0 medlemmar och 26 gäster tittar på detta ämne.
Det verkar som alla Ctc pumpar verkar genaerera som utlovat efter nya uppdateringen, efter som det är så tyst här inne?
Hej på er, har pratat med CTC flera gånger den här veckan och det slutade med att vi har lagt in den gammla programvaran.Med det jag inte förstår eller CTC är VARFÖR tank övre är 1 grad kallare nästan hela tiden, tittat man på dom andra pumparna här på forumet så är ju deras tank över 2-4 grader varmare efter VV körning, min går aldrig upp till börvärdet som är inställt(Börvärde ex. övre tank(58) stannar på 56). Har provat att byta plats på givare övre och mitten efter samtal med CTC, men det är samma, VARFÖR GÖR DEN SÅ Kan någon med EcoHeat 300 ta bort fronten och titta hur långt ner/upp era givare är nedstucken, är metalen på givarna synliga eller jäms med kant övre och nedre? Man tar bara en liten skruvmejsel och pillar bort den lilla isoleringen
Finns det någon möjlighet att installera en värmemätare i en CTC, för att rent faktiskt mäta fram COP med hjälp av elmätare och värmemätare?Man skulle alltså koppla in en elmätare på matningen till värmepumpen, och en värmemätare som sitter på vattenledningen efter kondensorn, men innan det kommit fram till växelventilen som växlar mellan övre och nedre delen av tanken.Om det skulle gå, och det finns någon som kan tänka sig att göra det kan jag sponsra med en elmätare och en värmemätare.Jag kan även låna ut en logger under tiden som testerna/utvärderingen pågår.Detta för att vi skall kunna sluta gissa, och få handfasta bevis för hur värmepumpen faktiskt fungerar i praktisk drift och utan att behöva ta hänsyn till överhettning, underkylning o.s.v.
Var köper man värmeledningspasta? Och finns det nåt som talar emot att lägga på sådan? Kan den ha nån negativ effekt på nåt vis?EcoEl har ju givarna placerade på motsvarande sätt: en sitter mellan isoleringen själva tanken, och en sitter i ett dykrör, klämd med en fjädrande metalltunga. Skulle jag vinna nåt på att smeta dit värmeledningspasta?
Jag kommer att installera en värmemätare när ekonomin tillåter.Men nu tror jag att pumpen att gå lite bättre, så kan nägon titta på dessa filer lite snabbt vore super. Det är den nya programvaran igen i maskinen.Ska nämna att dessa loggfiler så var nattsänkning aktiverad från 23.00 till 06.00. Bra eller dåligt vet jag inte?Ute temperatur i natt -4
Risvall, jag har tittat på bägge filerna nu. Samma visa igen, men vi tar en fil i taget ändå eftersom din nattsänkning påverkade 20120305 filen.Fil: 20120304Den shuntade framledningen som gick till värmesystemet var 30 grader. Laddkrets ut var i snitt när kompressorn gick 50 grader.Mer än hälften av tiden kompressorn gick så gjorden den varmvatten (som tillgodoser värmebehovet).20 graders övertemp och halverad COP jämfört med maskiner som arbetar direkt mot kondensorn.Fil:20120305Den shuntade framledningen som gick till värmesystemet var 29 grader. Laddkrets ut var i snitt när kompressorn gick 49 grader.Komressorn gick lite mindre mot varmvatten jämfört med 20120304.20 graders övertemp och halverad COP jämfört med maskiner som arbetar direkt mot kondensorn.Nattsänkningen som du gjorde ser man effekten av vid ca "500" i diagrammet. Du får då ett stort värmebehov och kompressorn går väldigt länge mot värme. Detta leder förvisso till långa tider i värmeläge, men också till väldigt höga övertempar.
Om du går tillbaka och tittar på mina tidigare logga är ju det stor skillnad, tidagare gjorde den nästan bara VV laddningar typ 3 i timmen.
Jo nattsänkning har jag bara provat, inget som jag lär använda.Sen en sak som jag inte får ihop är , att det skulle vara en halvering av cop är helt omöjligt för då måste jag ha ett väldigt bra hus från -41, håller 21 ºC inne. (160 m2 suterräng, 2 och 3 glas fönster, 2 av 4 sidor av huset är tilläggsisolerat det andra plank väg och mjukboard, övervåning/vind med sågspån ca 2 dm till yttertaket, bor i norrland högt läge med havsutsikt, 6 personer frun och 2 barn hemma på heltid. ) Under Feb, så drog pumpen 756kWh och om jag skulle byta pump är jag då nere på 378kWh, kan ju inte stämma! Brännde pellets tidigare, 8,5-9pall/år = 35360 - 37440 kWhInte så att jag försvarar CTC's konstruktion, men det kan ju inte vara riktigt med en halvering av cop?