0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Fattar ej vad Nibe pumpen gör av värmen? +7 imorse, och den har gått hela natten med full effekt 1kw, och gradminutrarna på 849, och elpatronen spärrad, och framledningen var 25.9gr igårkväll 21, och även imorse kl 6, inte ökat nånting..! Och 19gr inne..
Ehh..? Ställer jag fläkten på 100% blir det ingen skillnad..!! Pumpen är loggad..! Men lönt när huset ej kräver värme, eller nåt dygn denna månad.Och borde kanske även du förstå, ej lönt att köra fläkten på hög fart när det är -15gr kallt ute, drar ut många ggr mer energi än den tillför..! Och helst när pumpen knappt orkar ersätta ventförlusterna vid 0gr..så vad tror du händer i -20gr..?Funkar den utmärkt så undrar jag hur en FLVP med kompressor effekt på 500w funkar, måste vara betydligt billigare att köra direkt el med reducerad vent..Verkar kört att de tar igen pumpen, enda är väl att försöka sälja den, men är väl knappast heller lönt, för huset är nu byggt runt denna pump, tyvärr, så enda är en mindre FLVP dockad mot nåt annat../Andreas
Citat från: Apan skrivet 18 maj 2011, 17:02:26Ehh..? Ställer jag fläkten på 100% blir det ingen skillnad..!! Pumpen är loggad..! Men lönt när huset ej kräver värme, eller nåt dygn denna månad.Och borde kanske även du förstå, ej lönt att köra fläkten på hög fart när det är -15gr kallt ute, drar ut många ggr mer energi än den tillför..! Och helst när pumpen knappt orkar ersätta ventförlusterna vid 0gr..så vad tror du händer i -20gr..?Funkar den utmärkt så undrar jag hur en FLVP med kompressor effekt på 500w funkar, måste vara betydligt billigare att köra direkt el med reducerad vent..Verkar kört att de tar igen pumpen, enda är väl att försöka sälja den, men är väl knappast heller lönt, för huset är nu byggt runt denna pump, tyvärr, så enda är en mindre FLVP dockad mot nåt annat../AndreasDu säger att i värmeläge så drar den inte mer är ca 1kw medans på vv lyx så drar den ca 1.4 på 75hz. Då kan vi gissa på att kompressorn går på ca 50hz på värme utan tillåten elpatron och -849gradminuter. Kompressorn jobbar då troligen så mycket den kan med tanke på luftmängd den får osv. Du har säkert i samma veva förångingsbegränsning eller hetgasbegränsning och en max tillåten kompressorfrekvens som är samma som den ligger i vid det tillfället du tittar på den. Men det är klart, det kan du ju inte skriva ut för då ger du ut info på att den fungerar. Det är väl klart att de inte vill ta tillbaka den när det inte är något fel på den utan det handlar om oförståelse, okunnighet och klåfingrighet. Du verkar inte ha någon som helst uppfattning hur din värmepump fungerar. Den viktigaste saken för dig att veta är att sänker du fläkten går kompressorn på ett lägre varv, går den på ett lägre varv så ger den inte lika mycket, går den på ett lägre varv tar den inte lika mycket, ger den inte lika mycket så går elpatronen mer. Det som händer när du sänker ventilationen och stoppar inflödet av luft är att du låter elpatronen jobba mer ist för kompressorn. Rent tekniskt så finns det inget som inte gör att du kan sätta en bergvärme och en frånluftsmodul till denna. Att säga att det inte går är inget annat än lögn. Eller som vi verkar komma tillbaka på igen, okunnighet.
Vet nog lika bra som du hur denna borde fungera! Men snälla, öppnar inte alla tilluftsventiler i - 15! och kompressorn ökar ej i frekvens än om jag ställer den på 100% och öppnar ytterdörren!På sommaren är alla ventiler fullt öppna, kylkillen var här och öppnade alla ventiler fult och ställde fläkten på 70%, han sa direkt att nåt skumt var det, och mina USB minnen funkar ej som sagt! Lånade ett minne ev honom som skickades ned till Nibe..Och i minus -14 så förbrukade pumpen, med 65% i fläkt och öppna ventiler 6kw/h, och ändå kallt inne, h.uset förbrukade mindre el med byggström.Jobbar du på Nibe, eller är du ännu smartare? Enligt Nibe finns ingen möjlighet att ansluta denna mot ext värmekälla för VS, endast för VV, och visst går det, men vill i sådana fall att FLVP skall jobba till den kräver tillsats och kalla på ext värmekällan..Nej lägger ned denna tråd..löser det utan "proffs"..
Jobbar du på Nibe, eller är du ännu smartare? Enligt Nibe finns ingen möjlighet att ansluta denna mot ext värmekälla för VS, endast för VV, och visst går det, men vill i sådana fall att FLVP skall jobba till den kräver tillsats och kalla på ext värmekällan..