0 medlemmar och 16 gäster tittar på detta ämne.
Men sticker man ut hakan och säger att man har sveriges bästa värmepump eller något i den stilen så får man ju tåla att folk synar sömmarna.
I dag hade jag COP 6. Då var kondenseringstemperaturen 16 grader Och inkommande brine mellan 5 och 7 grader. Det var nice hehe
Hittills har man inte från CTC presterat underlag som skulle motivera årsverkningsgrader på över 4 i normala hus. Av allt att döma hittills är värmepumpen som dom flesta andra värmepumpar där ute. COP lär landa mellan 3 och 4 beroende på förutsättningar och dessa kan med den systemlösning som är vald i CTCs fall innebära att man i realiteten landar något lägre än konkurrenterna. Så vida man inte gjort nya tekniska landvinningar som forumet ännu inte lyckats de-bunka.
Hur räknar du ut COP, Rinnan?
Jo att det går bra att få bra COP med nästan vilken värmepump som helst vid rätt förutsättningar tvivlar nog ingen på.Men du fick knappast detta COP vid de normala temperaturer som anges för EN255 eller EN14511, eller hur?
Har du sett någon tillverkare som ger dig årsverkningsgrader över 4? Vad är det för underlag du efterfrågar?Jag har fått kalkyler från flera av de stora och av de kalkylerna hamnar CTC både i botten och toppen. Man har angett årsverkningsgrad strax under 4 för en EcoHeat 310 och 3 för en EcoPart 10,5.De andra hamnar någonstans däremellan. T ex IVT EQ C10 där man angav 3,5 och HT Plus C11 med 3,2.Men det skulle ändå innebära att den nya CTC skulle slå IVT stort trots att man anger ungefär samma COP vid ideala förhållanden. Kan skillnaden vara så stor, ca 4 mot konkurrentens 3,5?
Här kommer en loggfil till och ni måste väl ändå hålla med om att det ser mycket bätter ut för min del.Har skickat ett mail till Rickard, så vi får se om det blir installation av värmemätare nu eller om jag lägger det på is ett tag.
Jo min värmepump är en vanlig värmepump. Alltså världens bästa värmepump Vet inte riktigt vad jag ska svara, men det jag menar är att CTC kan inte ha en halvering av cop som GöranA skriver, okej dom kan ha en halvering från ett cop 8 till 4. Om det nu skulle vara så att CTC EcoHeat 300 i verkligheten endast har ett cop på 2- 2,5 som GöranA skriver så bör ju det ha kommit ut från fler, inte bara från det här forumet den pumpen säljs ju i ett antal länder.Om det är så som ni säger (jag vet inte) så bör ju någon med kunskap ringa och be dom förklara!Nu får ni inte ta det här som kritik jag tycker alla här har bra saker att komma med men jag får bara inte ihop det, nan är väl lite trög.