0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Om vi säger att vi sänker flödet på VB, vad händer ? Jo kondenseringen stiger och "lyftet" blir större = sämre verkningsgrad.Om vi sänker flödet på KB, vad händer ? Jo, förångningen sjunker och "lyftet" blir större = sämre verkningsgrad.Om vi nu sänker båda flödena så stiger kondenseringen och förångningen sjunker, det blir skit helt enkelt.Alla strypningar = effektförlust, och jag drar likhetstecken mellan en strypning och att varvtals reglera cirk pumparna.
Jo, men 407C är ett glide köldmedium och är lite annorlunda. Om det nu är det delta t man vill ha så känns det som det vore bättre att dimensonera kondensorn efter det. Alternativt att styra pumpen på delta T, eller thetaut.
Citat från: tipo874 skrivet 06 oktober 2005, 09:03:05Citat från: Roland skrivet 06 oktober 2005, 08:40:59Förluster i köldbärarcirkulationspumpen är förluster. Mycket litet, högst 10 %, återvinns i form av minskad elförbrukning till kompressorn. Vart tar energin vägen om den kan anses vara förluster?Som jag ser det finns det väl två vägar förlustenergin kan ta, omgivande luft eller till brinen, och i båda fallen blir den väl i slutänden till nyttig energi, om än bara med COP=1? Det lär ju inte ske någon övergång från brine till berg/mark eftersom brinen har lägre temperatur än berg/mark.Precis så tänker jag. Vid lågt energiuttag och långa stilleståndstider kan dock pumpens energiförluster hinna övergå till berg/mark utan att den "återvinns".
Citat från: Roland skrivet 06 oktober 2005, 08:40:59Förluster i köldbärarcirkulationspumpen är förluster. Mycket litet, högst 10 %, återvinns i form av minskad elförbrukning till kompressorn. Vart tar energin vägen om den kan anses vara förluster?Som jag ser det finns det väl två vägar förlustenergin kan ta, omgivande luft eller till brinen, och i båda fallen blir den väl i slutänden till nyttig energi, om än bara med COP=1? Det lär ju inte ske någon övergång från brine till berg/mark eftersom brinen har lägre temperatur än berg/mark.
Förluster i köldbärarcirkulationspumpen är förluster. Mycket litet, högst 10 %, återvinns i form av minskad elförbrukning till kompressorn.
Den största vinsten med en varvtalstyrd kompressor måste väl ändå vara att temperaturdifferenserna i värmeväxlarna minskar
att ingående köldbärartemperatur ökar. Största motståndet mot värmeöverföringen i borrhålet ligger i närheten av slangen, det ser man genom att köldbärartemperaturen sjunker snabbt så snart köldbäraren har gått ett varv i slangen. Ur den synpunkten är det inte bra att sträva efter långa gångtider på pumpen. Går pumpen 2 timmar och sedan står still 2 timmar blir ingående köldbärartemperatur i snitt lägre än om pumpen gick i cykler om t.ex. en halv timme. Kan pumpen gå kontinuerligt med motsvarande lägre effektuttag från borrhålet blir vinsten den största möjliga.