0 medlemmar och 5 gäster tittar på detta ämne.
Jo, det är klart att det blir en lite effekt förlust men det är inte speciellt mycket.Det är med att varvtalsstyra cirkpumparna är bara dåligt, jag kan iallafall inte se några som helst fördelar med det.
Att få denna vinst kräver givetvis att tempraturfallet över kondensorn inte blir för stort.
Det finns dock andra anledningar att varvtalsstyra kompressorn.kontinuerlig framlednings temp eller mjuk start => inga "knäppningar" i värmesystemetnär man har yttre energi källa i ett strömande medium med begränsad tillgång t.ex. frånluft
s/kondensorn/förångaren/
För det första, värmeförluster i brinnecirkulationspumpen tillförs visst huset genom att brine blir varmare = högre COP.
En varvtalsstyrd kompressor höjer COP tack vare att den kan arbeta med lägre framledningstemp, detta förutsatt att driveffekten inte blir högre när kompressorn varvar ned, COP stiger markant med lägre framledningstemp.
Om Thermia bara varvtalsreglerar cirkpumpen/pumparna i sin varvtalsstyrda värmepump så är den enda fördelen jag kan se att "ingen" intrimmning av grundflöden behövs. Dessutom kan man köra med strypande radiatortermostater utan att driftstörningar uppstår (det resulterar dock alltid i sämre COP)
Förluster i köldbärarcirkulationspumpen är förluster. Mycket litet, högst 10 %, återvinns i form av minskad elförbrukning till kompressorn.
Citat från: Roland skrivet 06 oktober 2005, 08:40:59Förluster i köldbärarcirkulationspumpen är förluster. Mycket litet, högst 10 %, återvinns i form av minskad elförbrukning till kompressorn. Vart tar energin vägen om den kan anses vara förluster?Som jag ser det finns det väl två vägar förlustenergin kan ta, omgivande luft eller till brinen, och i båda fallen blir den väl i slutänden till nyttig energi, om än bara med COP=1? Det lär ju inte ske någon övergång från brine till berg/mark eftersom brinen har lägre temperatur än berg/mark.