0 medlemmar och 6 gäster tittar på detta ämne.
COP på 5.0 når ingen tillverkare idag under verkliga driftsförhållanden, så det kan du glömma.I bästa fall kanske man kan komma i närheten av 4.0 i COP, men då tror jag inte att man kan ha en styrning som har ett börvärde som ligger 2.5 grader över behovet som finns på vbf. (som CTC har för tillfället)
Vid vilka förutsättningar maskinen gav 6 i cop redogjorde jag för i mitt inlägg. Det är min uppfattning att mer eller mindre alla moderna värmepumpar som fungerar normalt får motsvarande COP vid motsvarande förutsättningar.
De offerter jag sett på forumet med högst angiven årsverkningsgrad här på forumet är baserade på offerter från installatörer som föreslagit nya CTC maskinen. Det kan, som de poster tidigare i denna tråd där vi diskuterade detta redogjorde för, bero på installatören/säljaren, eller CTCs dimensioneringsprogram - vem vet.
CTC har gjort stor sak av att vara den effektivaste värmepumpen och då är det ju intressant att granska de belägg som finns för detta. Speciellt givet allas vår kännedom om att deras tidigare maskin var mindre effektiv än konkurrenterna. För frågan är ju trots allt om den som köper en CTC verkligen får marknadens bästa verkningsgrad. Hur en värmepump presterar i ett labb är ju inte så intressant i fall verkligheten skiljer nämnvärt. (hur det egentligen ligger till med CTC COP är ju inte känt men med hjälp av forumet verkar det ju gå att få ordning på grejerna och det är ju mycket trevligt tycker jag!)
Ju mer jag skriver desto mindre förstår jag vad det är du är ute efter. Har du läst mina inlägg i tråden och tycker att min inställning i frågan är felaktig eller vad gäller saken mer specifikt?