effekt om man belastar solcellen så att utspänningen är lika med halva tomgångsspänningen (det kallas effektanpassning i elläran), men det innebär att man måste ändra strömuttaget beroende på aktuell ljusstyrka. Det är därför solceller passar så bra för samarbete med t ex blybatterier som håller en ganska konstant spänning oavsett laddströmmen så länge inte batteriet börjar bli överladdat.Då reglerar man helt enkelt genom att laddningsregulatorn får lasta ner solcellen för att antingen "bränna upp" energin eller använda den till något lågvärdigt ändamål när batteriet och den prioriterade lasten inte kan svälja allt solcellen levererar.
Fast enklare och bättre....är det nog att använda varmvattenberedaren istället för batterier, regulatorer, omriktare och annat bjäfs som sätter ned verkningsgraden.Giv mig en rejäl (200l) VVB med två elpatroner. Byt ut den ena elpatronen till 12V eller 24V. 1 st relä som stänger av 220V patronen när solcellerna laddar.100% verkningsgrad, all el från solpanelerna kan nyttjas alltid. Tusan vet om man inte rent av skulle kunna få lönsamhet med dagens elpriser och morgondagens elpanelpriser.
Citat från: larryd skrivet 21 maj 2011, 01:32:33Fast enklare och bättre....är det nog att använda varmvattenberedaren istället för batterier, regulatorer, omriktare och annat bjäfs som sätter ned verkningsgraden.Giv mig en rejäl (200l) VVB med två elpatroner. Byt ut den ena elpatronen till 12V eller 24V. 1 st relä som stänger av 220V patronen när solcellerna laddar.100% verkningsgrad, all el från solpanelerna kan nyttjas alltid. Tusan vet om man inte rent av skulle kunna få lönsamhet med dagens elpriser och morgondagens elpanelpriser.Jag förstår din tanke och det låter vettigt.Min tanke är att 30 paneler sitter -24° syd och har en produktion på 33.75 kWh vid optimal produktion och 15 paneler som sitter +66° syd som tar kvällssolen och laddar20.25 kWh så totalt 54 kWh/dygn. Då kan elpatronen jobba så den glöder plus el till övriga huset. Och vid sämre elproduktion så gör det inget för det finns ackumulerat vid nettokvittningen.MVH//Thomas
Citat från: thpagu skrivet 21 maj 2011, 01:53:04Citat från: larryd skrivet 21 maj 2011, 01:32:33Fast enklare och bättre....är det nog att använda varmvattenberedaren istället för batterier, regulatorer, omriktare och annat bjäfs som sätter ned verkningsgraden.Giv mig en rejäl (200l) VVB med två elpatroner. Byt ut den ena elpatronen till 12V eller 24V. 1 st relä som stänger av 220V patronen när solcellerna laddar.100% verkningsgrad, all el från solpanelerna kan nyttjas alltid. Tusan vet om man inte rent av skulle kunna få lönsamhet med dagens elpriser och morgondagens elpanelpriser.Jag förstår din tanke och det låter vettigt.Min tanke är att 30 paneler sitter -24° syd och har en produktion på 33.75 kWh vid optimal produktion och 15 paneler som sitter +66° syd som tar kvällssolen och laddar20.25 kWh så totalt 54 kWh/dygn. Då kan elpatronen jobba så den glöder plus el till övriga huset. Och vid sämre elproduktion så gör det inget för det finns ackumulerat vid nettokvittningen.MVH//ThomasStopp och belägg!Solpaneler skall sitta där de fångar den mesta energin under dagen.Därför att de laddar batterier och då måste man ha så hög verkningsgrad man kan få när de laddar.
@ purjo_Konkret fråga: Vad tycks om den här ? När skulle du använda den ? Kan kanske ha den för under 40 EUR inkl. frakten till mig ... kanske ...