0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Det är temperaturen laddkrets ut som sätter copet.
Som jag har förstått så måste man för att få samma COP i två fall ungefär ha motsvarande sänkning på vb-in som man får höjning av vb-ut. Eller är jag ute och cyklar?
En amatör fråga, vi jämför igentilgen två olika tekniker?Shunt och ej shuntat? En ivt som skapar vatten med cop2 (för varmt) just nu och det vattnet kommer skickas ut direkt i onödan till en hög kostnad. I en ctc med tank är inte tiden en variabel? Om jag gör vatten med sämre cop men shuntar ut den högre tempen i rätt temp under längre tid borde inte det bli ett bättre cop?
för att få lite perspektiv på ful-cop Dygnsmedeltemp 0 dygns-bör 42 (totalt crazy... ) dygns-är på radiatorframledning 44c (alltså resultat av lite link-tester). Dygns-COP 3.5 Snittframledningen har då legat ca 10 grader över normalt bör. inkommande brine har jag inget medel på men som lägst var det 3.5 och i snitt vid körning troligen strax under 5.
går man bara 2.5 över och 2.5 under får man massor med trevliga starter per dygn om man inte har en myggpump
Hej!Skickar en bild på historiken, ordentlig förändring i intervallet på laddning av övre tank!Nu på morgonen hade jag 61 i topp och 54 på mitten! har aldrig hänt tidiagre så nu startar och stoppar övre laddning som den ska.Så jag har kört en vinter med luft i toppen, rörisen och jag luftade vid installation.Jag har fortfarande inte uppgraderat mjukvaran.